Теми статей
Обрати теми

«Зимові» витрати беремо на себе! Облік у підприємця-загальносистемника

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
Температура «за бортом» нестримно падає. Отже, саме час придбавати опалювальні котли або обігрівачі, утепляти приміщення і вікна, «перевзувати» машину в «зимову гуму». Ми беремося роз’яснити, які з цих витрат можна «овитратити», які — замортизувати, а про які доведеться забути. У фокусі — підприємець-загальносистемник.

Утеплення приміщення. Якщо підприємець утепляє фасад приміщення — це, очевидно, буде поліпшенням будівлі, тобто основного засобу. Адже такий захід зумовлює збільшення майбутніх економічних вигід. Заміна радіаторів, вікон, дверей, скажімо так, з більшою легкістю може бути кваліфікована як ремонт (а не як поліпшення), але принципового значення це не має.

Адже згідно з п.п. 177.4.6 ПКУ загальносистемник має право включити у витрати звітного періоду кошти, витрачені на проведення ремонту, реконструкції, модернізації й інших видів поліпшення основних засобів.

Отже, у витрати можна відразу пустити і «ремонт», і «поліпшення» (і вартість матеріалів/товарів, і вартість робіт).

Не забудьте, що такі витрати можна облікувати, тільки якщо вони підтверджені платіжним документом — вимога п.п. 177.4.5 ПКУ.

Тут є такий принциповий момент. Якщо говоримо про утеплення основного засобу, який не належить до основних засобів «подвійного призначення» (читай: говоримо про нежитлову нерухомість), питань немає. Витрати можна облікувати. А ось якщо говоримо про об’єкт житлової нерухомості (основний засіб «подвійного призначення» згідно з п.п. 177.4.6 ПКУ), то, на жаль, витрат не буде взагалі. Адже не можна обліковувати витрати не лише на придбання, але і на утримання основних засобів «подвійного призначення».

І тут може виникнути запитання: а що коли нежитлова будівля, яку підприємець утепляє, не його власна, а орендована?

У ст. 177 ПКУ із цього приводу немає жодних заборон, як власне і конкретизації, що основні засоби мають бути саме власні.

Тож, на наш погляд, загальносистемник може ставити у витрати і ремонти/поліпшення орендованих основних засобів. Але! По-перше, у договорі оренди має бути пункт про те, що орендар має право робити ремонти/поліпшення об’єкта оренди (цього точно вимагатимуть податківці). А по-друге, у нього має бути платіжний документ, що підтверджує такі витрати.

Придбання обігрівального котла, монтаж системи опалювання. Говоримо зараз про котел вартістю понад 6000 грн. (для платника ПДВ — без ПДВ, для неплатника — з ПДВ).

Якщо йдеться про власну нежитлову нерухомість підприємця (не є об’єктом «подвійного призначення»), то установку обігрівального котла, монтаж системи опалювання підприємець може визнати поліпшенням основного засобу (приміщення) і відразу відправити до витрат (див. вище).

Але, як уявляється, безпечніший варіант (якщо витрати перевищують 6 тис. грн.) — обліковувати котел як окремий основний засіб. У такому разі витрати на придбання котла теж можна облікувати, але поступово — через амортизацію. І при такому «відособленому» обліку не виникне питання зі статусом нерухомості: житлова/нежитлова (адже говоримо про самостійний об’єкт основних засобів, який не належить до об’єктів «подвійного призначення»). На перший план лише вийде господарська (підприємницька) мета використання.

У первісну вартість котла слід зібрати, зокрема, витрати на його доставку, установку, запуск, дозвільну документацію.

Мінімальний строк корисного використання для котла (для цілей амортизації, зрозуміло) — 5 років (п.п. 177.4.9 ПКУ).

Придбання обігрівачів. Обігрівачі, безумовно, придбавають не на один рік. Тому все залежить від їх вартості. Якщо вартість понад 6000 грн. (для платника ПДВ — без ПДВ, для неплатника — з ПДВ), обігрівач є основним засобом загальносистемника (п.п. 14.1.138 ПКУ). Отже, його вартість можна амортизувати (п.п. 177.4.6 ПКУ).

Мінімальний строк корисного використання для обігрівача (для цілей амортизації) — 5 років (п.п. 177.4.9 ПКУ).

Якщо ж вартість обігрівача не дотягує до 6000 грн., він є малоцінним необоротним матеріальним активом. А з такими активами в підприємців біда. У ПКУ про них нічого не сказано. Податківці начебто і дозволяють поставити їх у витрати, але тільки дрібниці типу канцтоварів. А за обігрівачами велика вірогідність, що у витрати їх не пустять узагалі.

Утім, є варіанти, як вивернутися і все-таки «засунути» вартість обігрівачів у витрати. Про це ми нещодавно розповідали*.

* Див. статтю «Малоцінка» і послуги в обліку підприємця-загальносистемника» // «БТ», 2017, № 42.

Заміна шин і антифризу. На жаль, легкові і вантажні автомобілі віднесені до основних засобів «подвійного призначення» (п.п. 177.4.6 ПКУ). Тому витрати на їх утримання і ремонт заборонені, тобто «згорають» (п.п. 177.4.5 ПКУ). Отже, не можна включати у витрати заміну шин, акумуляторів, антифризу, мастила тощо в таких автомобілях. Адже все це техобслуговування, а воно належить до утримання автомобілів (лист ДФСУ від 11.10.17 р. № 2220/А/99-99-13-01-02-14/ІПК). Але якщо йдеться про автобуси, то всі згадані витрати набувають права на життя.

Витрата палива. Незважаючи на те, що техобслуговування автомобілів у витрати не йде, вартість палива, витраченого на перевезення, у витрати включити можна на підставі п.п. 177.4.1 ПКУ. І податківці із цим не сперечаються. Щоправда, вимагають від підприємця купу документів: договори, акти виконаних робіт (послуг), ТТН, платіжки тощо (категорія 104.05 ЗІР ДФСУ).

Щоб фіскали не чіплялися, паливо краще списувати на витрати згідно з Нормами № 43**. При цьому не забудьте, що взимку норми витрати палива підвищуються залежно від температури — від 2 % до 12 % (п. 3.1.1 Норм № 43). Температуру «за бортом» варто фіксувати документально.

** Норми витрати палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтранспорту України від 10.02.98 р. № 43.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі