Теми статей
Обрати теми

Крах старих мораторіїв (перевірочних і штрафних): хай живе новий!

Юрій Товстоп’ят, податковий експерт, y.tovstopyat@buhgalter 911.com
Для когось — свято, а для когось — воістину сакральна дата. Вдумайтеся тільки: 1 січня втратили чинність три мораторії/звільнення, а ще один був «заморожений» як мінімум на рік. Що запропоновано натомість — давайте зараз і обговоримо.
перевірки, штрафи, податкові перевірки, «трудові» перевірки

На що більше не розраховувати?

Розпочнемо з того, що вичерпало свій «термін придатності» 31.12.2016 р. Тобто на ці мораторії/звільнення більше сподіватися не доводиться!

1. Перевірочний мораторій-2015/16, передбачений п. 3 розд. ІІ Закону № 711. Нагадаємо2: він рятував від перевірок низькодохідних юр- і фізосіб-підприємців (обсяг доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік). Причому рятував по факту далеко не від усіх перевіряючих img 1.

1 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII.

2 Подробиці про нього ви могли прочитати в статтях «Новий мораторій на перевірки: кому пощастило більше за всіх?» (журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 5) і «Штрафні (податок на прибуток) і перевірочні мораторії: на що сподіватися цього року» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 9).

У зв’язку з цим цікавий факт. Законом № 17283 (який далі стане «головним героєм» img 2 нашої розповіді) в «норму про податковий мораторій» внесли зміни «посмертно» img 3. А саме уточнили, що під «контролюючими органами», на яких поширювалася його дія, виявляється, мали на увазі ДФСУ і Держфінінспекцію4 та їх територіальні органи. А скільки було «зламано копій» навколо цього питання img 45!

3 Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 р. № 1728-VIII.

4 Нині Державна аудиторська служба України.

5 Дивіться, зокрема, статтю «Перевірки: гарячі точки» в журналі «Бухгалтер 911», 2016, № 33.

img 5Чого хотіла домогтися ВРУ вказаним уточненням, до кінця не зрозуміло img 6. Додала ясності?

2. Перевірочне звільнення з питань застосування РРО, передбачене п. 28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Воно «гріло» img 7 підприємців — єдиноподатників груп 2 і 3, що завчасно почали застосовувати РРО. «Імунітет» діяв з дати початку застосування РРО і до 01.01.2017 р. img 8

3. Податкове зобов’язання без штрафів у разі його визначення контролерами і неоскарження низькодохідним платником. Таке звільнення було одноразовим (за окремим податком або збором) протягом року і передбачалося п. 35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Але, як і усьому хорошому, йому також прийшов кінець img 9.

4. «Перевірочні привілеї» неплатників ПДВ з числа фізосіб-підприємців (незалежно від системи оподаткування) і юросіб-єдиноподатників із Закону № 44486.

6 Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI.

img 10Обов’язкова умова при цьому — діяльність таких платників не має бути віднесена до високого ступеня ризику згідно із Законом № 8777.

7 Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Але із Законом № 4448 і встановленим ним обмеженням не попрощалися, а лише «заморозили» (спасибі ч. 2 ст. 7 Закону № 1728) на 2017 рік. А далі видно буде.

Новий мораторій: основні «риси»

Тепер час розібратися з новим мораторієм. Йому, на відміну від усіх раніше діючих «колег», присвятили окремий Закон. Це вже згаданий Закон № 1728. В той же час цей мораторій «тонший» img 11 за своїх попередників. Розглянемо основні його «риси».

Термін дії визначений ст. 2 Закону № 1728 і обмежений одним роком.

img 12Мораторій вже діє. З 01.01.2017 р. — дати набуття чинності Законом № 1728. Про обмеження, пов’язані з тимчасовою відсутністю підзаконної нормативки, розповімо далі.

Види перевірок. Закон використовує поняття «заходи державного нагляду (контролю)». А воно ширше, ніж просто перевірки, і включає планові та позапланові заходи, які здійснюють у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень і в інших формах, передбачених законом.

Так от, мораторій повністю на 2017 рік зупиняє планові заходи img 13!

Для позапланових, у свою чергу, встановлені обмеження (ст. 3 Закону № 1728). Так, проводити їх можна:

1) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав (після узгодження Держрегуляторною службою).

img 14Про порядок такого погодження поговоримо в окремому розділі статті.

Форма і порядок надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав мають бути затверджені Держрегуляторною службою8;

8 З цією метою розроблений спільний наказ Мінекономрозвитку і Держрегуляторної служби, появу якого остання анонсувала в листі від 18.01.2017 р. № 227/0/20-17.

2) за письмовою заявою суб’єкта господарювання у відповідний орган державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

3) за рішенням суду;

4) у разі настання аварії, смерті потерпілого в результаті нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.

Кого торкається? З перевіряючих — органів державного нагляду (контролю). Під ними Закон № 877 має на увазі центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи; державні колегіальні органи; місцеві державні адміністрації і органи місцевого самоврядування.

Але в той же час ст. 6 Закону № 1728 визначає цілу низку органів, яким мораторій не закон. Серед них, на жаль, і ДФСУ та її територіальні органи.

«Поза зоною доступу» мораторію-2017

№ з/п

Орган державного нагляду (контролю)

1

Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики і комунальних послуг

2

Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку

3

Держслужба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів*

4

ДФСУ (податківці)*

5

Держаудиторська служба України*

6

Держслужба експортного контролю України

7

Держінспекція ядерного регулювання України*

8

Держслужба України з питань праці*

9

Державіаційна служба України

10

Державна архітектурно-будівельна інспекція України

11

Міністерство екології і природних ресурсів України

12

Нацрада України з питань телебачення і радіомовлення

13

Нацбанк України

14

Антимонопольний комітет України

* Та її територіальні органи.

Два цікаві моменти в зв’язку з цим. Хороших img 15.

Так, податківці поза мораторієм. Але не забувайте про новорічне нововведення — їх перевірки перенесли на обласний і центральний рівні. Районні ДПІ проводити перевірки вже не мають права ( ст. 19-3 ПКУ).

img 16Цікаві нюанси, у тому числі перехідні моменти, ви можете знайти в листі ДФСУ «Про організацію перевірок у 2017 році» від 17.01.2017 р. № 1005/7/99-99-14-03-03-17.

Новоявлені «трудові» контролери — виконавчі органи міських рад міст обласного значення і об’єднаних територіальних громад (про них ви могли прочитати в минулому номері журналу) потрапляють у сферу дії мораторію. Згідно із Законом № 877 органи місцевого самоврядування належать до органів державного нагляду (контролю). А в списку виключень їх немає!

Мало того, Держрегуляторна служба не поспішає погоджувати підзаконну нормативку, необхідну у тому числі для «старту» їх перевірочної діяльності9.

9 https://buhgalter911.com/news/news-1025940.html.

Так що, найімовірніше, чекати їх на порозі можна буде не скоро!

Порядок погодження скарги фізичної особи

Як вже обіцяли, поговоримо про порядок погодження звернення фізичної особи, яка у результаті може стати підставою для проведення позапланового заходу. Подати таке звернення-скаргу скривджена фізична особа, очевидно, зможе в орган держконтролю, що не випадає з-під дії мораторію.

Законом № 1728 передбачено, що для узгодження орган держнагляду (контролю) надає Держрегуляторній службі (а) копію відповідного звернення фізичної особи і (б) обґрунтування необхідності проведення перевірки.

Обґрунтовано звернення чи ні, Держрегуляторна служба вирішить при розгляді наданих документів. При цьому на виконання вимог ст. 4 Закону № 1728 вона буде зобов’язана оприлюднити на своєму офіційному веб-сайті погодження на проведення перевірочних заходів.

img 17Причому до початку проведення таких заходів.

Особа, що перевіряється, перед початком перевірки знайомиться з погодженням Держрегуляторної служби на її проведення і отримує копію відповідного документа.

При цьому якщо таке узгодження не пред’являть, потенційна особа, що перевіряється, згідно зі ст. 5 Закону № 1728 отримує право не допускати перевіряючих до заходу.

АТО-мораторій

Про деякі послаблення для підприємств/підприємців із зони АТО ви вже знаете10. Також на період проведення АТО (!) п. 5 розд. ІІ Закону № 172611 введено заборону на перевірки податківцями суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність в населених пунктах, (1) на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження; (2) розташованих на лінії зіткнення.

10 Див. статтю «АТО-податки і податкова реформа» в журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 5.

11 Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 р. № 1726-VIII.

img 18Нагадаємо: перераховані такі території у розпорядженні № 108512.

12 Розпорядження КМУ «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» від 07.11.2014 р. № 1085-р.

Встановлено також, що заборона на проведення планових і позапланових перевірок (у тому числі податківцями) поширюється також на суб’єктів господарювання, що здійснили держреєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення АТО на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинку щодо здійснення ними госпдіяльності на території і в період проведення АТО (п. 6 розд. ІІ Закону № 1726).

img 19Заходи контролю щодо таких суб’єктів можуть здійснюватися у разі їх ліквідації або за їх заявою (п. 7 розд. ІІ Закону № 1726).

У частині податківців «розвиток» перевірочних обмежень можна знайти в п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Зокрема, в п.п. 38.11 ПКУ прописано: платники податків, що подали у встановленому цим пунктом порядку повідомлення про втрату первинних документів (така втрата пов’язана з проведенням АТО), не можуть бути перевірені податківцями щодо вказаних в повідомленні періодів, у тому числі після закінчення АТО.

Якщо документи не втрачені, а їх тільки неможливо вивезти, то після подання податківцям відповідного повідомлення вводиться мораторій на проведення будь-яких податкових перевірок відносно вказаних у повідомленні звітних періодів.

На цьому сьогодні все. Але перевірочну тему не закриваємо. У наступних номерах зустрічайте «загальні» перевірочні нововведення і нюанси щодо податківців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі