Теми статей
Обрати теми

Vivat Порядок інформування про об’єми води з артезіанських свердловин

Шевчук Михайло, податковий експерт, [email protected]
Документ, поява якого очікувалася ще кілька років тому, нарешті побачив світ. Ідеться про Порядок № 110*, знайомству з яким і присвячено цей матеріал.
спецводокористування & користування надрами

* Порядок унесення відомостей про об’єм видобутих підземних вод водокористувачами до автоматизованої системи обліку видобутих підземних вод, затверджений наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 23.03.2016 р. № 110.

Вимога про те, що порядок внесення водокористувачами відомостей про об’єм видобутих підземних вод до відповідної автоматизованої системи обліку має бути встановлений Мінприроди, не є новою. Вона закріплена в п. 8 Порядку № 963** ще з 2012 року. Ось тільки з його практичною реалізацією Міністерство затягло аж до сьогодні.

** Порядок державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об’єму видобутих підземних вод, затверджений постановою КМУ від 08.10.2012 р. № 963.

Поява Порядку № 110 покликана автоматизувати передачу даних про об’єми видобутих підземних вод до Мінприроди. Порядок набув чинності 26.04.2016 р. (опубліковано в «Офіційному віснику України», 2016, № 31). З назви документа стає зрозумілим коло осіб, якого він безпосередньо стосується. Це — юрособи і ФОП, які є власниками або користувачами земельних ділянок, у межах яких розташовані та експлуатуються артезіанські свердловини. Для забезпечення такої можливості, нагадаємо, потрібний спеціальний дозвіл на користування надрами та/або дозвіл на спеціальне водокористування.

img 1Нагадаємо, що порядок отримання дозволу на користування надрами нещодавно було дещо лібералізовано***.

*** Згідно із сучасною редакцією ст. 23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів і гірничого відводу видобувати підземні води (крім мінеральних) для усіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод з кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу. Землевласники і землекористувачі, які є сільськогосподарськими товаровиробниками, частка сільськогосподарського товаровиробництва яких за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 %, крім випадків, передбачених ч. 1 ст. 23 (див. вище), в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати підземні води (крім мінеральних) для сільськогосподарських, виробничих, а також власних господарчо-побутових потреб.

До чого ж зводяться обов’язки, що покладаються на «експлуататорів» артезіанських свердловин у зв’язку з прийняттям Порядку № 110?

По-перше, встановити на артезіанській свердловині засіб вимірювання об’єму видобутих підземних вод (далі — засоби вимірювання) або обладнання для автоматичної передачі даних (далі — обладнання).

По-друге, підключитися до автоматизованої системи обліку видобутих підземних вод.

По-третє, надавати відомості із засобів вимірювання або обладнання.

img 2Засоби вимірювання мають пройти державну метрологічну атестацію або повірку в повірочних лабораторіях підприємств та організацій, уповноважених на їх проведення.

Обладнання повинне забезпечувати автоматичну передачу відомостей про об’єм видобутих підземних вод у безперервному режимі до автоматизованої системи не менше ніж один раз на годину.

Якщо використовуєте засоби вимірювання без обладнання, то згідно з п. 6 Порядку № 110 зобов’язані вносити відомості про об’єм видобутих підземних вод самостійно через мережу Інтернет один раз на добу через Персональний кабінет Водокористувача автоматизованої системи обліку з використанням ЕЦП.

«Новоспечені» користувачі артезіанських свердловин будуть зобов’язані у тримісячний строк з дати отримання спеціального дозволу на користування надрами та/або дозволу на спецводокористування подати заяву до Держслужби геології і надр України (за формою з додатка до Порядку № 110).

Та у відповідь буде зобов’язана зареєструвати «новачка» у триденний строк в автоматизованій системі обліку та повідомити йому логін і пароль для доступу до системи, відправивши йому відповідне повідомлення на електронну адресу, вказану в заяві.

Що стосується вже діючих користувачів артезіанських свердловин, то їм потрібно зробити таке саме у тримісячний строк з дати набуття чинності Порядком № 110 (тобто з 26.04.2016 р.).

img 3Дії водокористувача в разі тимчасової несправності обладнання або засобів вимірювання прописані в пп. 11 і 12 Порядку № 110.

Закономірно виникає запитання щодо відповідальності за порушення наведених вище правил. В Порядку № 110 про це ані слова. Але це зовсім не означає, що відповідальності немає. Контроль за дотриманням водокористувачами вимог Порядку № 963, як свідчить п. 9 цього документа, здійснює Держгеонадра. А як ви вже встигли переконатися, унесення водокористувачами відомостей про об’єм видобутих підземних вод до автоматизованої системи обліку видобутих підземних вод здійснюється саме на виконання положень цього документа (Порядок № 110 лише розписує відповідний механізм дій).

У зв’язку з цим не цілком зрозуміло, як притягнення до відповідальності виглядатиме на практиці. Згідно зі ст. 239 КУпАП Держгеонадра уповноважений розглядати справи про адмінправопорушення, передбачені ст. 57 і  58 цього Кодексу. Але це, так би мовити, «не той степ». Відповідальність за порушення первинного обліку вод, яку теоретично можна «використати» в ситуації, що цікавить нас, передбачена ст. 60 КУпАП. Але це вже — єпархія Державної екологічної інспекції України (згідно зі ст. 2421 КУпАП). І саме вона, імовірно, повинна б притягати до відповідальності за такі порушення.

img 4 Стаття 60 КУпАП встановлює відповідальність за порушення правил ведення первинного обліку кількості вод, які забираються з водних об’єктів. Покарання за невиконання законних розпоряджень або приписів, інших законних вимог посадових осіб держорганів встановлено у  ст. 1885 Кодексу.

Враховуючи новизну процедури автоматизованої передачі даних про об’єми видобутих підземних вод та існуючі «подвійні стандарти» в частині притягнення до відповідальності, залишається чекати на роз’яснення від відповідних органів. Отже, ще не факт, що цим займатиметься Державна екологічна інспекція України, оскільки Порядок № 963 згадує в цьому світлі Держгеонадра.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі