Відповідаючи на таке запитання, у консультації з категорії 101.27 ЗІР ДФСУ контролери дійшли такого висновку: якщо орган ДФС прийняв рішення про реєстрацію ПН/РК або задовольнив скаргу платника ПДВ, відповідальність за порушення строку реєстрації ПН/РК починає застосовуватися з наступного дня за днем прийняття відповідного рішення.
Зауважимо: йдеться про розблоковані ПН/РК, тобто які платник може зареєструвати в ЄРПН.
Основні моменти цієї консультації:
• схоже, фіскали день розблокування вважають граничним днем реєстрації. І якщо ПН/РК не зареєструвати в день, коли їх розблокували, то їх реєстрація вважатиметься простроченою і до платника застосують штраф відповідно до п. 1201.1 ПКУ (залежно від кількості днів прострочення — від 10 до 50 % від суми ПДВ). Тобто за реєстрації наступного дня уже «світить» 10 % штрафу;
• фіскали окремо зазначили, що в цьому разі платник ПДВ не звільняється від відповідальності, якщо на день прийняття ДФС рішення неможливо зареєструвати ПН/РК у зв’язку з недостатністю коштів на СЕА-рахунку (коректніше було б говорити про потрібну суму регліміту);
• у світлі того, що в консультації йдеться про санкції тільки стосовно розблокованих ПН/РК, сподіваємося, що ПН/РК, щодо яких винесено рішення про відмову в реєстрації, фіскали за п. 1201.1 ПКУ не штрафуватимуть. Але не факт, що вони згодом не застосують штраф до таких («відмовлених») ПН/РК за п. 1201.2 ПКУ. Нещодавно в консультації «Штрафи за нереєстрацію заблокованих ПН» // «БТ», 2018, № 39 ми розглядали питання щодо застосування санкцій за ст. 1201 ПКУ саме стосовно випадків з нерозблокованими ПН/РК, тобто коли їх неможливо зареєструвати в ЄРПН (не подали документи, заблоковано помилкові ПН, ДФС відмовила в реєстрації ПН/РК).
Підбиваючи підсумки, зауважимо, що вважати граничним терміном реєстрації дату розблокування ПН/РК — це дуже фіскальний підхід*. Тим паче що, порушуючи п. 2001.9 ПКУ, який передбачає у більшості випадків збільшення регліміту при розблокуванні, ПЗ фіскалів робить це не в той же день, а пізніше! Проте стара норма з п. 201.10 ПКУ, де йшлося про переривання/відновлення строку реєстрації ПН/РК у разі їх блокування/розблокування, з 01.01.18 р. померла, а в ст. 1201 ПКУ залишилися тільки фрази про незастосування санкцій «на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації» ПН/РК. Цей формальний момент і розв’язав фіскалам руки.
* Логічніше (і законніше) було б орієнтуватися на найближчий граничний строк після розблокування (15-те число або останній день місяця). Звичайно, якщо тільки граничний строк реєстрації платник уже не порушив до моменту блокування реєстрації ПН/РК.
При цьому не варто особливо сподіватися на те, що розблоковані ПН/РК до ЄРПН уносяться «заднім числом» (за датою їх блокування) і що ПЗ СЕА не налаштовано на такі строки для розрахунку штрафів за п. 1201 ПКУ. Скрізь, де справа пахне грошима, усе (у тому числі й ПЗ) фіскали можуть переналаштувати дуже швидко…
Що ж робити? Задля уникнення таких штрафів намагайтеся забезпечити на дату розблокування ПН/РК необхідну суму регліміту.
Якщо ж ви за ці штрафи готові судитися з фіскалами, то наполягайте на тому, що вашої провини в цьому немає, оскільки ПЗ СЕА в порушення ПКУ не забезпечило вам вчасно суму регліміту за п. 2001.9 ПКУ, та/або також на тому, що це питання чітко не врегульоване, а тому згідно з п.п. 4.1.4 та п. 56.21 ПКУ воно має трактуватися на користь платника.
У цьому світлі граничним терміном реєстрації розблокованих ПН/РК день їх розблокування вважатися, звісно, не повинен (див. виноску *).