Теми статей
Обрати теми

Працівника прийняли, фіскалів не повідомили: коли вас можуть «наздогнати» штрафи

Бєлєвцова Людмила, експерт з питань оплати праці, buhgalter911@mail.ua
На солодкий ЄСВ-пряник охочих «з тіні» знайшлося небагато? Значить, буде вам батіг… Тобто штрафи. Великі. У перевіряльників прокинувся максималізм. Давайте розберемося, наскільки «здоровий» у контролерів штрафний апетит.
повідомлення про прийняття, адмінштрафи, строк давності, КЗпП

Привід для сьогоднішньої статті — лист Держпраці від 29.04.2016 р. № 5043/4/4.1-ДП-16. У ньому «специ» відомства відзначилися роз’ясненням порядку застосування адмінштрафів за неподання повідомлення. І «знову в калюжу»: контролери не відмовилися від своєї позиції щодо застосування максимальних із розмірів, передбачених ч. 3 та 4 ст. 41 КУпАП img 1.

«Ціна питання», на думку Держпраці: фактичний допуск працівника до роботи без відповідного повідомлення податкового органу загрожує посадовим особам підприємств (фізичним особам — підприємцям) адмінштрафом від 8500 до 17000 грн., у разі повторного порушення — від 17000 до 34000 грн.

img 2При укладенні трудового договору з працівником роботодавець зобов’язаний видати наказ про прийняття на роботу та подати до податкової повідомлення про прийняття працівника ( ч. 3 ст. 24 КЗпП). img 3Форму повідомлення про прийняття працівника наведено в додатку до постанови КМУ від 17.06.2015 р. № 413.

Нагадаємо, що таку думку Держпраці вже висловлювала, зокрема, у листі від 03.08.2015 р. № 1364/24/21/01/2298-15. Згодом її розділило Мінсоцполітики у листі від 19.08.2015 р. № 1069/13/84-15. Їх спільна позиція ґрунтується на тому, що видання наказу про прийняття на роботу та подання повідомлення — невід’ємні частини оформлення трудових відносин. Тож неподання повідомлення (навіть за наявності наказу про прийняття на роботу) — порушення, яке розглядається як фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору.

Якщо неподання повідомлення кваліфікувати саме так, то таке правопорушення загрожує:

— для роботодавця — фінсанкціями у вигляді штрафу у розмірі 30 мінзарплат за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення ( абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП);

— для посадових осіб підприємства (для підприємця) — адміністративною відповідальністю у вигляді штрафу від 8500 до 17000 грн. ( ч. 3 ст. 41 КУпАП). А за це ж правопорушення, вчинене повторно протягом року, якщо особу вже було піддано адмінстягненню, адмінштраф становить від 17000 до 34000 грн. ( ч. 3 ст. 41 КУпАП).

Хвацько img 4. Але чи правильно це?

Ми дотримуємося іншої точки зору. Вважаємо, що видання наказу про прийняття на роботу та подання повідомлення слід розглядати як окремі етапи працевлаштування нового працівника. Законодавство не дає підстав стверджувати протилежне. Такої ж позиції нерідко дотримуються і суди*.

* http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58085501, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58056600.

Тоді ситуація, коли роботодавець видав наказ про прийняття на роботу, але не подав / несвоєчасно подав повідомлення, має трактуватися як порушення інших вимог трудового законодавства. А при цьому правопорушенні йдеться вже зовсім про інші розміри штрафів:

— для роботодавця — штраф у розмірі однієї мінзарплати згідно з абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП**;

** Донедавна такі штрафи залишалися усього лише задекларованими в трудовому законодавстві. Але тепер їх застосування вже є можливим. Детальніше читайте у статті «Фінсанкції за порушення трудового законодавства: вивчаємо Порядок накладення» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 10).

— для посадових осіб підприємства (для підприємця) — штраф у розмірі від 510 до 1700 грн. згідно з ч. 1 ст. 41 КУпАП. Або ж штраф у розмірі від 1700 до 5100 грн. згідно з ч. 2 ст. 41 КУпАП — за повторне протягом року вчинення такого ж правопорушення, за яке особу вже було піддано адмінстягненню.

Теж неприємно, але штрафи на порядок менші.

Тепер ще про одну «родзинку» листа Держпраці, що коментується. Допуск працівника до роботи без повідомлення податкового органу при тому, що особа продовжує працювати, є триваючим порушенням, а тому мають застосовуватися норми ч. 1 ст. 38 КУпАП про притягнення до адміністративної відповідальності не пізніш як через два місяці з дня його виявлення.

Щодо того, що триваюче, — так, згодні. Але справи про адмінправопорушення, передбачені, зокрема, ч. 1 — 4 ст. 41 КУпАП (до яких віднесено і неподання повідомлення), розглядаються в суді ( ст. 221 КУпАП). Тому, визначаючи строк, протягом якого винну особу може бути притягнено до адмінвідповідальності за порушення, зазначені в ч. 1 — 4 ст. 41 КУпАП, спираємося на ч. 2 ст. 38 цього Кодексу.

Отже, строк для притягнення до адмінвідповідальності буде не два, а три місяці з моменту його виявлення.

img 5Вважаємо це «недоглядом» контролюючого відомства img 6. Втім, на цьому можна й не акцентувати.

Ще один момент, на якому варто загострити вашу увагу. Річ у тім, що Держпраці визнає неподання повідомлення триваючим порушенням, якщо працівник, щодо якого воно вчинене, продовжує працювати. Виходить, тільки-но працівник звільняється, посадова особа установи припиняє вчиняти правопорушення? Тоді 3-місячний строк слід відлічувати від дати звільнення такого працівника. І після закінчення такого строку, якщо правопорушення так і не буде виявлено, винну посадову особу вже не можна притягнути до адмінвідповідальності?

Якщо дотримуватися логіки контролерів про те, що у такому разі маємо справу саме з допуском працівника до роботи без оформлення трудового договору, то зі звільненням працівника таке порушення припиняється. Тому. Відповідь у такому разі — так. Адже працівник більше не працює.

img 7Тобто «кострубатістю» логіки контролерів можна скористатися на свою користь img 8.

Згадується ще одна ситуація з практики: уповноважена особа установи не подала повідомлення вчасно. Подала із запізненням. У такому разі винну особу можна притягнути до адмінвідповідальності протягом 3 місяців з дати подання повідомлення. Це дійсно так. Але навряд чи контролери проминуть таку нагоду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі