Теми статей
Обрати теми

РК на повернення передоплати частинами

Свіриденко Алла, податковий експерт
Підприємство — платник ПДВ отримало авансову оплату від покупця. На суму авансу оформлено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну (ПН). Проте пізніше з’ясувалося, що підприємство не може виконати свої зобов’язання за договором. З цієї причини постачальник повертає покупцю аванс, але не однією сумою, а частинами — протягом трьох днів. Скільки розрахунків коригування (РК) виписувати у такому разі та як?

Повернення постачальником передоплати за товари/послуги є підставою для коригування суми ПДВ-зобов’язань продавця на підставі РК до раніше оформленої ПН (п. 192.1 ПКУ). Тому без оформлення РК в цій ситуації справді не обійтися.

Скільки РК потрібно?

Прямої відповіді на це запитання ані в ПКУ, ані в Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (далі — Порядок № 1307) ми, на жаль, не знайдемо. Але все-таки певні висновки щодо цього можна зробити з п. 21 Порядку № 1307. Тут сказано, що порядок складання РК аналогічний порядку складання ПН (крім випадків, прямо передбачених цим документом). ПН, як відомо, складають на дату виникнення ПДВ-зобов’язань. При цьому у разі постачання або передоплати товарів частинами ПН складають на кожне повне або часткове постачання товарів або аванс (п. 201.7 ПКУ та п. 18 Порядку № 1307).

Звідси логічно припустити, що при складанні продавцем РК орієнтуватися також потрібно на дату першої події (у нашому випадку — на дату повернення передоплати). Відповідно, у разі повернення передоплати кількома частинами виписувати РК доведеться окремо на кожну дату перерахування коштів покупцеві. Виходить, в описаній у запитанні ситуації постачальник повинен оформити три РК на кожне часткове повернення отриманого раніше авансу.

Як оформити РК?

У верхній лівій частині РК проставляєте відмітку «Х» у полі «Підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем)». Річ у тім, що у вашому випадку РК складений до ПН на платника ПДВ і передбачає зменшення компенсації вартості товарів/послуг. Тому за правилами п. 192.1 ПКУ постачальник тільки оформляє РК, а обов’язок щодо його реєстрації лягає на покупця.

Далі зазначаєте номер і дату РК, а також дату і номер ПН, що коригується. У вашому випадку, повторимо, доведеться виписати три РК до тієї самої ПН (з трьома різними номерами й на різні дати).

Дані про покупця заповнюєте в загальному порядку. Не забудьте тільки про відносно новий реквізит «Податковий номер платника податку….», що з’явився в РК з 01.12.18 р. Тут слід зазначити код контрагента за ЄДРПОУ.

Заповнюючи табличну частину РК, використовуйте такий принцип:

у першому рядку обнуляєте рядок ПН, що підлягає коригуванню, наводячи його показники в РК зі знаком «-»;

у другому рядку в першому і другому РК додаєте новий рядок з правильними показниками (тобто з тією кількістю товарів, яка відповідає сумі передоплати, що залишилася у розпорядженні постачальника). Такому рядку в графі 1.2 присвоюють новий порядковий номер, якого не було в ПН, що коригується.

Ну і, нарешті, окремі графи табличного розділу Б такого РК заповнюєте так:

• «Причина коригування. Код причини» (графа 2.1). У перших двох РК слід використовувати код «102» «Зміна кількості». Нагадаємо: саме його використовують, щоб показати часткове повернення авансу (тобто коли відбувається зменшення суми компенсації за договором постачання за рахунок зменшення кількості товарів, що поставляються, при незмінній ціні).

А на останньому етапі, коли повертатимете покупцеві останню частину авансу, підійде код «103» «Повернення товару або авансових платежів». Його застосовують за умови повернення передоплати в повному обсязі (лист ДФСУ від 22.06.18 р. № 18983/7/99-99-15-03-02-17).

Зверніть увагу: нумерація рядків з кожним РК зсувається на один (див. приклад нижче);

«№ з/п групи коригування» (графа 2.2). Кожній групі коригування присвоюєте окремий наступний порядковий номер. Тобто якщо в одному РК показуєте повернення авансової оплати одночасно за кількома позиціями ПН (наприклад, за товаром «А» і товаром «В»), то для товару «А» усі коригуючи рядки (на «-» і на »+») у графі 2.2 будуть під номером «1», а для товару «В» — «2»;

• у «кількісних» графах 7 «кількість, об’єм, обсяг (-) (+)» та 8 «ціна постачання товарів/послуг» показуєте коригування кількості товарів. При цьому в ціновій графі 8 жодних знаків («-» / «+») не зазначаєте;

• «вартісні» графи 9 «ціна (-) (+)» та 10 «Кількість постачання товарів/послуг» не заповнюєте.

Приклад. Постачальник — платник ПДВ отримав від покупця — платника ПДВ передоплату у розмірі 360000 грн. за товар А в кількості 300 шт. за ціною 1200 грн./шт. (у тому числі ПДВ — 200 грн.), склав ПН, у якій заповнив один рядок, і своєчасно зареєстрував її в ЄРПН.

Проте згодом довелося повернути покупцю аванс протягом 3 днів по 120000 грн.

В описаній ситуації РК потрібно складати так.

1. Перший РК — на дату повернення першої частини авансу (див. рис. 1).

img 1

Рис. 1. Фрагмент РК на дату повернення першої частини авансу

2. При поверненні чергових 120000 грн. уносите зміни у вже відкориговану ПН. Тобто обнуляти доведеться не рядок початкової ПН, а вже рядок, відкоригований попереднім РК (тобто рядок 2 з рис. 1). Як це зробити, див на рис. 2.

img 2

Рис. 2. Фрагмент РК на дату повернення другої частини авансу

3. На третій день відбувається повне повернення авансу (ви повертаєте останні 120000 грн.). Тому в останньому РК слід заповнити тільки зменшуючий рядок з кодом причини «103» (див. рис. 3).

img 3

Рис. 3. Фрагмент РК на дату повернення останньої частини авансу

Докладніше про правила заповнення РК читайте в консультації «Ключові дані розрахунку коригування» // «БТ», 2019, № 2.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі