(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 45
  • № 43-44
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
21/29
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Листопад , 2017/№ 46

Працевлаштування «передпенсіонерів»: розбираємо «новинку»

Ми вже розповідали1 про зміни, які чекають бізнес у 2018 році у зв’язку з прийняттям Закону про пенсійну реформу2. І серед іншого коротко торкнулися обов’язкового працевлаштування осіб передпенсійного віку. Ця тема викликала серед бухгалтерів справжній ажіотаж. І хоча для підприємств з кількістю працівників від 8 до 20 осіб зобов’язалівка стосовно працевлаштування «передпенсіонерів» стартує лише з 01.01.18 р., ми вирішили вже сьогодні розібратися із цим питанням детальніше.

1 Див. статтю «Причепом з пенсійною реформою прийняли…» // «БТ», 2017, № 43-44.

2 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.17 р. № 2148-VIII.

«Передпенсіонери» — хто вони?

Нагадаємо, що говоримо про норму, яка запрацює з 01.01.18 р.: для працевлаштування осіб, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 10583 залишилося 10 і менше років, підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб встановлюється квота у розмірі не менше однієї особи у середньообліковій чисельності штатних працівників.

3 Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.03 р. № 1058-IV.

Ніби усе зрозуміло. Але лише доти, доки ми не відкриємо ст. 26 Закону № 1058. Для осіб, які досягнуть пенсійного віку у 2018 році і далі (адже нас це питання і стане цікавити з 2018 року), встановлені такі правила:

• вийти на пенсію на загальних підставах у віці 60 років вони зможуть за наявності страхового стажу щонайменше 25 років у 2018 році, і цей мінімум збільшуватиметься на 1 рік у кожному подальшому році виходу аж до 2028 року, починаючи з якого для виходу на пенсію у віці 60 років потрібно буде мати мінімум 35 років страхового стажу. Знову ж таки залишається в силі, так би мовити, «жіноча перехідна табличка» — від колишнього жіночого пенсійного віку 55 років до загального 60 (ч. 1 ст. 26 Закону № 1058);

• якщо страховий стаж не дотягне до того, який дозволить згідно з означеною вище умовою піти на пенсію у віці 60 років (чи згідно з «жіночою перехідною табличкою»), то громадянин зможе це зробити лише після досягнення віку 63 роки і при мінімальному страховому стажі: у 2018 році — 15 років, і цей мінімум теж збільшуватиметься на 1 рік у кожному подальшому році виходу аж до 2028 року, починаючи з якого для виходу на пенсію у віці 63 років потрібно буде мати мінімум 25 років страхового стажу;

• якщо ж страховий стаж громадянина не дотягне навіть до того мінімуму, який дозволить згідно з попередньою умовою вийти на пенсію у віці 63 років (чи згідно з «жіночою перехідною табличкою»), то він зможе це зробити, по-перше, не раніше, ніж досягне віку 65 років, а по-друге, не раніше 2019 року, зате при ще меншому страховому стажі: починаючи з 2019 року — мінімум 15 років (ч. 3 ст. 26 Закону № 1058).

Тобто мати інформацію лише про вік людини недостатньо. Потрібна ще інформація про її страховий стаж.

Зазначимо, що за період до 01.01.11 р. страховий стаж визначають на підставі записів у трудовій книжці працівника. Для підтвердження страхового стажу з 01.01.11 р. роботодавцеві може допомогти довідка за формами ОК-5 або ОК-7 (наприклад, якщо працівник у цьому періоді працював в іншого роботодавця).

«Передпенсійна» квота

Зазначимо, що особи, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058 залишилося 10 років і менше, входили і далі входитимуть у перелік категорій громадян, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню згідно з ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість4. «Передпенсіонери» — це лише одна позиція з восьми.

4 Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.12 р. № 5067-VI.

За такими громадянами вже давно встановлена квота в розмірі 5 % середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Ця квота поширюється тільки на підприємства, установи й організації з чисельністю штатних працівників більше 20 осіб (ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість). Причому виконувати цю п’ятивідсоткову квоту підприємства можуть за рахунок працевлаштування будь-яких «незахищених» громадян зі списку, наведеного в ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість, а не тільки за рахунок працевлаштування «передпенсіонерів».

Отже, для таких підприємств (з кількістю працівників більше 20 осіб) після 01.01.18 р. нічого не поміняється. Вони повинні будуть виконувати «трудову» квоту в тому ж порядку, що і раніше.

А ось підприємства, установи й організації з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб у 2018 році вперше зіткнуться з необхідністю працевлаштування саме «передпенсіонерів». Для них установлена квота в розмірі не менше 1 особи в середньообліковій чисельності штатних працівників.

Таких роботодавців-«малюків» п’ятивідсоткова квота, передбачена абз. 1 ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість, не стосується.

Знову ж таки, ми вважаємо, що обов’язок працевлаштовувати «передпенсіонерів» не поширюється на фізосіб-підприємців. «Трудова» квота встановлена тільки для юросіб: підприємств, установ та організацій.

І хоча з роз’яснень Мінсоцполітики (див. лист від 23.09.13 р. № 733/021/106-13) виходить зворотне, ми із цим категорично не згодні.

Як визначити, чи стосується нас квота і якщо так, то яка?

Визначити чисельність працівників для квоти достатньо просто — за показником СКШП (середньооблікової кількості штатних працівників) за минулий рік. А з урахуванням «логіки» подання п’ятивідсоткової «квотної» звітності — за два минулі роки5 (хоча, можливо, для «передпенсінерів» буде запропонований інший підхід).

5 Деталі знайдете в статті «Трудова» квота. Настав час звітувати» // «БТ», 2017, № 3.

Уперше з виконання роботодавцями-«малюками» «передпенсійної» квоти звітувати доведеться у 2019 році. Відповідно, матимуть значення показники СКШП за 2017 і 2018 роки.

Якщо її значення більше 20, то ви — п’ятивідсотковий «квотник», якщо від 8 до 20 включно — для вас квота 1 «передпенсіонер». Якщо менше 8 — ви взагалі «неквотник».

Показник СКШП для цілей виконання «трудової» квоти розраховують за тим же принципом, що і для виконання «інвалідного» нормативу, у порядку, передбаченому п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.05 р. № 286 (ср. 025069200).

Нагадаємо, що у розрахунках СКШР немає місця сумісникам!

Зверніть увагу! Кількість «передпенсіонерів» також рахують «не в лоб». Для цього, знову-таки, знадобиться показник СКШП. Але для розрахунку потрібно брати тільки «передпенсіонерів», працевлаштованих на повну зайнятість на основне місце роботи. Працівників з неповним робочим часом, у тому числі сумісників, у розрахунок не беремо.

Це випливає з ч. 3 ст. 14 Закону про зайнятість.

Для виконання квоти необов’язково, щоб «передпенсіонер» відпрацював весь рік. Так, якщо він перебуватиме в штаті не менше 6 місяців, результат округлення в будь-якому разі становитиме 1. Можна також найняти декількох «передпенсіонерів», які відпрацюють по декілька місяців (наприклад, 2 «передпенсіонери» по три місяці або 3 «передпенсіонери» по 2 місяці).

За новою квотою за «передпенсіонерами» першу звітність подаватимемо у 2019 році. Потрібно розуміти, що все їхатиме по «накатаних рейках». Так само як зараз подається до 1 лютого Інформація про зайнятість і працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню.

«Штрафне» запитання

І наостанок найцікавіший момент. За невиконання «трудової» квоти (зокрема, за непрацевлаштування «передпенсіонерів») відповідальність не передбачена. Проте підприємство можуть покарати за необґрунтовані відмови в працевлаштуванні неконкурентоспроможних громадян у межах невиконаної квоти, зокрема, якщо громадянина направив центр зайнятості.

Штраф складає 2 мінзарплати, встановлені на момент виявлення порушення, за кожну таку відмову (ч. 2 ст. 53 Закону про зайнятість). Але виходить, усе це відбуватиметься не раніше 2019 року (після того як буде подана перша звітність).

особи передпенсійного віку, обов’язкове працевлаштування, необґрунтована відмова, штраф додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті