Теми статей
Обрати теми

Занизили суму авансу: в якому розмірі загрожує штраф?

Смердов Віталій, партнер податкової практики Crowe Mikhailenko
Листи Держпраці від 03.04.18 р. № 2547/4/4.1-ДП-18 та Мінсоцполітики від 16.03.18 р. № 118/0/22-18

Чинним законодавством, а саме ст. 115 КЗпП, визначено: зарплата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів, та не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

Розмір заробітної плати за першу половину місяця (авансу) не може бути менше оплати за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника.

А що загрожує роботодавцю (у плані штрафів), якщо він виплатить аванс у сумі меншій, аніж вимагає ст. 115 КЗпП?

На думку Мінсоцполітики, за виплату зарплати за першу половину місяця (авансу) не в повному розмірі роботодавцю «світить» штраф у трикратному розмірі мінзарплати згідно з абзацом третім ч. 2 ст. 265 КЗпП.

Нагадаємо, що при визначенні суми штрафу за ст. 265 КЗпП розмір мінзарплати визначається на момент виявлення порушення.

Своєю чергою, Держпраці підтягує це порушення під абзац четвертий ч. 2 ст. 265 КЗпП, вважаючи, що виплата авансу в меншій сумі, ніж встановлено ст. 115 КЗпП, — це недотримання мінгарантій в оплаті праці й загрожує роботодавцю штрафом у 10 «мінімалок» за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Зауважимо, що ці відомства розходяться думками вже не вперше (див., наприклад, наш коментар до листа Держпраці від 29.12.17 р. № 12291/4/4.1-ДП17 // «БТ», 2018, № 17-18).

На жаль, у цьому випадку ми не згодні з обома. Пояснимо чому і почнемо з висновку Держпраці.

Спочатку зауважимо, що штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати накладається за недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці. По суті кажучи, законодавство не містить визначення терміна «мінімальні гарантії в оплаті праці». Водночас ст. 11 Закону про оплату праці* вказує, що мінімальні розміри ставок (окладів) заробітної плати як мінімальні гарантії в оплаті праці визначаються генеральною угодою. Фактично — за буквою закону — ця норма прив’язує термін «мінімальні гарантії в оплаті праці» лише до мінімальних розмірів ставок (окладів) заробітної плати.

* Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Але! У ч. 1 ст. 12 Закону про оплату праці міститься ще й інший термін — «мінімальні державні гарантії» — і навіть наводиться їх склад. Це норми і гарантії, передбачені як ч. 1 ст. 12 Закону про оплату праці (до речі, у ній про аванси працівникам немає жодного слова), так і КЗпП.

Зауважимо: щодо питання відповідальності за недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці Держпраці традиційно (у тому числі на офіційних сайтах своїх місцевих управлінь) посилається саме на цю ст. 12 Закону про оплату праці. Так само це відомство вчинило і в листі, що коментується. Подібний підхід чиновників можна пояснити, адже посилання на КЗпП у ст. 12 Закону про оплату праці дозволяє їм істотно розширити перелік підстав для застосування штрафу в десятикратному розмірі мінімальної зарплати. Але, на жаль, він не відповідає ні законодавству, ні здоровому глузду.

По-перше, як ми вже зазначали, штраф у десятикратному розмірі мінзарплати застосовується за недотримання саме мінімальних гарантій в оплаті праці, а не мінімальних державних гарантій. Це різні терміни, і будь-які аналогії тут недоречні.

По-друге, якщо й говорити про аналогії, то можна згадати висновок Держпраці в питанні заниження суми індексації (див. статтю «Штраф за заниження суми індексації працівникові» цього номера). У ньому чиновники пояснили: якщо індексація нараховується, але в неправильному розмірі, то штраф застосовується не в десятикратному розмірі мінзарплати, а лише в розмірі однієї мінімальної зарплати — як за інше порушення трудового законодавства (абзац восьмий ч. 2 ст. 265 КЗпП). Враховуючи це, аналогічний підхід Держпраці слід було б застосувати і щодо авансів у заниженому розмірі.

По-третє, якщо виходити з позиції Держпраці та використовувати як підставу ст. 12 Закону про оплату праці, то під порушення мінімальних гарантій в оплаті праці підпадає практично будь-яке порушення КЗпП. Водночас законодавець у ст. 265 КЗпП спеціально розмежував порушення на різні види та передбачив за них різні санкції. При цьому оскільки таке порушення, як заниження суми авансу працівнику, не виділено в ст. 265 КЗпП окремо, за нього, на нашу думку, штраф має накладатися в розмірі однієї мінзарплати — як за інше порушення трудового законодавства.

Зауважимо, що подібна логіка зустрічається також у судовій практиці: зокрема, у постанові Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.01.18 р. у справі № 816/1758/17, де, проаналізувавши склад ст. 11 і 12 Закону про оплату праці, він дійшов висновку, що доплата за шкідливі умови праці не належить до мінімальних гарантій з оплати праці (оскільки не зазначена в ст. 12 Закону), а тому, якщо вона не виплачується, штраф застосовується у розмірі однієї мінзарплати.

По-четверте, наскільки нам відомо, фахівці Держпраці в усних роз’ясненнях цілком погоджуються з тим, що за порушення строків виплати заробітної плати та інших виплат, передбачених законодавством, більш ніж за один місяць штраф застосовується в трикратному розмірі мінзарплати (а якщо менше одного місяця — у розмірі однієї мінімалки). Судячи з цього, виходить, що штраф за невиплату заробітної плати нижчий, ніж за виплату авансу в заниженому розмірі. Чи ж не абсурд це?

Що стосується позиції Мінсоцполітики, то зазначені нами аргументи підходять і для аналізу позиції цього відомства. Адже заниження суми авансу ще не можна вважати виплатою заробітної плати не в повному обсязі, оскільки помилка може бути пов’язана лише з неправильними розрахунками, і суму, якої не вистачає, буде виплачено у складі заробітної плати за частину місяця, що залишилася. Тому повторимося: за нашою оцінкою, таке порушення має кваліфікуватися як інше порушення трудового законодавства, і штраф за нього повинен застосовуватися у розмірі однієї мінзарплати.

З огляду на викладене вище, сподіваємося, що чиновники переглянуть свою позицію.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі