Із самого початку все пішло не так…
Були ж у проектах податкової mini-реформи задумки запровадити СЕАРП тільки з 01.04.2016 р. у «тестовому режимі», який повинен був тривати протягом усього II кварталу! Але, на жаль, на останній стадії ВРУ вирішила «форсувати хід подій». До чого це призвело, ми сьогодні і спостерігаємо.
Реєструватися платники паливного акцизу були вимушені за допомогою заяви, складеної за проектною формою. Таке ж саме стосується акта інвентаризації залишків палива. Тепер ось появи тих самих залишків у СЕАРП багатостраждальні платники не можуть дочекатися (податківці в усній формі заявляють про якісь попередні перевірки), що робить неможливим з 01.04.2015 р. реєстрацію акцизних накладних (далі — АН) і розрахунків коригування (далі — РК) без поповнення електронного рахунку. АН і РК, до речі, донедавна також складали за проектною формою.
Тут уже просто проситься продовження «тестового режиму». І за усіма «законами жанру» — «законослухняний повинен залишитися в дурнях» — ми цього й чекали. Однак податківці відрапортували, що з 01.04.2016 р. СЕАРП працює «у штатному режимі»*, тобто до цього моменту вони отримали всі підстави застосовувати штрафи згідно зі ст. 1202 ПКУ за порушення строків реєстрації АН і РК в ЄРАН. Неначе й не існує жодних проблем з роботою СЕАРП!
* Дивіться повідомлення на їх офіційному порталі за посиланнями: http://sta-sumy.gov.ua/media-tsentr/novini/243303.html; http://sta-sumy.gov.ua/media-tsentr/novini/243151.html.
У разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів сума штрафу становитиме 2 % від суми акцизного податку з відповідних обсягів палива, зазначених у таких АН/РК.У разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів — 10 % і далі за зростанням величини.
Якщо раніше ми радили почекати з реєстрацією АН в ЄРАН, поки «підтягнуться» залишки за підсумками інвентаризації, то сьогодні чекати вже не можна, адже стартувала «штрафна кампанія».
За відомими тільки їм критеріями податківці поділяють платників паливного акцизу на декілька категорій, причому «ощасливили» появою інвентаризаційних залишків у СЕАРП вони лише поодиноких платників.
Як діяти іншим? Ті, хто готові відстоювати свої права в суді, можуть чекати появи залишків і надалі, ось тільки конкретних строків для їх появи, на жаль, прямо у ПКУ або підзаконній нормативці не вказано.
Хоча за здоровою логікою їх повинні були відобразити в обліковій картці платника в СЕАРП не пізніше 01.04.2016 р. для забезпечення можливості платника за їх рахунок «зареєструвати АН і РК у СЕАРП», як того вимагає п. 9 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ.
Інші ж (якщо досі цього не зробили) повинні поспішити поповнити електронний рахунок і скласти заявку на поповнення обсягу залишку палива в СЕАРП.
Вбиває те, що податківці мовчать про проблеми і поки що не поспішають робити жодних кроків назустріч платникам, які виявилися заручниками ситуації. Хоча формально самі платники «могли піти на принцип» і, наприклад, відмовитися від застосування тих же проектних форм заяви на реєстрацію, АН, РК тощо.
До речі, з 12.04.2016 р. нарешті набув чинності наказ № 218**, який узаконив форму АН, РК і заявки на поповнення залишку палива, а також Порядок їх заповнення. І як би сумно це не звучало (у тому плані, що вже квітень) — заяви на реєстрацію платником паливного акцизу.** Наказ Мінфіну від 25.02.2016 р. № 218.
А як же декларація?!
Тим часом непомітно наблизилися строки для подання декларації за березень, але тільки ясності навколо неї як не було, так і немає.
Нової форми документа немає. Більше того, на сайті того ж Мінфіну ми не знайдемо навіть відповідного проекту. У принципі, низка експертів сумнівається, чи з’явиться така декларація взагалі. Мовляв, для випадків, коли доведеться сплачувати паливний акциз, створили електронний рахунок у СЕАРП, та і ст. 231 і 232 ПКУ прямо не конкретизують процес подання саме «лівопаливної» декларації.
Ми таку позицію не поділяємо. І у «свіжому» наказі № 218, і в Порядку № 113*** декларація згадується. Тож, найімовірніше, подавати її доведеться.
Інше питання: як це зробити? Без рекомендацій податківців тут не обійтися (на цьому тлі залишається незрозумілим їх мовчання із цього приводу). Так, якщо відкриємо чинну форму, то у принципі все розпочнеться з того, що нам ніде поставити відмітку про те, що декларація подається згідно з п.п. 212.1.15 ПКУ.
Чинну форму декларації затверджено наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 14.Ще одне підтвердження тому, що декларація потрібна, — норма з п. 49.21 ПКУ, згідно з якою платники з п.п. 212.1.15 цього Кодексу (це саме наш випадок) зобов’язані подавати податкові декларації незалежно від того, провадили вони господарську діяльність у звітному періоді чи ні. Навряд чи ця норма з’явилася б, якби деки з акцизу для таких платників не було.
Тож слід стежити за роз’ясненнями податківців, і якщо ті нічого не скажуть до граничного строку — «винаходити велосипед», заповнюючи існуючу форму деки.
Ще такий момент для тих, хто застряг на етапі реєстрації платниками паливного акцизу, тобто ще не зареєструвався. У такому разі декларації вони не подають. Ось тільки на них чекає набагато суворіше покарання — за реалізацію палива без реєстрації платником (за п. 117.3 ПКУ).
І наостанок: ви вже знаєте, що якщо вчитатися у визначення поняття палива ( п.п. 14.1.1411 ПКУ), то видно, що до розряду платників паливного акцизу потрапляють ті самі роздрібні торговці уайт-спіритом тощо. Для них жодних поблажок немає.