Теми статей
Обрати теми

Несвоєчасна реєстрація ПН через збій у СЕА: як уникнути штрафів

Децюра Сергій
Постанова ВСУ від 30.01.18 р. № К/9901/2226/17 у справі № 816/390/17

Щоб зареєструвати складену податкову накладну (ПН) у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), у платника ПДВ має бути достатній розмір реєстраційного ліміту (РЛ). Його розмір визначається за формулою, наведеною у п. 2001.3 ПКУ. Найоперативніший спосіб збільшення розміру РЛ — перерахувати кошти на електронний рахунок, відкритий в Системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА).

Збільшення РЛ у цьому випадку залежить від самого платника ПДВ і його фінансових можливостей, а не від контрагентів чи факту здійснення підприємством імпортної операції тощо. Тому найчастіше РЛ збільшують саме перерахуванням коштів на рахунок, відкритий у СЕА.

Водночас цей спосіб має один «мінус»: у жодному нормативно-правовому акті не прописано строк, протягом якого має збільшитись РЛ після того, як кошти перераховані на електронний рахунок у СЕА.

Тому щоб через технічний збій у СЕА підприємство не потрапило в халепу (змогло своєчасно збільшили РЛ і без штрафів зареєструвати ПН), ми завжди радили поповнювати електронний рахунок для збільшення РЛ не в останню мить, а заздалегідь (детально див. у статті «Обіцяного три роки чекають, або Коли збільшують реєстраційний ліміт?» // «БТ», 2016, № 16).

Однак через відсутність вільних коштів платники ПДВ частенько перераховують кошти для збільшення РЛ в останній день, відведений для своєчасної реєстрації ПН. І відразу ж відправляють ПН на реєстрацію.

Коли СЕА працює правильно, то збільшення РЛ відбувається оперативно (після зарахування коштів на електронний рахунок) і тому проблем з реєстрацією ПН не виникає. Проте інколи через збої у роботі СЕА збільшення РЛ можна чекати не один день.

Якщо до закінчення граничного строку реєстрації ПН РЛ так і не зріс, то зареєструвати ПН своєчасно не вдасться. З часом РЛ все-таки збільшиться і ПН буде зареєстрована, але така реєстрація вже буде запізнілою. А тому податківці автоматично випишуть штраф згідно з п. 1201.1 ПКУ.

Звичайно, це несправедливо. А тому платнику не залишається іншого варіанта, як іти до суду.

Про один із таких випадків ідеться у постанові, що коментується.

Підприємство через несвоєчасне збільшення РЛ (хоча кошти було перераховано до закінчення граничного строку реєстрації ПН і вони надійшли на електронний рахунок) не змогло своєчасно зареєструвати ПН. А податківці, як і водиться, виписали йому штраф.

Підприємство звернулось до суду. Розгляд справи дійшов до ВСУ.

ВСУ (як і суди першої та апеляційної інстанцій) став на бік платника ПДВ. Він вважає, що несвоєчасна реєстрація ПН у цьому випадку відбулась не з вини платника ПДВ. Доказом цього є здійснення платником ПДВ усіх передбачених законодавством дій для своєчасної реєстрації ПН (перерахунок коштів на електронний рахунок, своєчасне направлення на реєстрацію ПН). А тому служителі Феміди вважають: платник ПДВ, здійснивши такі дії, виключив склад податкового правопорушення та довів безпідставність та протиправність податкового повідомлення-рішення.

Справедливість торжествує!

Від себе хочемо додати, що спираючись на висновки постанови, яка коментується, можна розробити алгоритм захисту від податкового свавілля при несвоєчасній реєстрації ПН через збій у роботі СЕА.

І звучить він так: щоб уникнути штрафів, платник ПДВ має здійснити всі необхідні дії, прописані у ПКУ, для реєстрації ПН. А саме:

1) перерахувати кошти в потрібній сумі для поповнення РЛ (цей факт підтверджує платіжне доручення);

2) направити до закінчення граничного строку реєстрації ПН до ЄРПН.

Водночас ми б не радили «гратися з вогнем» і відкладати збільшення РЛ та реєстрацію ПН на останній момент.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі