Теми статей
Обрати теми

Революція в реалізації пального — 2016: СЕА‑2 і не тільки

Шевчук Михайло, податковий експерт, m.shevchuk@buhgalter911.com
Ви вже знаєте* про плани законодавців «клонувати» СЕА щодо ПДВ. З 01.03.2016 р. у тестовому режимі запрацює СЕА продажу палива. До чого готуватися у зв’язку з цим продавцям палива, зараз і обговоримо. Також розглянемо новини щодо «роздрібного» акцизу під час продажу палива.
акцизний податок, податкова mini-реформа, «роздрібний» акциз

* Якщо читали статтю «Податкова mini-реформа: з чим увійдемо до 2016 року» в журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 52.

Одразу з’ясуємо, що означає впровадження СЕА продажу палива. З 01.03.2016 р. система запрацює в «тестовому» режимі, а з 01.04.2016 р. — уже в повноцінному. У той же час деякі інші норми, що прямо стосуються паливної сфери, вже стартували. Є й положення, які відклали взагалі до початку 2017 року. Але про все по порядку.

Що вже набрало чинності?

Низка нововведень у цій частині вже діє. Зокрема, окремо зазначено, що до платників акцизного податку відносять у тому числі осіб, які реалізують пальне ( п.п. 212.1.15 ПКУ). При цьому під реалізацією розуміється практично будь-яка передача пального, за винятком передачі за договором зберігання (визначення реалізації пального міститься тепер в  абз. 2 п.п. 14.1.212 ПКУ).

img 1

На рівні ПКУ тепер наведено і саме поняття «пальне» ( п.п. 14.1.1411 ПКУ). Це — нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені в  п.п. 215.3.4 ПКУ (у тому числі, наприклад, уайт-спірит).

Окремо наведено і правила реєстрації таких платників ( п.п. 212.3.4 ПКУ). Увага! Ці правила свідчать, що їх реєстрація — це подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви. Її форму має затвердити Мінфін, але поки це не зроблено.

Як бути у зв’язку з цим діючим суб’єктам, не зовсім зрозуміло. Особливо на тлі того, що згідно з  п. 117.3 ПКУ продаж пального без реєстрації платником акцизного податку в порядку, передбаченому ПКУ, має наслідком накладення штрафу у розмірі 100 % вартості реалізованого пального. Причому стартувала ця норма з 01.01.2016 р.

Тут може виникнути запитання такого характеру. Ті, хто торгував у роздріб товарами з  п.п. 215.3.4 ПКУ, і раніше повинні були реєструватися платниками акцизу ( п.п. 212.3.11 ПКУ). Якщо так, то чи потрібна взагалі повторна реєстрація?

Формально потрібна. Адже «роздрібники» регилися за місцезнаходженням пункту продажу товарів та на підставі поданої декларації (додатково нічого подавати не вимагалося). А зараз потрібно пройти реєстрацію за місцезнаходженням (місцем проживання — для ФОП), причому на підставі заяви «фіксованої» форми.

Тобто «поблажок» жодних немає. Доведеться реєструватися наново. Але й жодних перехідних правил для таких суб’єктів теж немає! Абсурд!

У той же час вважаємо, що поки Мінфін не «народить» форму заяви, відповідальності за нереєстрацію бути не повинно. Адже ми не можемо виконати розпорядження ПКУ з незалежних від нас причин (можна подати заяву на реєстрацію довільної форми, щоб «включити» п. 2 ст. 218 ГКУ, що «звільняє» від відповідальності).

img 2

Знов-таки незрозуміло: невже потрібно, якщо форма заяви все ж з’явиться, на 3 дні припиняти торгівлю пальним, щоб уникнути штрафів? Не зупинятися ж у зв’язку з цим усьому ринку реалізації пального!

Сподіваємося, і ДФСУ діятиме зважено в цьому питанні й не стане «перегинати палицю» — пред’являти претензії до запуску паливної СЕА (тобто до 1 березня 2016 року). Адже навіщо потрібна така реєстрація? Право на складання акцизних накладних (далі — АН, про них розповімо дещо пізніше) надаватиметься виключно особам, зареєстрованим як платники акцизного податку в описаному вище порядку. Крім того, саме таким платникам автоматично будуть відкриті облікові картки в СЕА реалізації пального за кожним кодом товарної підкатегорії УКТ ЗЕД.

Знов-таки, сам механізм сплати акцизу (не «роздрібного») торговцями пального — «плати акциз з того пального, щодо якого немає підтвердження сплати акцизу раніше», — запрацює із запуском паливної СЕА.

Ставки акцизного податку, що застосовуються під час реалізації пального (не плутати з «роздрібним» акцизом!), наведено в  п.п. 215.3.4 ПКУ. Але! У період з 01.01.2016 р. до 29.02.2016 р. (включно) діють їх розміри, визначені в  п. 14 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ (ср. ). Зверніть увагу: встановлено такі ставки в євро/1000 кг пального. При цьому із запуском СЕА буде здійснено перехід на нову одиницю виміру (євро/1 л, приведений до температури 15 ºС).

Тепер що стосується «роздрібного» акцизу під час реалізації пального, механізм сплати якого залишився незмінним.

По-перше, законодавці «вирішили» проблему з продажем пального через АЗС суб’єктам господарювання. Такий продаж формально є оптом. Але податківці «заплющували на це очі» і змушували сплачувати «роздрібний» акциз. Законодавці «виручили» податківців.

img 3

Тепер у  п.п. 14.1.212 ПКУ зазначили, що паливний «роздрібний» акциз сплачується «при фізичному відпуску з автозаправної станції та/або автомобільної станції» товарів з  п.п. 215.3.4 ПКУ.

По-друге, для «роздрібного» акцизу прописали свій момент виникнення зобов’язань для випадку з безготівковою оплатою (коли не застосовується РРО, і продавець — не ППЄП). Це дата «оформлення розрахункового документа на суму проведеної операції, який підтверджує факт продажу, відвантаження, фізичного відпуску товарів».

По-третє, з 01.01.2016 р. під час роздрібного продажу пального діє ставка «роздрібного» акцизу 0,042 євро за кожен літр реалізованого (відпущеного) товару ( п.п. 215.3.10 ПКУ). Як бути з курсом «конвертації» в нацвалюту?

Відповідь знаходимо в  абз. 2 п. 217.3 ПКУ: «конвертацію» здійснюємо за офіційним курсом НБУ, «що діє на двадцятий день місяця, що передує кварталу, в якому здійснюється реалізація товару (продукції), і залишається незмінним протягом усього звітного кварталу».

Новини з 01.03.2016 р.

З цієї дати наберуть чинності ст. 231 і  232 ПКУ, в яких, так би мовити, «весь сік» нової СЕА. Серед новин, які запрацюють із цієї дати, виділимо:

— необхідність складати АН в електронній формі. Правила їх складання передбачають:

а) виписку таких накладних у день реалізації пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;

img 4

Передбачена також можливість складання зведених АН (не рідше одного разу на місяць) — у разі безперервного постачання пального, а також підсумкових АН (за щоденними підсумками операцій) — у разі постачання кінцевим споживачам.

б) обов’язковість складання АН на обсяги пального, втраченого**, зіпсованого, знищеного, унаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання або транспортування такого пального. У цьому випадку також дозволено складання зведеної накладної один раз на місяць;

** Причому як у межах, так і понад встановлені норми втрат.

в) перелік обов’язкових реквізитів АН визначено на рівні ПКУ — у  п. 231.1;

— необхідність реєстрації АН у Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі — ЄРАН). Такій реєстрації підлягатимуть у тому числі й АН, які не видають покупцям. Зареєструвати АН продавець пального зобов’язаний не пізніше 15 календарних днів з дня їх складання.

Протягом тестового періоду (березень 2016 року) платник податку має право зареєструвати АН та РК в ЄРАН на довільний обсяг пального. Але така «лафа» триватиме недовго…

img 5

Правила складання та реєстрації в ЄРАН РК визначено в  п. 231.7 ПКУ.

Для того щоб «запустити» СЕА, продавцям пального доведеться провести інвентаризацію обсягів пального станом на початок дня 01.03.2016 р. Протягом 20 календарних днів (починаючи з цієї дати) до податкової доведеться надати акт проведення інвентаризації за формою, затвердженою ДФСУ.

img 6

У ньому потрібно буде зазначити адреси об’єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального; перелік резервуарів, у яких зберігаються обсяги залишку пального, з їх технічними параметрами (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам); правовстановлюючі документи на об’єкти та документи, що засвідчують правові підстави їх експлуатації.

Зазначені в ньому обсяги залишку пального є вихідними даними для «суперформули», як обсяг, на який платник податків має право зареєструвати АН і РК в СЕА реалізації пального.

Що стосується самої формули, то поки потреби в детальному знайомстві з нею ми не бачимо. Скажемо лише, що наведено її в п. 232.3 ПКУ, і всі дані в ній доведеться визначати в кількісному (а не вартісному) вираженні. Призначена вона для визначення обсягу реалізованого пального за кожним кодом товарної підкатегорії УКТ ЗЕД, на яку платник матиме право зареєструвати АН і РК*** в ЄРАН. На повну силу формула повинна запрацювати з 01.04.2016 р.

*** І коригування заявок на поповнення обсягу залишку пального, про які детально розповідає п. 232.4 ПКУ.

На несумлінного продавця пального можна «поскаржитися» (таку можливість передбачено п. 231.10 ПКУ) протягом 60 календарних днів з дня отримання пального. Тільки в такому разі можна лише накликати на контрагента документальну позапланову виїзну перевірку, а от збільшення показника ∑ АНаклОтр (і, як наслідок, ∑ АНакл) в автоматичному режимі це не спричинить.

m.shevchuk@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі