Теми статей
Обрати теми

Облаштовуємо територію підприємства: організаційні й облікові тонкощі

Біляєва Олена, податковий експерт
Красиво жити не заборониш! Але для цього слід докласти певних зусиль у вигляді витрат часу, трудових ресурсів, грошових коштів. У результаті можна отримати гармонію, що тішить око, у вигляді доглянутих газонів, алей, тротуарів, доріг тощо. Про ці благородні заходи ми зараз і поговоримо.

Загальні моменти

Благоустрій — не примха. Про те, що проведення таких дій — це обов’язок підприємства, йдеться в Законі про благоустрій (п. 2 ст. 18, п. 3 ст. 24 цього Закону) та інших нормативно-правових актах (розд. III Правил пожежної безпеки, п. 2.22 Порядку № 244). Цей обов’язок іноді також установлюється нормативно-правовими актами органів місцевого самоврядування, тому буде незайвим ознайомитися і з ними.

Важливо! Проводити заходи з благоустрою підприємство повинне за рахунок власних коштів (п. 4 ст. 36 Закону про благоустрій). Зробити це можна або власними силами, або шляхом залучення інших організацій.

Статус території благоустрою. Щоб уникнути проблем з правомірністю проведення благоустрою, слід уточнити статус території, на якій проводитимуться такі дії. Так, якщо ви власник такої території, то проблем не виникає. А ось якщо вона закріплена за підприємством рішенням органів місцевого самоврядування або орендована, то її власникові (орендодавцеві) може не сподобатися «самоправство» орендаря. Як кажуть, «на колір і смак…». Тому при проведенні благоустрою такої території радимо зазирнути в договір оренди і дізнатися про думку власника із цього приводу.

На замітку! Незайвим буде уточнити межі території, яку підприємство може впорядкувати на власний розсуд, оскільки на місцевості вони не завжди позначені.

Статус робіт. Зазвичай територія, що облаштовується, розташована в населеному пункті. Тому на ній далеко не все можна робити на власний розсуд. Наприклад, операції з вирубування або висаджування дерев слід узгоджувати з органами місцевого самоврядування (п. 3 Порядку № 1045). А при ремонті об’єктів благоустрою (таких як покриття доріг, тротуарів, пішохідних зон тощо) підприємство, яке утримує об’єкт благоустрою, повинне затвердити графік ремонтних робіт і довести його до відома власника об’єкта благоустрою не пізніше ніж за 1 місяць до початку таких робіт (п. 3.6 Порядку № 154). Недотримання цих вимог може загрожувати, зокрема, посадовим особам підприємства і ФОП адмінштрафом за ст. 152 КпАП у розмірі від 850 до 1700 грн.

Ознайомившись з організаційними моментами, поговоримо про облікові особливості.

Створюємо об’єкти благоустрою

Роботи з благоустрою прилеглої території сьогодні достатньо успішно проводяться із залученням послуг сторонніх організацій (будівельних, дизайнерських фірм, компаній з ландшафтного проектування і т. ін.). Але за бажання і наявності відповідних можливостей підприємство може здійснювати їх і своїми силами.

У процесі благоустрою території може бути вирішено заасфальтувати прилеглу земельну ділянку або, наприклад, викласти її тротуарною плиткою. У більшості випадків асфальтовий майданчик виконує свої власні окремі функції (наприклад, стоянка для службових автомобілів або автодром). Тому її слід обліковувати як окремий об’єкт.

Витрати на асфальтування ділянки (укладання тротуарної плитки) збирають на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а після закінчення робіт готовий об’єкт зараховують на субрахунок 103 «Будівлі та споруди».

У податковому обліку асфальтове (плиткове) покриття включають до складу групи 3 основних засобів як споруду й амортизують його не менше 15 років.

Ще одним достатньо поширеним елементом благоустрою є освітлення прилеглої території за допомогою систем зовнішнього освітлення і декоративних ліхтарів, ландшафтне освітлення і т. ін.

Зважаючи на дорожнечу заходів з проведення зовнішнього освітлення, облік цих витрат буде схожий з обліком витрат на асфальтування. Так, у бухобліку такі витрати збирають на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Створену систему освітлення можна розглядати:

• або як поліпшення будівлі/споруди, біля якої вона встановлена. Такі витрати збільшують її первинну вартість;

• або як окремий об’єкт. У такому разі його зараховують до складу основних засобів (як структурний компонент будівлі/споруди) на субрахунок 103 «Будівлі та споруди». У податковому обліку − до складу основних засобів групи 3. Мінімально допустимий строк корисного використання такого об’єкта — 10 років.

Якщо систему освітлення не можна прив’язати до конкретної будівлі/споруди (наприклад, якщо йдеться про систему освітлення клумби або алеї), то її можна віднести до інших основних засобів (субрахунок 109) з мінімальним строком амортизації в податковому обліку 12 років (група 9).

Інструменти й інвентар (віники, мітли, граблі, лопати, газонокосарки і т. ін.), що придбавалися для виконання робіт з благоустрою, у бухобліку залежно від визначеного підприємством строку їх корисного використання і встановленої вартісної межі можуть зараховуватися до складу:

• запасів (Дт 20, 22) — сюди потраплять матеріальні цінності зі строком служби менше 1 року;

• МНМА (Дт 112) — матеріальні цінності зі строком служби більше року, але вартістю нижче встановленого підприємством вартісного критерію (зазвичай, 6000 грн.);

• основних засобів (Дт 106, 109) — цінності зі строком служби більше року і вартістю, що перевищує встановлений підприємством вартісний критерій (зазвичай, 6000 грн.).

У податковому обліку витрати на придбання таких цінностей вартістю понад 6000 грн. і з строком служби більше року відносять до складу основних засобів групи 6 або групи 9. Мінімально допустимий строк використання таких об’єктів складає 4 роки і 12 років відповідно.

Утримання і ремонт об’єктів благоустрою

При експлуатації об’єктів благоустрою у підприємства можуть виникати витрати на їх утримання, підтримку в робочому стані (ремонт), поліпшення.

Орієнтиром при розмежуванні цих заходів можуть слугувати переліки робіт з утримання, поточного і капітального ремонту об’єктів благоустрою, наведені в додатках 1, 3, 5 до Порядку № 154.

Рішення про характер і ознаки ремонтних заходів, що проводяться (тобто на що вони спрямовані — на підтримку об’єктів у робочому стані або на їх поліпшення), приймає керівник підприємства. Технічний висновок для цього, зазвичай, надають фахівці відповідного профілю (головний інженер або інша компетентна особа).

Витрати на утримання об’єктів благоустрою (наприклад, прибирання прилеглої території, нанесення дорожньої розмітки, фарбування бортів тротуарів, заміну електроламп, миття світильників і ліхтарів тощо) у бухобліку списують на витрати діяльності (Дт 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 66, 65, 63, 685).

Витрати на проведення поточного ремонту (наприклад, ремонт виниклих ушкоджень покриття тротуарів, планова заміна покриття, заміна пошкоджених ліхтарів і т. ін.) у бухобліку також є витратами діяльності ( п. 15 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

А ось витрати на поліпшення (модернізацію) об’єктів благоустрою (наприклад, на розширення асфальтованої ділянки, заміну зношеного асфальтового покриття на сучасну тротуарну плитку, переобладнання системи вуличного освітлення на сучасніше тощо) у бухобліку відносять на збільшення первісної вартості покращуваних об’єктів ( п. 14 П(С)БО 7).

Благоустрій на «прохання» влади

Іноді вимоги про благоустрій надходять суб’єктам господарювання від місцевої влади. Причому часом у результаті таких «прохань», окрім своєї території, доводиться облаштовувати і прилеглі до неї сусідні ділянки чужої (частенько комунальної) землі. Наприклад, суб’єкта господарювання можуть «попросити» одночасно з упорядковуванням своєї території також ошляхетнити і ділянку в n метрів, що примикає до неї по сусідству.

Якщо примусовий благоустрій власних володінь нічим не відрізняється від їх добровільного благоустрою і відображається в обліку в порядку, розглянутому вище, то інша ситуація — з благоустроєм чужих територій — може викликати запитання.

На наш погляд, витрати на благоустрій чужих ділянок в економічному сенсі обертаються для підприємства звичайними витратами. У бухобліку їх відображають у складі інших витрат діяльності (Дт 977 — Кт 20, 63, 685).

У податково-прибутковому обліку після 01.01.15 р. немає такого поняття, як зв’язок витрат з госпдіяльністю. Тому витрати на благоустрій земельної ділянки, що не належить підприємству, відображають в обліку з податку на прибуток за бухгалтерськими правилами. Але з 01.01.17 р. «високодохідні» платники податку на прибуток на вартість безкоштовно переданих товарів, робіт/послуг неплатникам такого податку мають провести коригування фінрезультату згідно з п.п. 140.5.10 ПКУ (ср. ). А якщо роботи з благоустрою проводилися на території організації, внесеної в Реєстр неприбуткових установ і організацій, то збільшити бухобліковий фінрезультат потрібно на вартість виконаних робіт, наданих послуг у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку минулого звітного року ( п.п. 140.5.9 ПКУ)*.

* Детальніше про відображення в обліку негосподарських операцій ви можете прочитати в «БТ», 2017, № 15, с. 15.

З точки зору ПДВ-обліку ці витрати навряд чи можна вважати пов’язаними з госпдіяльністю підприємства. Тобто доведеться нарахувати «компенсуючі» ПДВ-зобов’язання на підставі п.п. «г» п. 198.5 ПКУ (звичайно, якщо при благоустрої чужої ділянки був «вхідний» ПДВ). Крім того, є небезпека, що податківці розцінять такі операції як безкоштовно виконані роботи (надані послуги) і зажадають нарахувати ПДВ-зобов’язання за безкоштовним постачанням ( п.п. 14.1.185 ПКУ).

Приклад. Підприємством виконані такі роботи з благоустрою прилеглої території.

1. Із залученням сторонньої організації тротуарною плиткою викладена ділянка перед фасадом будівлі. Вартість виконаних робіт — 36000 грн. (у тому числі ПДВ — 6000 грн.).

2. Придбані віники, мітли і граблі для прибирання території на суму 2700 грн., у тому числі ПДВ — 450 грн.

3. Придбані малярні щітки та фарба для фарбування клумб і огорожі на суму 840 грн., у тому числі ПДВ — 140 грн.

4. Нарахована зарплата працівникам, зайнятим благоустроєм прилеглої території, у розмірі 3600 грн., нарахований ЄСВ — 792 грн.

Відобразимо ці операції в обліку підприємства.

Благоустрій прилеглої території

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

Укладання тротуарної плитки

1. Відображено вартість робіт з укладання тротуарної плитки

152

685

30000

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (ПН зареєстрована в ЄРПН)

641/ПДВ

685

6000

3. Сплачено роботи сторонньої організації

685

311

36000

4. Сформовано об’єкт основних засобів

103

152

30000

Прибирання території і фарбування огорожі

5. Придбано віники, мітли і граблі

22

631

2250

6. Відображено податковий кредит з ПДВ (ПН зареєстрована в ЄРПН)

641/ПДВ

631

450

7. Перераховано плату за інвентар

631

311

2700

8. Придбано малярні щітки та фарбу

209

631

700

9. Відображено податковий кредит з ПДВ (ПН зареєстрована в ЄРПН)

641/ПДВ

631

140

10. Перераховано оплату постачальникові

631

311

840

11. Нараховано зарплату працівникам, зайнятим благоустроєм території

92

661

3600

12. Нараховано ЄСВ

92

651

792

Документи і скорочення статті

Закон про благоустрій — Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.05 р. № 2807-IV.

Правила пожежної безпеки — Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МВС від 30.12.14 р. № 1417.

Порядок № 154 — Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затверджений наказом Держкомжитлокомунгоспу від 23.09.03 р. № 154.

Порядок № 244 — Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінбуджитлокомунгоспу від 21.10.11 р. № 244.

Порядок № 1045 — Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.06 р. № 1045.

МНМА — малоцінні необоротні матеріальні активи.

ПН — податкова накладна.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі