Теми статей
Обрати теми

Запити податківців: що потрібно про них знати?

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт, y.tovstopyat@buhgalter 911.com
Привід для підготовки цього матеріалу — недавній лист податківців, у якому ті «дали добро» не відповідати на письмовий запит про надання податкової інформації, якщо він оформлений з порушенням вимог. Враховуючи те, скільки проблем створюють такі запити для бізнесу, ця тема незаслужено залишалася в тіні. Пропонуємо усунути цю несправедливість!
адміністрування податків, податкова інформація

Вимоги до запиту податківців

Отже, на чільному місці — лист № 6351. Причому важливих думок у ньому одразу кілька. Але про все по черзі.

1 Лист ДФСУ від 30.06.2016 р. № 635/3/99-99-11-04-04-11.

Якщо запит складено з порушенням вимог, викладених в абз. 1 і 2 п. 73.3 ПКУ, платник звільняється від обов’язку надавати відповідь на такий запит. Цю аксіому зафіксовано в п. 73.3 ПКУ та п. 16 Порядку № 12452. Приємно, що не сперечаються з нею і податківці. ☺ Але що ж це за «звільняючі» вимоги?

2 Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1245.

img 1Незважаючи на те, що п. 73.3 ПКУ звільняє від відповіді на запит лише у разі порушення податківцями вимог абз. 1 та 2 цього пункту, сполучник «та» тут потрібно читати як «або».

По-перше, податківці мають право звернутися до платників податків з письмовим запитом. В окремих випадках запит можуть надіслати в електронному вигляді. Обов’язковим у такому разі згідно з п. 9 Порядку № 1245 є накладення електронного цифрового підпису органу ДФС. При цьому іноді податківці примудряються просити що-небудь усно. Але подібні вимоги вас ні до чого не зобов’язують. ☺

Запит оформляється на бланку органу ДФС і має бути підписаний керівником (заступником керівника) контролюючого органу. З цим проблема? — Відповідаємо відмовою.

По-друге, запит податківців на виконання абз. 2 п. 73.3 ПКУ повинен містити:

img 2Вичерпний перелік та підстави надання інформації за запитом встановлені ПКУ. Перелік податкової інформації визначений ст. 72, а підстави для її надання — абз. 6 п. 73.3 ПКУ.

1) підстави для надіслання запиту відповідно до п. 73.3 ПКУ, із зазначенням інформації, яка це підтверджує.

Причому увага: цитування повного тексту конкретної норми ПКУ не вважається виконанням цієї вимоги — вважає Київський апеляційний адмінсуд (див. ухвалу від 21.07.2016 р. у справі № 826/20835/15). При цьому ДФСУ в листі № 24633 стверджує, що до запиту доцільно включати, у тому числі (на жаль, відсутність у запиті цих відомостей не дає платнику права відмовитися відповідати на нього ☹): (1) факти, що свідчать про порушення платником законодавства з наведенням конкретних норм законодавства, які були порушені; (2) відомості, що є джерелом інформації щодо конкретних фактів порушення платником податкового/іншого законодавства. З цією метою вони можуть використовувати (а) матеріали перевірок або зустрічних звірок інших платників, (б) іншу податкову інформацію, отриману та оброблену контролюючим органом у встановленому ст. 72 — 74 ПКУ порядку;

3 Лист ДФСУ від 28.01.2015 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17.

img 3Податківці повідомили, що такою інформацією можуть бути, наприклад, дані єдиного реєстру податкових накладних, декларацій/додатків до них, а також інша інформація з інформаційних баз податківців.

2) перелік запитуваної інформації та перелік документів, які пропонується надати. У цьому ключі податківці можуть, зокрема, зазначити загальні назви документів, які їм потрібні (у тому числі їх невиключний перелік), а також період, за який вони були складені;

3) печатка контролюючого органу.

Виключні підстави для надіслання запиту зазначено в абз. 6 п. 73.3 ПКУ. Причому зверніть увагу на останню підставу — «інші випадки, визначені цим Кодексом». Податківці можуть трактувати його дуже широко, але врахуйте застереження «визначені цим Кодексом» — в ідеалі, контролери повинні конкретизувати в запиті, про які саме норми ПКУ йдеться.

У листі № 240654 ДФСУ свого часу висловлювалася з приводу посилань у запитах на підставу надіслання платнику податків: «вірогідність або встановлення порушення податкового та іншого законодавства». Головне податкове відомство зазначило, що орган ДФС зобов’язаний спершу провести аналіз податкової інформації, що отримана і міститься в його базах даних. І лише у разі виявлення фактів, що свідчать про порушення платником законодавства5, може надіслати запит. Тобто одні лише підозри податківців ☺, по-хорошому, не мають бути підставою для його надіслання.

4 Лист ДФСУ від 11.11.2015 р. № 24065/6/99-99-22-04-02-15.

5 Контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

img 4Тим більше що ПКУ в цій частині з 01.01.2015 р. більше не містить посилань на можливі порушення законодавства платником.

Що робити із запитом?

У листі № 635 податківці визнають: обов’язок платника щодо подання запитуваної інформації виникає за умови оформлення запиту відповідно до вимог п. 73.3 ПКУ.

Про звільнення від обов’язку надавати відповідь на такий запит говорилося також у листі № 24065.

З іншого боку, не обов’язково «ігнорити» своїх податківців, тим більше, якщо ви не хочете зайвий раз ризикувати і псувати з ними стосунки. «Рецепт» для такого випадку також міститься в «свіжому» листі. Платник податків не позбавлений права на звернення до контролюючого органу із зазначенням підстав для ненадання запитуваної інформації. При цьому у своїй відмові краще чітко вказуйте, які вимоги п. 73.3 ПКУ податківці порушили.

Крім того, вважаємо, що у вашому зверненні-відмові не зайве буде послатися на п. 73.3 ПКУ та п. 16 Порядку № 1245, що дають вам право не відповідати на їх запит.

Що стосується випадків, якщо запит складено «гладесенько-рівнесенько», платник податків зобов’язаний відповісти на нього листом. Він повинен містити (1) номер і дату запиту, на який дається відповідь, та (2) інформацію, яка запитується (згідно з п. 15 Порядку № 1245).

img 5Щодо номера та дати запиту: практика показує, що іноді податківці зазначають його не стандартно у верхній частині листа, а внизу — над штрих-кодом.

Для надання інформації, визначеної в запиті, та її документального підтвердження відведено в загальному випадку один місяць з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено ПКУ), лист № 24065.

Але п.п. 78.1.4 ПКУ передбачає з цього правила низку винятків. Головним чином, у разі виявлення податківцями недостовірних відомостей, зазначених у декларації. У такому разі на відповідь у платника є 10 робочих днів з дати отримання запиту. При цьому такий строк безпечніше відлічувати саме з дати отримання запиту, а не з наступного робочого дня після його отримання.

img 6Ще одна підстава з 10-денним строком для відповіді ( п.п. 78.1.1 ПКУ) тепер прив’язується до порушення не податкового, а іншого підконтрольного податківцям законодавства, у тому числі валютного.

Чи не нагряне перевірка?

Податківці на місцях здатні на різні хитрощі. Ситуація, коли відсутність відповіді на запит викликає реакцію у відповідь у вигляді непрошених гостей, — не новина. Причому трапляється навіть таке, що перевіряльники заявляються раніше, ніж спливе термін, відведений для реагування на запит. ☹

Формальною підставою для проведення позапланової документальної перевірки у разі ігнорування запиту можуть стати:

— виявлення контролерами недостовірних даних у декларації платника ( п.п. 78.1.4 ПКУ);

— виявлення фактів порушення платником неподаткового законодавства, у тому числі, валютного, ЗЕД, РРО тощо ( п.п. 78.1.1 ПКУ);

img 7На практиці норми п. 73.3 ПКУ безпосередньо пов’язані з реалізацією норм, зокрема, п.п. 78.1.1 цього Кодексу, — зазначає ДФСУ в листі № 2463.

— ігнорування запиту, пов’язаного з податковими/акцизними накладними ( п.п. 78.1.9 ПКУ).

У інших випадках (коли ПКУ не вказує прямо на наслідок у вигляді перевірки) ігнорування запиту не призводить безпосередньо до документальної позапланової перевірки. Більш того, якщо податківці, порушуючи це правило, з’являться на неї, платник має повне право відмовити їм у допуску ( п. 81.1 ПКУ).

ДФСУ, щоб запобігти конфліктним ситуаціям і судовим спорам з платниками, в листі № 2463 звертала увагу місцевих податківців на необхідність: (1) належного доперевірочного аналізу та збору достатньої інформації, що свідчить про порушення законодавства платником; (2) належного оформлення запитів та документів для перевірки.

Шкода тільки, що багатьма місцевими податковими їх «голова» залишилася непочутою… Тобто гарантії того, що ваші податківці не розлютяться і не обрушаться на вас із позаплановою перевіркою, немає. ☹ Та це — не привід сумувати! Як ми вже говорили, це привід — не допустити податківців до перевірки. Право на це вам надає п. 81.1 ПКУ.

Інша річ, що в такому разі існує ймовірність потрапити під податковий арешт активів і дійти з податківцями до судового спору. Тим більше, що суди у більшості випадків стають на сторону платників податків (див. ухвали ВАСУ від 05.02.2014 р. у справі № К/9991/9810/12, від 16.09.2014 р. у справі № К/800/535/14, від 20.11.2014 р. у справі № К/800/45235/14; Київського апеляційного адмінсуду від 21.07.2016 р. у справі № 826/20835/15).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі