Давно пора! Кабмін нарешті виконав припис з п.п. 133.4.5 ПКУ — затвердив порядок ведення нового (у термінології п. 34 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ) Реєстру неприбутківців. При цьому «дісталося» у тому числі і тим з них, які вже «сиділи» в «неприбутковому» Реєстрі станом на 13.08.2015 р. і тепер стоять перед дилемою: підлаштуватися під нові правила ПКУ чи покинути Реєстр неприбутківців.

Знову ж таки, усе це «відлуння» Закону № 6523, який вніс «неприбуткові» правки до ПКУ ще 13.08.2015 р.
3 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відносно оподаткування неприбуткових організацій» від 17.07.2015 р. № 652-VIII. З основними нововведеннями, унесеними цим Законом, ви могли ознайомитися у статті «Трохи сонечка для неприбуткових організацій» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 35.
Для тих, хто «з нуля»
Для тих, хто «з нуля» зібрався у неприбутківці, зауважимо: їх включення до нового Реєстру згідно з Порядком № 440 здійснюється за кодом згідно з ЄДРПОУ. При цьому ознака неприбутковості присвоюється за окремими групами неприбутківців відповідно до п.п. 133.4.6 ПКУ згідно із структурою/переліком, наведеним у п. 4 Порядку. Дата присвоєння/скасування ознаки неприбутковості при цьому вказує на початок/закінчення його дії. Для включення до Реєстру неприбутківець повинен подати податківцям:
— реєстраційну заяву за формою 1-РН4;
4 Наведено в додатку 1 до Порядку № 440.
— копії установчих документів неприбутківця, засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності). Якщо установчі документи оприлюднено на порталі електронних сервісів, їх копії подавати не потрібно.

Для житлово-будівельних кооперативів обов’язкова також відправка засвідчених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Для «бувалих»
Тим неприбутківцям, яких було включено до старого Реєстру станом на 13.08.2015 р. (день набрання чинності Законом № 652), ДФСУ протягом двох місяців з 16.07.2016 р. зобов’язана надіслати «листи щастя». Останні є письмовими запитами про надання в місячний строк з дня їх отримання відповіді про відповідність неприбутківця вимогам, установленим п. 133.4 ПКУ.

Неприбутківцям — одержувачам таких листів доведеться надіслати податківцям відповідь щодо своєї відповідності вимогам, установленим п. 133.4 ПКУ, та завірені власноручно копії установчих документів (знову ж таки, копії потрібні, якщо установчі документи неприбутківця не оприлюднені на порталі електронних сервісів згідно із Законом № 755).
Отримавши відповідь на запит, податківці в місячний строк за результатами розгляду документів приймають одне з таких рішень:
— позитивне (включення неприбутківця до нового Реєстру) — у разі відповідності установчих документів установленим вимогам;
— негативне (повідомлення про неможливість включення до нового Реєстру) — у разі невідповідності установчих документів установленим вимогам.

Отримання негативного рішення — ще не привід для песимізму ☺. Виправитися (шляхом подання податківцям копій установчих документів, приведених у відповідність до вимог, установлених п. 133.4 ПКУ) можна до 01.01.2017 р.
А вже з цієї дати виключення з Реєстру неприбутківців, які так і не нададуть податківцям «відповідні» документи, стане можливим.
На закінчення зауважимо, що подати податківцям копії необхідних документів (а у випадку з «новими» неприбутківцями — і реєстраційної заяви) можна одним із способів, наведених у п. 6 Порядку:
— особисто керівником чи представником неприбуткової організації (в обох випадках з документальним підтвердженням особи і повноважень) або уповноваженою на це особою;
— поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення;
— в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб, якщо установчі документи оприлюднено на порталі електронних сервісів відповідно до Закону № 755.
