(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 36
  • № 34-35
  • № 33
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
15/28
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Жовтень , 2017/№ 41

Готуємо автомобіль до зими: щорічний клопіт

Декілька холодних днів наприкінці вересня відразу нагадали усім про те, що осені давно час вступити у свої права. Ну а раз так, то скоро до нас нагрянуть дощі. А там, дивишся, і зима підтягнеться з першим снігом, морозом і ожеледдю. Щоб такі сюрпризи природи не застали водіїв авто зненацька, треба підготувати їх «залізних коней» до холодів, тобто провести техобслуговування, замінити шини, акумуляторні батареї і т. п. А у бухгалтерів свій клопіт — усі ці операції треба відобразити в обліку підприємства.

Зимовий сезон: де початок, де кінець?

Ні для кого не секрет, що календарна зима починається 1 грудня і закінчується останнім днем лютого. Але природа вередлива, і вона не дотримується чіткого графіка, прописаного в календарях. Тому холоди можуть настати набагато раніше.

А це означає, що підготовку автомобіля до зими краще розпочинати заздалегідь. Передусім, у цілях безпеки його експлуатації.

Орієнтиром початку таких робіт є п.п. 11 п. 6 розд. I Правил № 550. На відміну від календарних днів, ця норма встановлює зимовий сезон для колісних транспортних засобів залежно від реальних погодних умов (рис. 1).

Рис. 1. Як визначити початок і кінець зимового сезону

Тобто якщо на початку жовтня протягом 7 діб поспіль денна (максимально висока) температура тримається на рівні нижче + 5 °С і офіційні кліматичні прогнози (представлені на сайті Українського гідрометеоцентру) не обіцяють потепління, то на 8-му добу можна відкривати зимовий сезон, не чекаючи 30 листопада.

У такому разі керівник підприємства повинен видати розпорядження (наказ) про початок зимового сезону для автотранспорту. У нім бажано визначити порядок і терміни проведення сезонного техобслуговування.

Увага! Саме цей документ буде підставою для бухгалтерії почати відповідні облікові процедури.

Сезонне ТО: поняття і склад

Роботи, пов’язані з підготовкою автомобіля до зими, можна об’єднати одним загальним поняттям «сезонне технічне обслуговування». Воно передбачає підготовку транспортного засобу до використання в осінньо-зимових або весняно-літніх умовах (п. 1.3 Положення № 102).

Таке ТО проводиться двічі на рік: навесні і восени (п. 3.11 Положення № 102).

Проводити ТО (у тому числі сезонне) зобов’язані власники ТЗ і особи, які його експлуатують (зокрема, орендарі). Цей обов’язок закріплений в ст. 36 Закону про дорожній рух.

У ході проведення сезонного ТО слід виконати специфічні роботи, представлені на рис. 2 (додаток В до Положення № 102, п. 6 додатка 7 до Правил № 550).

Рис. 2. Роботи з проведення сезонного ТО

Як провести сезонне ТО? Якщо підприємство має в розпорядженні відповідних фахівців і устаткування, воно може самостійно підготувати свій автопарк до зими (ст. 22 Закону про автотранспорт). Але таке зустрічається досить рідко.

Частіше за все підприємства вдаються до послуг сторонніх організацій — станцій технічного обслуговування (СТО), тобто підприємств, у яких (ст. 22 Закону про автотранспорт):

• роботи з технічного обслуговування і ремонту здійснює персонал необхідного рівня професійної кваліфікації відповідно до видів цих робіт;

• є виробничі споруди, засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають встановленим законодавством вимогам.

Якщо вам до душі другий варіант, не забувайте, що проведення робіт сторонньою організацією необхідно підкріпити документально: договором; актом прийому-передачі ТЗ (його складових частин (систем)) після надання послуг з ТО і ремонту; нарядом-замовленням; документом, що підтверджує оплату послуг; рахунком-фактурою; податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН (якщо СТО — платник ПДВ) (п. 7 розд. V Правил № 615).

Відображаємо в обліку

Бухоблік. Сезонне ТО входить у комплекс заходів з ТО транспортних засобів (п. 3.1 Положення № 102). А це означає: воно нарівні з іншими його видами (щоденне обслуговування, перше техобслуговування (ТО-1) і друге техобслуговування (ТО-2)) не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшень ТЗ (п. 3.8 Положення № 102). Отже, витрати на проведення таких операцій не капіталізують, а відносять на витрати періоду.

При цьому відносити такі витрати слід саме на той об’єкт обліку, де безпосередньо використовується автомобіль (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 28, 63, 65, 66, 68).

ПДВ. Сума «вхідного» ПДВ, сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) при проведенні сезонного ТО, включається в ПК (звичайно, за наявності правильно складеної і зареєстрованої в ЄРПН ПН).

При цьому попереджаємо, якщо транспортний засіб використовується в неоподатковуваній, пільговій або негосподарській діяльності, суму «вхідного» ПДВ, сплаченого при придбанні робіт з ТО, доведеться компенсувати нарахуванням податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 ПКУ.

Далі облікові нюанси деяких операцій із сезонного ТО автомобіля розглянемо детальніше.

Замінюємо шини

Одним з видів робіт при підготовці автомобіля до зими є заміна літніх шин на зимові. Установка шин входить до переліку робіт, пов’язаних з сезонним ТО.

Усі подробиці про облік шин ви можете знайти в статті «Шинний» облік: усе, що треба знати бухгалтерові» // «БТ», 2016, № 50, а сьогодні лише нагадаємо основні правила відображення в обліку «шинних» операцій (табл. 1).

Таблиця 1. Облік операцій з автомобільними шинами

Операція

Бухгалтерський облік

Пояснення

дебет

кредит

1. Купівля шин:

• разом з авто

152

631, 685

«Рідні» шини і запаска входять у вартість придбаного автомобіля, тому операції з їх установки на автомобіль і повернення на склад не впливають на податковий і бухгалтерський облік

105

152

• окремо

207

631, 685

Новопридбані шини підприємство відносить до складу запасів і обліковує на субрахунку 207 «Запасні частини»

• на суму ПДВ

641

631, 685

Покупець шин має право на ПК за наявності належним чином оформленої і зареєстрованої ПН. Причому це право виникає незалежно від того, передані шини в експлуатацію або ні

2. Установка шин на автомобіль:

Варіант 1. Вартість шин списують на витрати одночасно з їх установкою на автомобіль

23, 91, 92,

93, 94

207

Надалі ведуть аналітичний облік шин у розрізі місць (у нашому випадку — ТЗ) використання і матеріально відповідальних осіб. Для цього застосовують картку обліку пробігу (напрацювання) пневматичної шини за формою додатка 5 до Норм № 488

Варіант 2. Вартість шин списують на витрати після того, як шини відпрацюють свій ресурс

2071

«Запасні

частини

в обороті»

2072

«Запасні

частини

на складі»

Куплені шини обліковують на субрахунку 207 до моменту їх списання зважаючи на непридатність. При такому варіанті установка шин на авто не призводить до відображення витрат. Витрати з’являться тільки у момент списання шин. Враховуючи, що зараз бухоблік відіграє «першу скрипку» для розрахунку податку на прибуток, цей варіант є безпечнішим

3. Роботи із заміни шин

23, 91, 92,

93, 94

20, 22, 28, 63,

65, 66, 68

Замінити шини можна на підприємстві (за наявності відповідної служби) або скористатися послугами СТО (спеціалізованої майстерні)

641

63, 68

Підприємство отримує право на ПК за наявності правильно оформленої і зареєстрованої в ЄРПН ПН

4. Навесні зимові шини повернено на склад:

Варіант 1

Зняття шин відображають тільки в аналітиці і в картці обліку пробігу (напрацювання) пневматичної шини

Варіант 2

2072

2071

Відображаємо рух шин в обліку

5. Списані шини:

Варіант 1

Витрати були відображені при установці шин на автомобіль. Списання шин до виникнення витрат не призводить

Варіант 2

209

2072

Цей запис роблять, якщо після виведення шини із експлуатації розраховують отримати за неї компенсацію

23, 91, 92,

93, 94

207

Якщо ніякої економічної вигоди не передбачається, тоді вартість шин списують на витрати. Адже при установці шин на автомобіль витрати не визнавалися

Зверніть увагу! Шини можуть бути списані:

1) якщо їх фактичний пробіг досяг граничних норм (орієнтир — Норми № 488).

Важливо! Якщо виробник шин установив (приміром, у договорі купівлі-продажу або в експлуатаційній документації) інші норми середнього ресурсу або відповідні гарантії для конкретних конструкцій шин у певних умовах їх експлуатації, то норми, встановлені Мінтрансом, не застосовуються (п. 3.8 Норм № 488). Застосовують норми, встановлені виробником.

Шини, які виробили встановлений для них середній ресурс, але при цьому перебувають у технічно задовільному стані, списувати не обов’язково;

2) якщо виявлені експлуатаційні або виробничі дефекти, через які шини не можуть бути допущені до експлуатації або не підлягають ремонту. У цьому випадку шини списують на підставі акта незалежно від відповідності їх фактичного ресурсу встановленим нормам (п. 3.2 Норм № 488).

Дострокове списання шин не можна розглядати як негосподарське їх використання. Тому нараховувати ПДВ-зобов’язання на підставі п. 198.5 ПКУ, на наш погляд, не потрібно.

Замінюємо експлуатаційні рідини і фільтри

При підготовці автомобіля до зими здійснюються також заміна і заливка антифризу, мастила, заміна фільтрів і т. п. Особливості обліку заміни експлуатаційних рідин і фільтрів наведемо на рис. 3.

Рис. 3. Заміна експлуатаційних рідин і фільтрів

Замінюємо акумуляторні батареї

Заміна акумуляторних батарей не належить ні до реконструкції, ні до модернізації, ні до технічного переозброєння та інших видів поліпшень ТЗ (п. 3.19 Положення № 102). На нашу думку, такі операції слід вважати ТО.

Звичайно, вони не названі в додатках А, Б і В до Положення № 102 (ср. 025069200). Максимум, про що згадується в цих переліках, — це очищення, перевірка стану, заряджання і додавання електроліту. Але не варто забувати, що такі переліки не є вичерпними. Тобто їх можна доповнити операцією із заміни АБ.

Після установки на автомобіль АБ повинна виробити свій ресурс. Показники середнього ресурсу з орієнтиром на календарні місяці використання батареї встановлені Нормами № 489.

Підстав для заміни АБ усього дві:

1. Батарея досягла граничного стану. Цей факт є вирішальним для її списання (п. 3.12 Норм № 489).

2. Наявність у батареї виробничих або експлуатаційних дефектів. Але! За умови, що така АБ не підлягає ремонту або ремонт економічно недоцільний (п. 3.13 Норм № 489). При цьому АБ списують незалежно від відповідності фактичного ресурсу Нормам № 489.

Витрати на заміну АБ у бухобліку відносять до витрат залежно від напряму використання ТЗ. Тобто установку акумулятора на авто відображають записом: Дт 23, 91, 92, 93, 94Кт 207.

У частині ПДВ усе стандартно. При купівлі АБ формуєте ПК (за наявності правильно оформленої і зареєстрованої в ЄРПН ПН). При цьому ми не бачимо ніяких підстав для донарахування «компенсуючих» ПДВ-зобов’язань у разі списання АБ унаслідок пошкодження, що виключає ремонт (відновлення), раніше терміну, встановленого Нормами № 489.

А ось при негосподарському (необ’єктному, пільговому) використанні авто нарахувати «компенсуючі» зобов’язання з ПДВ доведеться.

Увага! Ті АБ, що вийшли з ладу, на відміну від більшості звичайних товарно-матеріальних цінностей, перетворюються не просто на відходи, а на небезпечні відходи. Тобто на відходи, які створюють або можуть створити значну небезпеку для природного довкілля і здоров’я людини. Тому утилізацією таких відходів займаються виключно спеціалізовані підприємства і організації, що отримали відповідну ліцензію на здійснення такої діяльності. Про те, як правильно позбавитися від «старих» АБ, ви можете прочитати в статті «Акумулятори на підприємстві: правила утилізації» // «БТ», 2015, № 20.

Приклад. Підприємство придбало для автомобіля, використовуваного відділом збуту, АБ вартістю 1800,00 грн. (у тому числі ПДВ — 300,00 грн.). Для заміни батареї залучена СТО, яка не є платником ПДВ. Вартість її послуг — 120,00 грн.

Покажемо, як ці операції відобразити в обліку (див. табл. 2).

Таблиця 2. Облік заміни акумуляторної батареї

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

1. Перераховано постачальникові передоплату за акумулятор

371

311

1800,00

2. Відображено суму ПК з ПДВ у складі передоплати (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/1

300,00

3. Отримано АБ

207

631

1500,00

4. Списано раніше відображену суму ПК

644/1

631

300,00

5. Відображено залік заборгованостей

631

371

1800,00

6. Передано із складу АБ

93

207

1500,00

7. Надано СТО послуги із заміни акумулятора (підписано акт)

93

631

120,00

8. Оплачено послуги СТО

631

311

120,00

Документи і скорочення статті

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про автотранспорт — Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.01 р. № 2344-III.

Положення № 102 — Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102.

Правила № 550 — Правила експлуатації колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 550.

Правила № 615 — Правила надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.14 р. № 615.

Правила № 549 — Правила технічної експлуатації коліс і пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O і спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 549.

Правила № 795 — Правила експлуатації акумуляторних свинцевих батарей стартерів колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 02.07.08 р. № 795.

Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.06 р. № 488.

Норми витрати ПММ — Норми витрати палива і мастильних матеріалів на автотранспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43.

Норми № 489 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу акумуляторних свинцевих батарей стартерів колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.06 р. № 489.

ТО — технічне обслуговування.

ТЗ — транспортний засіб.

ПН — податкова накладна.

ПК — податковий кредит.

АБ — акумуляторна батарея.

техобслуговування автомобіля, сезонне технічне обслуговування, заміна шин, заміна акумуляторних батарей, відображення в обліку додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті