Теми статей
Обрати теми

Квиток на потяг: як і що компенсуємо?

Голенко Олександр, податковий експерт
Не так важко розшифрувати «китайську грамоту» сум, закодованих у залізничному квитку. Важче примиритися з тим, що недалекий законодавець дає приводи — а фіскали ними користуються — втручатися в суто внутрішні взаємовідносини між відрядженим працівником і його рідним підприємством. Давайте розберемося, які саме витрати працівника, що відряджається, згідно з його квитком на потяг підлягають компенсації без утримань ПДФО і ВЗ, а які все ж таки доведеться визнати оподатковуваним доходом.

Здавалося б, що може бути простіше?!

Виплатити підзвітнику усю суму згідно з його залізничним квитком (показник «ВАРТ») плюс добові та інші підтверджені належним чином витрати, не замислюючись про утримання ПДФО і ВЗ, та й годі…

Виявляється, не усе так просто. Передусім покопаємося в залізничній нормативці.

Які суми зашифровані у квитку?

Складові «вартості проїзного документа» визначені в п. 10.2 Правил № 1196*, згідно з яким у показник «ВАРТ» обов’язково включаються:

* Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом України, затверджені наказом Мінтрансу від 27.12.06 р. № 1196.

1) квиток (показник «КВ.» — так звана квиткова вартість);

2) плацкарта (показник «ПЛ.»)**;

** Звернемо увагу, що в квитку можна зустріти один показник «Тар» замість суми «КВ.» + «ПЛ.».

3) ПДВ (показник «ПДВ.»);

4) страховий збір/страховий платіж (показник «СТР.») — згідно з п. 11 Порядку № 252*** проїзний документ (у тому числі електронний посадочний документ) підтверджує особисте (обов’язкове) страхування пасажира;

*** Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом, затверджений постановою КМУ від 19.03.97 р. № 252.

5) плата за продаж проїзного документа/комісійний збір (показник «КЗБ.») — кошти, сплачені за послугу, пов’язану з оформленням, поверненням, переоформленням проїзних документів (п. 1.7 Правил № 1196). Відразу ж обмовимося, що йдеться тільки про той комісійний збір, який стягує з покупця квитка сама «Укрзалізниця».

До речі, податківці не заперечують проти компенсації без утримань і того комісійного збору, що стягується при поверненні квитка у зв’язку зі скасуванням відрядження. Про це йдеться в листі ДПСУ від 06.03.12 р. № 3268/5/15-1416.

Крім того — увага! — за бажання пасажир може придбати так звані сервісні послуги (показник «СП.»), вартість яких також включатиметься до складу показника «ВАРТ»;

6) постільна білизна (показник «БІЛ») — ця сума може бути сплачена в залізничній касі окремо, і тоді підзвітник разом із квитком (у якому відповідно немає показника «БІЛ») надасть до бухгалтерії окрему квитанцію на постільну білизну (код ЛУ-99к);

7) «ЧАЙ» — чай;

8) «К» — кава;

9) «П. Н.»— продуктовий набір.

Зверніть увагу, що «сервісний» показник «СП.» додатково розшифровується окремим рядком як «в т. ч.».

Тепер давайте розберемося, які з перерахованих складових вартості залізничного квитка у разі їх компенсації перетворяться для підзвітника на додаткове благо (тобто з них треба буде утримати ПДФО і ВЗ).

Коли «гуляємо на свої»?

Не станемо цитувати тут наріжний п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ, а просто констатуємо: за наявності квитка (як на бланку проїзного документа, так і роздрукованого на принтері посадочного документа****), доданого до авансового звіту, працівникові, що відряджається, без зайвих питань (за відсутності заборон та/або обмежень у затвердженому на підприємстві положенні про відрядження) компенсують витрати, перелічені вище в пп. 1 — 6.

**** Перевірити його можна за посиланням: booking.uz.gov.ua/check_epd.

Натомість витрати з пп. 7 — 9, як наполягають податківці, відносять до складу добових витрат (див. підкатегорію 103.17 ЗІР ДФСУ; лист ДФСУ від 25.04.18 р. № 1859/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Тобто оплачувати їх працівник повинен за рахунок тієї суми добових, яка була видана йому на відрядження. І особливо заперечувати тут нічого, оскільки, строго кажучи, відшкодувати витрати на харчування без утримань ПКУ дозволяє тільки у тому випадку, якщо вони включені в готельні рахунки.

Відповідна норма прямо прописана в абзаці другому п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ. А про безподаткове відшкодування таких витрат, включених у проїзний квиток, у цьому підпункті взагалі не йдеться.

Зрозуміло, з дозволу керівника підприємства та/або згідно з внутрішнім положенням про відрядження можуть бути виплачені/компенсовані і ці суми. Але тоді з них доведеться утримати ПДФО і ВЗ як із додаткового блага.

Проте є і безподатковий варіант. У внутрішньому документі, що встановлює розмір добових, затвердженому на підприємстві, можна обумовити: якщо вартість чаю (харчування) включена в проїзний документ, добові зменшуються на цю суму. У цьому випадку працівник в авансовому звіті зазначить повну вартість квитка, але сума його добових буде відповідно зменшена на вартість чаю (харчування).

Проте майте на увазі! Якщо такого застереження в «документі про добові» підприємства немає, то їх на «звичайних» (небюджетних) підприємствах виплачують у повному розмірі (незалежно від того, чи забезпечує працівників харчуванням приймаюча сторона та чи включена вартість харчування в готельний рахунок або проїзні документи).

Визнають це і податківці, що випливає з листа ДПСУ від 31.03.12 р. № 5742/6/15-1415 (ср. ).

Що з «квитковим» ПДВ?

Зверніть увагу! Усі показники усередині дужок, у яких розшифрована величина показника «ВАРТ», наведені без ПДВ. Навпаки, ціна послуг, уключених до складу показника «СП.» і розшифрованих окремим рядком після «в т. ч.», наводиться з ПДВ, причому ці суми податку відповідно враховані і в показнику «ПДВ.».

Ясна річ, що невідшкодування відрядженому працівникові сум на харчування, що входять до складу показника «СП.», спричиняє необхідність нарахування в пропорційній частині показника «ПДВ.» компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

Нагадаємо, що в цьому випадку підставою для відображення податкового кредиту з ПДВ є сам «транспортний квиток» (п.п. «а» п. 201.11 ПКУ).

«ПриватКвиток»: як компенсувати сервісний збір?

На завершення пару слів щодо компенсації витрат тому відрядженому, хто придбав електронний залізничний квиток через канали «ПриватБанку». Проблема тут у тому, що сума додатково сплаченого при цьому сервісного збору (комісії) за придбання такого проїзного документа, по-перше, не включається до складу показника «ВАРТ» (тобто не підтверджується роздруківкою власне посадочного документа). А по-друге, не реалізована можливість отримати/роздрукувати копію платіжного доручення на суму такого сервісного збору.

Виходить, що за відсутності належного підтвердного розрахункового документа цю суму не можна компенсувати на загальних підставах без утримань. А можна лише з дозволу керівника (ну, або згідно з положенням про відрядження) і, зрозуміло з утриманням ПДФО і ВЗ.

Ось такі «залізнично-відряджальні» викрутаси!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі