«Малоцінка» і послуги в обліку підприємця-загальносистемника

В обраному У обране
Друк
Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
Бухгалтерський тиждень Жовтень, 2017/№ 42
Підприємець на загальній системі придбав сканер вартістю 3000 грн. Чи можна включити у витрати вартість сканера? Чи потрібно його амортизувати? Чи можна включити у витрати консультаційні послуги з оподаткування і послуги з налаштування програми для ведення обліку в госпдіяльності? Розкладемо по поличках!

Як сканеру потрапити у витрати

Просто взяти і «в лоб» поставити вартість сканера у витрати, вважаємо, не можна. Зрозуміло, говоримо про випадок, коли сканер придбаний не як товар для подальшого перепродажу, де проблем з витратами немає, а для тих же адміністративних або, наприклад, збутових цілей. Чому? На жаль, далеко не все, що підприємець витрачає на бізнес, він може облікувати у витратах (і таким чином зменшити свій оподатковуваний чистий дохід). Як не прикро, але законодавці дозволили загальносистемникам обліковувати тільки ті види витрат, які прямо перелічені в п. 177.4 ПКУ. Причому є два шляхи потрапляння у витрати:

1) витрачені гроші цілком ідуть у витрати підприємця (пп. 177.4.1 — 177.4.4 ПКУ);

2) витрачені гроші включаються у витрати поступово протягом декількох років у вигляді амортизації (пп. 177.4.5 — 177.4.9 ПКУ).

Так ось, якщо взяти наш «адміністративний» сканер, то згідно із законом «шлях у витрати» йому закритий в обох напрямах:

• його вартість не можна включити у витрати цілком як прямі матеріальні витрати, оскільки в більшості випадків його неможливо віднести до конкретного об’єкта витрат (безпосередньо пов’язати з якоюсь конкретною виконаною роботою, послугою). Наш сканер призначений для тривалої служби в адміністративних/збутових цілях, тобто він не проходить через «сито» п.п. 177.4.1 ПКУ;

• його не можна амортизувати, оскільки за вартісним критерієм сканер не належить до основних засобів у розумінні ПКУ! Тобто п.п. 177.4.6 ПКУ в цьому випадку просто не працює.

Основні засоби — це активи, призначені для використання більше 1 року, вартістю понад 6000 грн. (п.п. 14.1.138 ПКУ).

У розумінні ПКУ, наш сканер — малоцінний необоротний матеріальний актив. Але жодних «бонусів» нам це не надає.

Тут дуже дивує ліберальна думка податківців (категорія 104.05 ЗІР ДФСУ). Вони вважають, що якщо малоцінні необоротні матеріальні активи пов’язані з придбанням товарів (робіт, послуг) (тобто не з конкретним об’єктом витрат, а із самим процесом закупівлі), то їх вартість можна облікувати у витратах. Щоправда, як приклад податківці наводять таку «дрібницю», як «канцелярське приладдя та ін.». Але в нашому випадку сканер не «влазить» у п.п. 177.4.1 ПКУ. Це очевидно. Тому не радимо «радіти» цій консультації і пускати у витрати вартість сканера. У будь-якому разі ви можете спробувати отримати від податківців письмову індивідуальну податкову консультацію із цього приводу. Якщо вона буде позитивною і при цьому у вас на руках є документ, що підтверджує оплату сканера, — осмілюйтеся! Подальші перевірки не загрожуватимуть штрафами за «сканер у витратах» (п. 53.1 ПКУ). Якщо ж індивідуальна податкова консультація буде не на вашу користь, то як бути? Тут можна запропонувати два варіанти:

1) користуватися сканером стільки, скільки потрібно, не включаючи його вартість у витрати, а потім продати його. При продажу сканера підприємець зможе облікувати у витратах його покупну вартість (зрозуміло, за наявності документа, що підтверджує факт оплати сканера). Тут діє п.п. 177.4.1 ПКУ: при продажу сканер перетворюється на товар, тому його покупну вартість можна облікувати у витратах*;

* У цьому випадку в Держреєстр обов’язково потрібно внести вид діяльності з кодом 46.51 (якщо продаватимете сканер підприємцю або юрособі) або 47.19 (якщо продаватимете сканер громадянину-фізособі).

2) «продати» (а якщо купували за готівку — просто віддати) сканер дружньому підприємцеві (наприклад, єдиноподатнику групи 3), а потім брати його в оренду. У такому разі орендні платежі, так само як і ремонт та обслуговування сканера, можна буде сміливо ставити у витрати на підставі п.п. 177.4.4 ПКУ, оскільки сканер — це майно, яке використовується в госпдіяльності. Зрозуміло, при цьому обов’язково потрібно мати документи про оплату оренди і докази, що сканер використовується вами виключно в госпдіяльності.

Звичайно, єдиноподатнику в такій ситуації доведеться сплатити єдиний податок з отриманих орендних платежів, зате загальносистемник заощадить на ПДФО, ЄСВ і військовому зборі значно більше — 41,5 % від цієї ж суми! Непогано.

Як послугам потрапити у витрати

Підприємці мають повне право включати у витрати вартість:

• послуг реклами і зв’язку, якщо ці послуги пов’язані з їх госпдіяльністю;

• будь-яких інших послуг, які прямо пов’язані з виготовленням товарів, виконанням робіт, наданням послуг (п.п. 177.4.4 ПКУ).

Факт оплати послуг обов’язково має бути підтверджений документально (платіжкою або чеком, банківською випискою, договором, актом) — п. 177.2 і п.п. 177.4.5 ПКУ.

Добре, якщо у вас буде ще і детальний письмовий звіт виконавця про виконані послуги (для підтвердження «реальності» їх надання).

Водночас послуги із питання, що розглядається, вважаємо, не входять у позначені вище межі. Це не реклама, не зв’язок, і прямо пов’язати ці послуги з виготовленням товарів, виконанням робіт, наданням послуг складно. Так, знову-таки, є невиразна відповідь податківців, з якої ніби як складається враження, що через витрати «на послуги зв’язку і реклами» можуть бути обліковані витрати на купівлю літератури, передоплату спеціалізованої періодики (категорія 104.05 ЗІР ДФСУ). Тобто і наші послуги, за логікою, сюди можна «прилаштувати». Але тут існує пряме протиріччя, тому не рекомендуємо дотримуватися цих роз’яснень.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити