У листі, що коментується, податківці розглянули ситуацію, коли платник ПДВ помилився в даті податкової накладної (ПН) та ще і зареєстрував її в ЄРПН з порушенням установленого строку.
Контролери запропонували такий «рецепт» виправлення помилки.
1. Визнаємо таку ПН зайвою.
Дійсно, п. 187.1 ПКУ зобов’язує платників ПДВ складати ПН виключно за датою «першої події». Якщо ж ПН оформлена іншою датою — така ПН вважається помилково виписаною.
Помилки, допущені в ПН, можна виправити тільки за допомогою розрахунку коригування (п. 192.1 ПКУ). Проте у випадку з неточностями, допущеними в даті складання ПН, на одному РК справа не закінчиться.
Нагадаємо: п. 21 Порядку № 1307* взагалі забороняє виправляти дані про дату складання ПН та її порядкового номера.
* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.
Тому, на думку податківців, постачальникові необхідно:
• виписати «анулюючий» РК із відображенням у ньому усіх числових показників зі знаком «-». Такий РК реєструє покупець (з огляду на те, що ПН була помилковою, тут продовжують діяти загальні правила, прописані в п. 192.1 ПКУ);
• виписати «правильну» ПН датою «першої події» і зареєструвати її в ЄРПН у встановлені строки.
Донедавна такий алгоритм виправлення працював без проблем.
Але! Враховуючи те, що зараз податківці ввели нові вимоги до порядку заповнення РК (див. статтю «Розрахунок коригування до податкової накладної: ДФСУ змінює правила заповнення» цього номера) зареєструвати «анулюючий» РК в ЄРПН буде проблематично.
По-перше, податківці відмовляються реєструвати в ЄРПН РК з причиною коригування «Виправлення помилки». Аргументують це тим, що її немає в переліку причин коригування, які зараз пропонують використати контролери.
Водночас є така причина коригування, як «Усунення неоднозначностей». І вона (судячи з формулювання) єдина з усіх, яка могла б відповідати суті операції, що проводилася. Проте скористатися нею не вдасться. Оскільки податківці прописали під неї такий алгоритм заповнення РК, який не дозволяє прибрати дані з ПН.
По-друге, якщо виходити тільки з алгоритму заповнення РК (у рядках РК треба зазначити значення гр. 6 ПН зі знаком «-»), то для анулювання ПН підходить причина коригування «Повернення товару або авансових платежів». Проте її назва не відповідає суті проведеної операції. Та й підстав для складання РК з такою причиною в платника ПДВ не буде (немає поворотної накладної на товар або платіжки на повернення грошей).
То що ж тоді робити?
На наш погляд, можна діяти так.
Щоб убезпечити себе від нападок контролерів під час перевірок, треба:
• скласти «анулюючий РК» з типом причини «Виправлення помилки» і надіслати його на реєстрацію в ЄРПН (через покупця);
• коли надійде відмова в реєстрації такого РК в ЄРПН — зберегти квитанцію № 1 як підтвердження того, що ви намагалися наслідувати правила, прописані п. 192.1 ПКУ, але система вам не дозволила цього зробити.
Потім зареєструвати в ЄРПН РК з типом причини «Повернення товару або авансових платежів». Так ви досягнете бажаного результату.
Безумовно, можна отримати індивідуальну податкову консультацію про те, яку причину коригування слід зазначати в РК при анулюванні «помилкової» ПН. Але для цього потрібен час.
Крім того, дуже часто відповіді податківців, складені виходячи з «теоретичних» вимог ПКУ, не враховують «технічні» труднощі, які виникають на практиці.
2. За затримку реєстрації «помилкової» ПН в ЄРПН буде штраф.
Тут податківці категорично заявляють: коли в п. 1201.1 ПКУ не прописаний виняток для «помилкових» ПН, то штраф за затримку реєстрації таких ПН в ЄРПН накладається в загальному порядку. Виняток становлять ПН, виписані до 01.10.15 р. (п. 35 підрозд. 2 розд. XX ПКУ).