Теми статей
Обрати теми

Розрахунок коригування до податкової накладної: ДФСУ змінює правила заповнення

Кравченко Дар’я, експерт з оплати праці
Платники ПДВ напевно помітили, що в середині березня 2018 року ЄРПН став періодично відмовляти в реєстрації розрахунків коригування (РК). Як виявилося, усьому виною чергове переналаштування програмного забезпечення ЄРПН. На такі дії контролерів спонукав перезапуск системи блокування з 22.03.18 р., в якому одним з критеріїв «вилову» фіктивного ПДВ є РК на зміну номенклатури товарів/послуг у податковій накладній («БТ», 2017, № 48). Уперше цей критерій випробували ще у 2017 році. Проте тоді перешкодою для його використання стало неправильне заповнення порядкових номерів рядків у гр. 1 РК («БТ», 2017, № 52). Розібравшись із цим моментом («БТ», 2018, № 5), контролери взялися за гр. 2 РК — «Причина коригування». Які нововведення треба врахувати платникам ПДВ цього разу — ми розглянемо в цій статті.

Правила заповнення

На порядок заповнення такого реквізиту РК, як «Причина коригування» (гр. 2 РК), раніше не звертали особливої уваги. Адже, по суті, це довідкова інформація. Оскільки ні в Порядку № 1307*, ні в якомусь іншому нормативному документі про нього не згадується, то його заповнювали в довільному порядку.

* Порядок заповнення податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.

Єдиною підмогою в заповненні гр. 2 РК були роз’яснення контролерів, розміщені в категоріях 101.15, 101.16 і 101.22 ЗІР ДФСУ (див. таблицю).

Причини коригування «до і після»

«Старі» причини коригування

Нові причини коригування

• «Зміна кількості»

• «Зміна вартості»

• «Зміна номенклатури»

• «Повернення попередньої оплати»

• «Повернення товарів»

• «Виправлення помилки в індивідуальному податковому номері покупця»

• «Виправлення помилки»

• «Використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності»

• «Залік попередньої оплати в рахунок оплати поставлених товарів/послуг за іншим договором № від »

• «Коригування за підсумками року податкових зобов’язань, нарахованих згідно з п. 199.1 ст. 199 ПКУ»

• «Зміна кількості»

• «Зміна ціни»

• «Зміна номенклатури»

• «Повернення товару або авансових платежів»

• «Зменшення обсягу при нульовій кількості»

• «Зменшення кількості при нульовому обсягу»

• «Усунення неоднозначностей»

Судячи з них, можна сказати, що фіскали навіть не прагнули встановити якісь чіткі правила для заповнення гр. 2 РК. Платникам ПДВ достатньо було зазначити причину, яка стала підставою для складання РК. При цьому формулювання причини повинне було відповідати суті проведеної операції.

З уведенням критеріїв блокування усе змінилося. Щоб система блокування ПН могла автоматично ідентифікувати операцію і відстежити дії платників ПДВ, податківцям потрібно було уніфікувати порядок заповнення і цього поля РК.

Насамперед (у 2017 році) фіскали взялися за нумерацію рядків у РК («БТ», 2017, № 52) і роз’яснили, як правильно заповнювати РК при зміні номенклатури.

Після цього вони зайнялися номенклатурною гр. 3 РК. Унаслідок цього зайві нулі, пропуски або букви в найменуванні товару/послуги (у порівнянні із зазначеним у ПН), система розцінювала як неправильне заповнення і відмовляла в реєстрації такого РК в ЄРПН.

Ну а потім контролери дісталися і до гр. 2 РК «Причина коригування». Спочатку платникам ПДВ почали приходити відмови в реєстрації РК в ЄРПН. Системі не подобалися або причина коригування, зазначена в РК, або помилки в її написанні (наприклад, «зАміна номенклатури» замість «Зміна номенклатури»).

У кінці березня 2018 року картина прояснилася:

• у квитанціях про відмову в реєстрації РК в ЄРПН система почала пропонувати вказувати новий перелік причин для коригування (7 причин — див. таблицю вище);

• у категорії 101.15 ЗІР ДФСУ з’явилося нове роз’яснення від податківців, в якому контролери розповідають, як зараз заповнювати РК при зміні кількісних та/або якісних показників ПН.

Якщо його проаналізувати, виходить, що податківці вводять свій окремий алгоритм заповнення РК для кожної з причин коригування.

Що ж, давайте розберемо кожну з них.

«Зміна кількості»

Таку причину коригування можна використати у тому випадку, коли необхідно трохи підкоригувати кількість товару/послуги, відображену в гр. 6 ПН. Наприклад, якщо потрібно:

• зменшити/збільшити кількість товарів/послуг у гр. 6 ПН при часткових поверненнях товарів або передоплат*;

* Якщо покупець повертає товар або передоплату в повному обсязі, використовуємо причину «Повернення товару або авансових платежів».

• виправити помилку, допущену при заповненні гр. 6 ПН (такої причини, як «Виправлення помилки» вже немає, а причина «Усунення неоднозначностей» тут не працює).

Для цієї причини контролери радять застосовувати коригувальний спосіб. Тобто заповнювати в РК два рядки (рис. 1):

а) у першому рядку:

• у гр. 1 треба внести номер рядка ПН, який ви хочете відкоригувати;

• у гр. 2 — причину коригування «Зміна кількості»;

• у гр. 7 — перенести значення гр. 6 ПН зі знаком «-» (кількість товару/послуги);

• у гр. 8 — значення гр. 7 ПН (ціну постачання);

гр. 9 — 10 залишити порожніми;

• у гр. 13 вказати значення гр. 10 рядка ПН (зі знаком «-»);

б) у другому рядку:

• у гр. 1 поставити новий наступний за порядком номер рядка, якого не було в ПН;

• у гр. 2 — причину коригування «Зміна кількості»;

• у гр. 7 — правильне значення кількості товарів/послуг;

• у гр. 8 — значення гр. 7 рядка ПН (ціна постачання);

графи 9 — 10 не заповнювати;

• у гр. 13 вказати правильне значення обсягу поставок (без урахування ПДВ).

Увага! Зменшити/збільшити кількість товару/послуги в ПН одним рядком (прибрати тільки частину товару/послуги) не можна. Система відмовить в реєстрації такого РК.

Приклад 1. Постачальник відвантажив покупцеві 20 шт. товару А за ціною 480 грн./ шт. (у тому числі ПДВ — 80 грн.), виписав ПН, в якій заповнив один рядок, і зареєстрував її в ЄРПН. Проте під час транспортування 5 шт. товару А були пошкоджені. У зв’язку з тим, що сталося, постачальник виписує РК.

У такому РК (див. рис. 1) продавець повністю анулює дані в ряд. 1 ПН, а в ряд. 2 (з новим номером) — вказує правильну кількість відвантаженого товару.

img 1

Рис. 1. Приклад заповнення РК при зміні кількості товару/послуги

«Зміна ціни»

Таку причину коригування використовуємо, коли треба підкоригувати ціну товару/послуги, вказану в гр. 7 ПН. Наприклад, вона знадобиться:

• для зменшення/збільшення ціни товару/послуги (на підставі додаткової угоди до договору);

• для виправлення помилок, допущених у ціні товару/послуги при складанні ПН.

Зверніть увагу! Старе формулювання «Зміна вартості» більше використати не можна.

Отже, щоб змінити ціну товару/послуги, діємо за тим же алгоритмом, який ми застосовували для коригування кількості товару/послуги. Тобто заповнюємо в РК два рядки. Тільки тепер:

• у обох рядках у гр. 2 вказуємо причину коригування «Зміна ціни»;

• у обох рядках гр. 7 та 8 залишаємо порожніми;

• у перший рядок гр. 9 переносимо значення гр. 7 ПН (зі знаком «-»). А в другий — правильне значення ціни товарів/послуг;

• у обох рядках у гр. 10 вказуємо значення з гр. 6 ПН.

Приклад 2. Сторони уклали договір на постачання 350 шт. товару Б за ціною 120 грн./шт. (у тому числі ПДВ — 20 грн.). Відвантаживши покупцеві товар у повному обсязі, постачальник склав ПН, заповнивши в ній один рядок, і зареєстрував її в ЄРПН. Проте у зв’язку із затримкою оплати сторони домовилися збільшити ціну товару Б до 132 грн./шт. (у тому числі ПДВ — 22 грн.). Постачальник виписує РК (див. на рис. 2).

img 2

Рис. 2. Приклад заповнення РК при зміні ціни товару/послуги

Зверніть увагу! Одночасна зміна кількості і ціни товарів/послуг після складання ПН і реєстрації її в ЄРПН податківці пропонують розглядати як зміну номенклатури (категорія 101.15 ЗІР ДФСУ).

«Зміна номенклатури»

А таку причину коригування використовуємо, коли необхідно:

• виправити найменування товарів/послуг, зазначене в номенклатурній гр. 2 ПН;

• виправити код товарів згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з ДКПП;

• підкоригувати умовне позначення товару/послуги і код його одиниці виміру;

• одночасно змінити і кількість, і ціну товарів/послуг (!). Одним рядком, як раніше, це зробити не вийде.

Для цього також використовуємо коригувальний спосіб, тобто у РК заповнюємо два рядки (категорія 101.16 ЗІР ДФСУ):

а) у першому рядку (з порядковим номером рядка, який треба відкоригувати) знімаємо відповідну номенклатуру (зі знаком «-»);

б) у другому рядку (з новим за порядком номером, якого не було у ПН) додаємо товарні позиції, вносячи вже правильні дані.

При цьому в усіх рядках РК як причину коригування в гр. 2 зазначаємо «Зміна номенклатури».

На жаль, податківці не роз’яснили, в яких саме графах РК треба вказувати дані зі знаком «-» :

• у гр. 7 і гр. 8 РК — як при зміні кількості товарів/послуг;

• чи в гр. 9 і гр. 10 РК — як при зміні ціни.

На наш погляд, тут логічніше прибрати кількість товарів/послуг.

Приклад 3. Контрагенти уклали договір на постачання 20 шт. товару А за ціною 240 грн./шт. (у тому числі ПДВ — 40 грн.). Покупець перераховує аванс у повному розмірі, після чого постачальник складає ПН і реєструє її в ЄРПН. Проте незабаром сторони переглядають умови договору, згідно з якими продавець повинен відвантажити:

10 шт. товару А (замість 20) за ціною 216 грн. (у тому числі ПДВ — 36 грн.);

20 шт. товару Б за ціною 132 грн./шт. (у тому числі ПДВ — 22 грн.).

На дату відвантаження товарів постачальник складає РК.

У такому РК (див. рис. 3 нижче) продавець спочатку повністю анулює дані, вказані в ПН (ряд. 1 РК), а в ряд. 2 і 3 (з новими номерами) — зазначає кількість відвантаженого товару.

img 3

Рис. 3. Приклад заповнення РК при зміні номенклатури

«Повернення товару або авансових платежів»

А цю причину можна використати тільки у тому випадку, якщо вам треба видалити дані в якомусь із рядків ПН. Наприклад:

• при поверненні покупцем товару або постачальником суми отриманої передоплати в повному обсязі (при часткових поверненнях використовуємо причину коригування «Зміна кількості»);

• для анулювання помилково виписаної ПН.

У такому разі для проведення коригування достатньо заповнити один рядок.

Приклад 4. Використовуючи дані прикладу 3, припустимо, що покупець відмовився від товару і постачальник повернув отриману суму авансу.

Постачальник складає РК, як показано на рис. 4.

img 4

Рис. 4. Приклад заповнення РК при поверненні авансу/товарів

Увага! Проводити коригування при поверненні товарів/авансів у повному обсязі двома рядками не можна. Система не пропустить такий РК.

Інші причини

У запропонованому податківцями переліку залишилися ще три причини. На жаль, що вони означають і за яким алгоритмом заповнювати РК з метою їх застосування — достовірно поки не відомо. Проте на підставі тих відомостей, які нам вдалося отримати на практиці, ми можемо зробити деякі висновки.

«Зменшення обсягу при нульовій кількості». «Нульова» кількість товарів/послуг у ПН (коли гр. 6 ПН не заповнюється) можлива тільки (п. 16 Порядку № 1307):

у підсумкових ПН з типом причини «11» (складена за щоденними підсумками операцій);

«компенсуючих» ПН, виписаних згідно з вимогами пп. 198.5 і 199.1 ПКУ.

У таких ПН відображається лише загальна вартість товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховуються ПДВ-зобов’язання (гр. 10 ПН). Тому при коригуванні даних у таких ПН змінюватися буде лише це значення.

Для цього можна використати той же коригувальний спосіб (вносимо зміни двома рядками — див. вище).

«Зменшення кількості при нульовому обсягу». А така причина коригування підійде для внесення змін до ПН, виписаних на безкоштовне постачання. Адже саме в них буде вказано кількість подарованих товарів/послуг, а ось ціна товарів/послуг дорівнюватиме «0». Відповідно і обсяг постачання буде нульовим.

Швидше за все, коригування треба проводити також двома рядками.

«Усунення неоднозначностей». З першого погляду на назву цієї причини складається враження, що це аналог «старої» причини «Виправлення помилок». Проте, як виявилося на практиці, це зовсім не так.

Судячи з усього, усунення неоднозначностей передбачає виправлення помилок, що не вплинули на кількісні або вартісні показники ПН. Адже система погоджується зареєструвати РК з такою причиною, якщо виконуються такі вимоги:

• це РК до ПН, складеної до 15.03.18 р.;

• кількість і ціна товару/послуги, вказані в РК, мають бути рівними «0»;

• коригування проведене двома рядками.

Але гадати поки не будемо — почекаємо роз’яснень від податківців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі