Зареєструвати підприємця. Щоб стати підприємцем, необов’язково особисто відвідувати держреєстратора. Як варіант — можна довірити подання документів на реєстрацію довіреній особі ( п. 2 ст. 14, п. 6 ст. 18 Закону № 755*). Для цього видайте їй відповідну довіреність.
Вибрати спрощенку. Одночасно із заявою про держреєстрацію можна подати: заяву про вибір спрощенки; заяву про добровільну реєстрацію платником ПДВ ( п.п. 2 п. 1 ст. 18 Закону № 755).
І оскільки ці документи подаються одразу під час держреєстрації, очевидно, що подати їх може і представник підприємця.
Але навіть якщо від початку не було бажання працювати на спрощенці, а надалі таке бажання з’явиться, все гаразд . Представник підприємця має право подати податківцям заяву про те, що його бізнесмен переходить на спрощенку.

Зареєструвати платником ПДВ. А ось із ПДВ не все так просто. Якщо підприємець не став платником ПДВ одразу, то надалі заяву на ПДВ-реєстрацію він зобов’язаний подавати сам (особисто або в електронному вигляді через Інтернет з електронним підписом підприємця). Це прямо встановлено п. 183.7 ПКУ.
Але... з іншого боку, п. 19.3 ПКУ наділяє представника тими самими правами, що й платника податків. Виходить, що представник теж може подати таку заяву замість підприємця. Проте, зважаючи на неясність у законодавстві, краще уточнити у своїх податківців, як вони бачать цю ситуацію.

Що ж до електронного способу подання заяви, то на практиці підприємець може передати свій електронний ключ представнику (для відправлення заяви). В той же час годі й казати про те, що формально такі дії є фактом компрометації ключа .
Отримати дозвільні документи (ліцензії, дозволи тощо). В цілому, чинне законодавство не забороняє представнику оформляти дозвільні документи, необхідні для діяльності підприємця. Хоча прямої вказівки на те, що представник може особисто подавати документи для отримання дозволів, у підзаконній нормативці немає.
Утім, якщо виникнуть проблеми, то у більшості випадків документи на отримання того чи іншого дозволу можна надіслати поштою (рекомендованим листом з описом вкладення) або взагалі через Інтернет в електронному вигляді з накладенням електронного цифрового підпису. Тож оформити дозволи замість підприємця можна.

Відкрити рахунок у банку і розпоряджатися коштами на ньому. Представник може відкрити для підприємця рахунок у банку. Для цього йому достатньо пред’явити паспорт та довіреність (п. 3.1 Інструкції № 492**). А для того, щоб надалі здійснювати платежі з цього рахунку, при укладенні договору на відкриття рахунку йому варто внести свій підпис у картку зі зразками підписів (п. 18.18 Інструкції № 492). Для цього в картці є спеціальне поле «Зразки підписів довірених осіб (ліквідатора)».
Якщо ж рахунок уже відкрито, представник може отримати право розпоряджатися ним, подавши до банку картку зі зразком свого підпису та пред’явивши довіреність.

Зареєструвати РРО. Якщо підприємцю потрібний РРО, то і купити його, і зареєструвати у податківців може представник. Без проблем ! Таке право надається представнику пп. 4 і 17 гл. 2 розд. ІІ Порядку № 547***. До речі, з собою потрібно мати паспорт і довіреність (у якій серед повноважень представника має фігурувати право реєструвати РРО).
Що стосується перереєстрації РРО та зняття його з реєстрації, то це теж може зробити представник за наявності довіреності.
Вести Книгу обліку доходів (і витрат) та підписувати первинні документи. Якщо у довіреності зазначено такі повноваження, то представник може вести Книгу обліку й складати/підписувати первинні документи. До речі, що стосується права підпису представника на документах про отримання товарно-матеріальних цінностей, то його варто окремо прописати в довіреності.
При цьому, оскільки ведення обліку — не разова послуга, і потребує регулярних дій з боку представника, тут важливо, щоб податківці не визнали його найманим працівником підприємця та не змусили платити ПДФО, військовий збір, ЄСВ з його доходів. Для цього можна або:
1) зазначити в договорі, що представник діє на безоплатній основі;
2) або, якщо договір послуг укладено на платній основі, то:
— по-перше, предмет договору має бути сформульовано так, щоб підприємець придбавав результат, а не процес праці;

— по-друге, представник не повинен підкорятися режиму праці підприємця та отримувати регулярно зарплату (винагороду за свої послуги він може отримувати на підставі акта виконаних послуг, у різні дати), йому не виплачуються лікарняні та не надається відпустка;
— по-третє, представнику краще все-таки бути підприємцем або незалежним професіоналом, оскільки він здійснюватиме систематичну діяльність (а не разову).
Хочете уникнути цих запитань? Зверніть увагу на можливість ведення книг обліку в електронній формі. «Здалека» перевіряльники не можуть розгледіти, хто саме веде Книгу .
Укладати договори з партнерами. Можна стовідсотково . Саме для цього і призначені відносини представництва ( ст. 237 і 1000 ЦКУ). Але врахуйте: представник може вчиняти лише ті правочини, які має право здійснювати сам підприємець ( ч. 1 ст. 238 ЦКУ). Наприклад, якщо у підприємця немає ліцензії на торгівлю алкоголем, він не може видати довіреність на це іншій особі.
При цьому до форми довіреності ставиться така вимога: вона має відповідати формі, в якій повинен укладатися сам договір.
Наймати працівників. Укласти трудовий договір з фізичною особою представник може. Підтвердження знаходимо в дещо застарілому наказі № 260****.
**** Наказ Мінпраці від 08.06.2001 р. № 260. З нього можемо взяти форму трудового договору, прибравши пункти, які стосуються реєстрації в центрі зайнятості, тощо.
Решту справ (видання наказу, запис у трудовій книжці, повідомлення податківців) підприємцю, вважаємо, краще виконати самостійно.
Реєструвати податкові накладні, складати та подавати податкову звітність. Там, де панує електронізація (реєстрація податкових накладних, ПДВ-декларацій), проблеми з представництвом як такої немає — все можна підписати ЕЦП підприємця.
А що коли маємо справу з «папером»? Згідно з п.п. 48.5.2 ПКУ підписати податковий звіт може або сам підприємець, або його представник (він ставить своє прізвище та підпис).

Що стосується декларації про доходи, то в п. 179.5 ПКУ є прямий дозвіл на те, щоб замість підприємця її складав представник (уповноважена особа). Зрозуміло, для цього йому знадобиться нотаріально засвідчена довіреність ( п. 19.2 ПКУ).
Ті ж правила діють і щодо декларації єдиноподатника та інших податкових звітів (категорія 135.02 ЗІР).
Щоправда, є виняток: форма № 1ДФ. Виходячи з п. 48.6 ПКУ цей Звіт формально має бути підписаний саме підприємцем.
Сплачувати податки. Представник має право сплачувати податки від імені підприємця на підставі нотаріально засвідченої довіреності ( п. 19.2 ПКУ).
Приймати податківців-контролерів (їздити на перевірки). І це так само можна додати до кола повноважень представника ( п.п. 20.1.1 ПКУ). Навіть податківці з цим згодні (категорія 136.07 ЗІР).
Представляти інтереси підприємця у суді. Можна. Для цього представнику знадобиться нотаріально засвідчена довіреність.
Підсумок. Наразі підприємці мають можливість практично всі дії з ведення бізнесу передати представнику. При цьому рекомендуємо прописати в довіреності повноваження представника якомога детальніше (все, про що ми говорили вище).