Почнемо з того, що Положення № 46 передбачає певні вимоги, підв’язані під особливий період. Під них потрапляють не тільки банки, а й суб’єкти господарювання — юрособи та підприємці.**
** Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 р. № 3543-XII.
Особливий період — це часовий відрізок з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або її окремих місцевостях ( ст. 1 Закону № 3543**).
Найбільш кричущою з них є заборона на розрахунки суб’єктами господарювання між собою готівкою (п. 9 розд. V Положення № 46). Вона не стосується розрахунків з бюджетом і цільовими фондами (вони можуть здійснюватися за рахунок коштів, отриманих у банку або з виручки). З населенням же розрахунки готівкою повинні проводитися:
— за рахунок коштів, отриманих із каси уповноваженого банку (а при закупівлі сільгосппродукції підприємствами громадського харчування та споживчої кооперації — і за рахунок виручки),
— і тільки через каси суб’єктів господарювання з веденням відповідних книг обліку.
Ризики, вважаємо, ви зрозуміли… Але це ще півбіди. Гірше, що, по суті, такі самі вимоги були і в попередній редакції Положення. Отже, виходить: оскільки особливий період запустили торік (з 18 березня), ці норми теж потрібно враховувати ще з минулого року?!
Прямої відповіді на це запитання, на жаль, немає. Зазначені вимоги сформульовані безумовно, а тому, на перший погляд, мають уже застосовуватися. Але все ж таки, дуже сподіваємося, це не так. І на підтвердження тому наведемо декілька аргументів:
— у п. 3 розд. I Положення № 46 застосування його вимог прив’язане до відповідного рішення НБУ. А оскільки такого рішення поки що немає, виконувати їх не потрібно. На жаль, але тільки формулювання цієї норми не зовсім вдале і допускає різночитання;
— низка інших норм Положення № 46, що стосуються НБУ та уповноважених банків, ними не виконуються. Звідси напрошується висновок, що цей документ поки що дійсно не «працює»;
— під час особливого періоду НБУ і ДФСУ видавали консультації, якими, по суті, підтверджували можливість готівкових розрахунків (див., зокрема, листи НБУ від 01.08.2014 р. № 11-117/41539 і ДФСУ від 21.07.2014 р. № 25/6/99-99-22-06-03-15/415).
Як бачите, аргументи хоч і непрямі, але, по суті, логічні. У цьому ключі хотілося б, щоб чиновники все ж таки відреагували на цю проблему і якнайскоріше розставили всі крапки над «і».