Житлові субсидії: нові правила оформлення та надання

В обраному У обране
Друк
Бондаренко Ксенія, експерт з соціальних питань
Бухгалтерський тиждень Листопад, 2018/№ 47
Вже стало «традицією» на початку опалювального сезону удосконалювати механізм надання субсидій. Ось і в поточному році з 1 жовтня запрацювали нові правила отримання субсидій. На що треба звернути увагу та кому стануть у нагоді новації Уряду? Читайте далі.

Перш ніж перейти до справи, зауважимо: порядок надання субсидії на оплату ЖКП, як і раніше, регулюється Положенням № 848. Останні зміни до цього документа були внесені постановою № 841 і застосовуються вони починаючи з 01.10.18 р.

Саме на нововведеннях у механізмі оформлення та надання субсидії ми і зосередимося далі.

Перелік послуг, на які надається субсидія

У міру розвитку послуг, які надаються у сфері житлово-комунального господарства, уряд розширює сферу застосування програми житлових субсидій. Так, з 1 жовтня перелік послуг, на які надається субсидія, доповнено двома позиціями:

внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку;

внески за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.

Термін призначення субсидії

У питанні термінів призначення житлових субсидій уряд повернувся до норм, які діяли до 01.05.18 р. Тобто, за загальним правилом, субсидія на оплату ЖКП призначається з місяця звернення до дати закінчення опалювального сезону (30 квітня). Для орендарів до уваги береться ще й строк дії договору оренди житла (п. 15 Положення № 848).

Розраховується житлова субсидія:

• на неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня;

• на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня. Для домогосподарств, які використовують природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення, житлова субсидія на опалювальний сезон розраховується з 16 жовтня по 15 квітня включно.

У разі подання заяви протягом двох місяців із початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону. В інших випадках із місяця звернення. Нагадаємо, що Комісіям надані повноваження призначати субсидію з початку сезону (але не раніше дня виникнення права на житлову субсидію) громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах, незважаючи на дату подання ними заяви про призначення субсидії.

Після закінчення строку отримання житлової субсидії органи соцзахисту самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому сезоні (крім: орендарів; внутрішньо переміщених осіб; осіб, які звертаються за призначенням субсидії на тверде паливо; домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб; осіб, члени сім’ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства; а також осіб, у яких взагалі відсутні доходи або середньомісячний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, або за них не сплачено єдиний соціальний внесок (у розмірі, не меншому від мінімального) сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення субсидії (крім випадків, коли внесок не сплачено з вини роботодавця). Таким особам призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється лише після подання нових Заяви та Декларації.

Увага! Домогосподарствам, яким житлова субсидія була призначена на неопалювальний сезон 2018 року (у тому числі й у розмірі 0 гривень), субсидія на оплату ЖКП буде призначена до кінця опалювального сезону без додаткового звернення. Доходи таких осіб будуть враховані за І та ІІ квартали 2018 року.

Але нагадаємо, що про всі зміни які відбуваються, громадяни повинні своєчасно інформувати орган соціального захисту населення.

Субсидія на понаднормову площу житла

Зазвичай житлова субсидія призначається виходячи з єдиної для всіх категорій соціальної норми житла — 13,65 м2 опалюваної площі на одну особу + додатково 35,22 м2 на домогосподарство (постанова № 409).

Разом із тим передбачено, що непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, в окремих випадках, за рішенням Комісії, субсидія може призначатися на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла, але не більше ніж на 30 відсотків (п. 5 Положення № 848).

Приклад. У будинку, загальною площею 82 м2, зареєстрована та проживає одна непрацююча особа з інвалідністю.

Соціальна норма житла для однієї особи становить 48,87 м2 (13,65 м2 опалюваної площі на одну особу + додатково 35,22 м2 на домогосподарство). Комісією прийнято рішення призначити субсидію на максимально можливу понаднормову площу 14,66 м2 (48,87 м2 соціальна норма житла для однієї особи х 30 %).

У такому випадку субсидія буде надана на 63,53 м2 (48,87 + 14,66).

Нагадаємо, що рішення щодо норми, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла, переглядається у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у приміщенні, складу сім’ї члена домогосподарства, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів.

Субсидія для занадто великих квартир/будинків

Постановою № 841 змінено підхід стосовно призначення субсидії на житлові приміщення, які мають велику площу. Тепер береться до уваги не загальна, а саме опалювана площа.

Увага! Субсидія не призначається (п.п. 1 п. 6 Положення № 848) на житлові приміщення, опалювана площа яких перевищує:

120 м2 для квартири;

200 м2 для індивідуального будинку.

Це правило не поширюється на житлові приміщення дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

Також право на отримання житлової субсидії мають домогосподарства, якщо у житловому приміщенні (будинку) оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що особовий рахунок було розділено до 1 травня 2018 року та опалювана площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 м2 для квартири, 200 м2 для індивідуального будинку.

Якщо особові рахунки було розділено таким чином після 1 травня 2018 року, субсидія може призначатися за рішенням Комісії.

Неплатники аліментів — субсидію не отримають

Субсидія не призначається, якщо серед зареєстрованих у домогосподарстві або членів їх сімей є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (п.п. 7 п. 6 Положення № 848). Це не стосується осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря.

Обрахування доходу для призначення субсидій

Нагадаємо, що при призначенні субсидії враховуються доходи осіб, які зареєстровані у домогосподарстві, та членів їх сімей, навіть, якщо останні зареєстровані за іншою адресою.

Виняток становлять такі випадки (п. 9 Положення № 848):

• у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, — доходи батьків не враховуються;

• у разі призначення субсидії одному з батьків, який проживає з дитиною, — не враховуються доходи другому з батьків (у разі коли батьки розлучені).

Постановою № 841 уточнено, що враховуються нараховані (а не отримані, як було раніше) доходи (п. 10 Положення № 848).

Для розрахунку житлової субсидії середньомісячний сукупний дохід враховується (п. 11 Положення № 848):

• за III — IV квартали попереднього календарного року — у разі, коли житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону;

• за I — II квартали поточного календарного року — у разі, коли житлова субсидія призначається з початку опалювального сезону;

• за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії, — у разі, коли субсидія призначається не з початку сезону.

Постановою № 841 доповнено переліки доходів, які включаються та які не включаються до сукупного доходи під час призначення субсидії. Так, не враховуються:

• сплачені аліменти (за умови документального підтвердження фактичної сплати);

• спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб.

Крім того, внесено зміни до правил обрахування доходів деяких категорій громадян (пп. 11 та 12 Положення № 848) (див. таблицю).

Правила обрахування доходів окремих категорій осіб

Категорія осіб

(або ситуація, яка має стосунок до особи)

Дохід, який береться до розрахунку

1. Члени домогосподарства, члени сім’ї особи із складу домогосподарства, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи

Заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб; пенсія; стипендія; соціальні виплати; допомога по безробіттю, інші страхові виплати; грошові перекази, отримані із-за кордону (нова норма); інші доходи

2. Особи, які протягом періоду, за який враховуються доходи, перебували на строковій військовій службі

Половина прожиткового мінімуму

3. Особи, які навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти

Один прожитковий мінімум

4. Особи, які зареєстровані у службі зайнятості як безробітні і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості та не отримували допомогу по безробіттю (змінена норма)

Один прожитковий мінімум

5. Особи, які отримували допомогу по безробіттю, у розмірі, меншому за прожитковий мінімум (змінена норма)

Один прожитковий мінімум

6. Особи, які отримували допомогу по безробіттю, у розмірі, більшому за прожитковий мінімум (змінена норма)

Фактично отримані доходи

7. Особи, які зареєстровані у службі зайнятості, але у яких відсутні доходи (змінена норма)

Три розміри прожиткового мінімуму за кожний місяць, у якому відсутні доходи

8. Особи, які перебувають у складних життєвих обставинах

(лише за рішенням Комісії)

Один прожитковий мінімум

9. Особи, які отримували хоча б один із таких видів доходу, як: стипендія; допомога при народженні (усиновленні) дитини; допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; допомога по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу; допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю; тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (змінена норма)

Фактично отриманий дохід(1)

10. Особи, які мали дохід (навіть менший за мінімальну заробітну плату) та які станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, не досягли 18-річного віку

Фактично отримані такими особами доходи

11. Особи, яких за рішенням Комісії віднесено до інших категорій громадян, зокрема таких, що надають соціальні послуги

Фактично отримані такими особами доходи

12. Особи (у яких відсутні доходи або доходи менші за мінімалку та/або вони не сплачують соцвнесок), яким призначається субсидія на тверде паливо

Два розміри прожиткового мінімуму

13. В усіх інших випадках

Три розміри прожиткового мінімуму

14. Для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку групи 1

Одна мінімальна заробітна плата

15. Для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку групи 2

Дві мінімальні заробітні плати

16. Для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку групи 3

Три мінімальні заробітні плати

17. Пенсіонери (врахування доходу у вигляді пенсії) (змінена норма)

Розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія

(1) Розрахунок середньомісячної величини доходу здійснюється шляхом ділення загальної суми сукупного доходу (за період, за який враховуються доходи для призначення субсидії) на кількість місяців, у яких його отримано.

Надання субсидій за рішенням Комісії

Положенням № 848 визначені випадки, коли субсидія може призначатися як виняток виходячи із обставин, що склалися в сім’ї, за рішенням Комісії. Такі Комісії утворюються місцевими органами державної виконавчої влади (місцевого самоврядування). Рішення Комісією приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, який складається соціальним інспектором органу соціального захисту населення.

Звертаємо увагу, що для того, щоб Комісія розглянула вашу виняткову ситуацію, необхідно своє бажання відобразити у Заяві про призначення житлової субсидії.

Заява та Декларація для призначення субсидії

Нагадаємо, що для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає до органу соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи — за фактичним місцем проживання) такі документи (п. 13 Положенням № 848):

1. Заяву (за формою, затвердженою наказом № 604).

2. Декларацію (за формою, затвердженою наказом № 604).

3. Довідки про доходи — у разі, якщо інформація про доходи, зазначенні в Декларації, відсутня у відповідних органах (ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соцстрахування тощо) і не може бути отримана за запитом органу соцзахисту населення.

Нагадуємо, що у разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою — ці доходи відображаються у Декларації та подається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.

4. Договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Крім того, для розгляду питань, що належать до компетенції Комісії, громадянину може бути запропоновано подати додаткові документи, які не передбачені Положенням № 848 (ср. 025069200). Або громадянин з власної ініціативи може подати додаткові документи.

Звертаємо увагу, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Постановою № 841 чітко визначені випадки, коли Заява і Декларація вважаються не поданими. Це, якщо:

не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства та членів їх сім’ї (тобто осіб, доходи яких враховуються під час призначення субсидії). Мова йде про такі відомості, як: прізвище, ім’я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків (або серія та номер паспорта для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

не зазначені відомості про адресу домогосподарства та номери особових рахунків;

відсутня згода на обробку персональних даних і даних про доходи та майно членів домогосподарства та членів їх сім’ї (тобто осіб, доходи яких враховуються під час призначення субсидії).

У разі виявлення помилки у зазначених вище даних орган соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки.

Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у Заяві та/або Декларації, у призначенні субсидії відмовляється. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Нагадаємо, що, як і раніше, передбачено такі способи подання документів для призначення субсидії:

1) особисто (за умови пред’явлення документа, який посвідчує особу) до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі, внутрішньо переміщені особи — за фактичним місцем проживання);

2) поштою;

3) через уповноважену особу виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради (для мешканців сільської місцевості та територіальних громад);

4) в електронній формі з використанням засобів телекомунікаційних систем.

Увага! Подання Заяви та Декларації в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування) повинно супроводжуватися накладенням електронного цифрового або електронного підпису, який створюється шляхом додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків.

Отримані таким чином Заява та Декларація, у яких відсутній електронний цифровий підпис громадянина, опрацьовуються органом соціального захисту населення лише після їх підпису протягом місяця. У разі непідписання Заяви і Декларації в зазначений строк, подаються нові Заява і Декларація.

Уточнення інформації

Зазвичай орган соціального захисту населення самостійно отримує відомості та дані, необхідні для призначення субсидії, шляхом обміну інформацією із відповідними суб’єктами (управителями, об’єднаннями, виконавцями комунальних послуг; органами місцевого самоврядування; Мін’юстом; МВС; Держприкордонслужбою; ДФС; Пенсійним фондом України тощо) (п. 14 Положення № 848).

Але іноді, під час обміну інформацією, виявляються помилки, що унеможливлює призначення житлової субсидії.

Постановою № 841 регламентовано в такому випадку права та обов’язки, як органу соціального захисту населення, так і особи, яка претендує на отримання субсидії.

Відтепер, якщо інформацію, необхідну для призначення субсидії, отримати неможливо внаслідок помилки, виявленої під час обміну інформацією, орган соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок житлової субсидії протягом 10 днів після подання ним оновлених даних та отримання необхідної інформації.

Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки громадянин не вчинить дій щодо її виправлення, орган соціального захисту населення відмовляє у призначенні субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Обов’язковий платіж можна сплачувати не повністю

Постановою № 841 змінено підхід до сплати обов’язкової частки платежу при призначені житлової субсидії. Громадяни, яким призначено субсидію, як і раніше, зобов’язані щомісяця сплачувати обов’язкову частку платежу. Але, відтепер, у разі коли вартість фактично використаної послуги менша, ніж обов’язкова частка витрат на оплату цієї послуги, громадяни сплачують її фактичну вартість.

Документи і скорочення статті

Положення № 848Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене постановою КМУ від 21.10.95 р. № 848 у редакції постанови КМУ від 27.04.18 р. № 329.

Постанова № 841 — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 17.10.18 р. № 841.

Постанова № 409постанова КМУ «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.14 р. № 409

Наказ № 604 — наказ Міністерства соціальної політики України «Про затвердження форм Заяви про призначення житлової субсидії та Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії» від 02.05.18 р. № 604.

Заява — Заява про призначення житлової субсидії за формою, затвердженою наказом № 604.

Декларація — Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії за формою, затвердженою наказом № 604.

ЖКП — житлово-комунальні послуги.

Комісія — Комісія з розгляду питань надання житлових субсидій населенню.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити