Теми статей
Обрати теми

Автомобіль і підприємець-загальносистемник: амортизація і ПДВ

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт, v.miroshnichenko@buhgalter911.com
Автомобіль — друг людини. Тим більше якщо вона підприємець. Але на податківців авто традиційно діє як «червона ганчірка»… Через нечіткі формулювання, «логіка» податківців, схоже, «правитиме бал» і далі №З№. Навіть у світлі останніх амортизаційних нововведень. На що можна розраховувати підприємцеві в плані витрат і податкового кредиту з ПДВ? Пропонуємо зараз і обговорити.
підприємець, загальна система, автомобіль, амортизація

Що заборонено, а що — ні

З 01.01.2017 р. ПКУ подарував підприємцям право на амортизацію, але при цьому заборонив амортизувати витрати на придбання легкових і вантажних автомобілів ( пп. 177.4.5 і 177.4.6 ПКУ). А заразом і враховувати у витратах витрати на їх утримання img 1.

У минулому номері ми вже почали розбиратися в цій темі*. Сьогодні ж зробимо спробу конкретизувати питання. Хоча відразу відзначимо, що зробити це непросто через нечіткість законодавчих формулювань.

* Стаття «Амортизація: і в підприємців».

Амортизація транспортних засобів у підприємця

Вид транспортного засобу

Ключові моменти у визначенні

Чи може підприємець його амортизувати?

Легковий автомобіль загального призначення**

Має кількість «сидячих» місць (з урахуванням місця водія) не більше 9 і за конструкцією призначений для перевезення пасажирів

Ні, оскільки це прямо заборонено пп. 177.4.5 і 177.4.6 ПКУ

Вантажний автомобіль загального призначення**

Автомобіль, який за своєю конструкцією й устаткуванням призначений для перевезення вантажів

Автобус

Призначений для перевезення пасажирів, кількість «сидячих» місць — 10 або більше

Так, оскільки він не належить ні до легкових (у ньому більше 9 місць), ні до вантажних автомобілів (призначений для перевезення пасажирів, а не вантажів)

Таксі

Легковий автомобіль для перевезення пасажирів і їх багажу в індивідуальному порядку

Ні, оскільки це різновид легкового автомобіля, хоч і спеціалізованого

Причіп і напівпричіп

Причіп — транспортний засіб без власного джерела енергії, пристосований для буксирування автомобілем.

Напівпричіп — причіп, обладнаний зчіпним пристроєм, що забезпечує передачу горизонтальних і вертикальних зусиль на інший транспортний засіб, що виконує функції тягача

Так, оскільки не є автомобілями.

Причіп — це транспортний засіб, але не автомобіль. Підтвердження чому можна знайти в Законі про автотранспорт***, ДСТУ 2984-95****, Митному тарифі***** (має окремий код УКТ ЗЕД)

Самоскид

Це автомобільні транспортні засоби спеціалізованого призначення. Призначені для перевезення вантажів/пасажирів певних категорій

Ні, оскільки вони є вантажними або легковими автомобілями, хоча і спеціалізованого призначення.

За здоровою логікою їх віднесення до основних засобів подвійного призначення не логічне. Логічним є віднесення до автомобілів загального призначення. Але довести це податківцям буде нереально

Цистерна

Фургон

Ритуальний автомобіль

Сідельний тягач

Автомобіль, який за своєю конструкцією й устаткуванням призначений для буксирування напівпричепа

Однозначно відповісти складно. Ми за те, що амортизація припустима. За Митним тарифом сідельні тягачі не класифікуються як вантажні автомобілі, а класифікуються як трактори (позиція 8701 УКТ ЗЕД). У ДСТУ 2984-95 вони теж класифікуються окремо.

І пояснення знайти нескладно — вони сконструйовані для буксирування. Але в чому можна побачити проблему? Той же Закон про автотранспорт «оперує» сідельними тягачами як транспортними засобами спеціалізованого призначення для перевезення певних категорій вантажів. За це можуть чіплятися податківці

Автокран

Є транспортними засобами спеціального призначення. У першу чергу, вони призначені для виконання спеціальних робочих функцій, а не для перевезення пасажирів або вантажів. Тобто вони не є ні вантажними, ні легковими автомобілями

Так, оскільки вони не є ні вантажними, ні легковими автомобілями

Пожежна машина

Автобетономішалка

Вишка на автомобілі (розвідувальна або бурова)

Автомобілі аварійного ремонту

Сміттєвоз

Евакуатор

Прибиральний автомобіль

Автомобіль-майстерня

Радіологічна майстерня

Автомобіль для пересувних теле- і звукостанцій

Автонавантажувач самохідний (у тому числі вилковий), оснащений підйомним або навантажувально-розвантажувальним устаткуванням

Класифікується в позиції 8427 УКТ ЗЕД як машини й устаткування

Так, оскільки не належить до легкових/вантажних автомобілів

** Окрім загального призначення, можна виокремити ще спеціалізоване (перевезення пасажирів/вантажів певних категорій) і спеціальне (для виконання спеціальних робочих функцій).

*** Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

**** Державний стандарт України ДСТУ 2984-95 «Засоби транспортні дорожні. Типи. Терміни і визначення», затверджений наказом Держстандарту від 25.01.95 р. № 31.

***** Закон України «Митний тариф України» від 19.09.2013 р. № 584-VII.

Як бачимо, не всі автомобілі випали з обойми. Серед них немало таких, які амортизувати можна img 2. Але є і ті, які амортизувати однозначно не можна.

ПДВ

Що стосується ПДВ за придбаними автомобілями, то заборона/дозвіл на амортизацію авто жодним чином не впливає на ПДВ.

Тому якщо ви купуєте автомобіль для використання в госпдіяльності і для оподатковуваних ПДВ операцій, то і право на податковий кредит має бути, і «викошувати» відображений при купівлі податковий кредит необхідності немає.

Але податківці із цього приводу традиційно мають «свою особливу» думку img 3.

У категорії 101.14 ЗІР вони «співають стару пісню».

img 4Консультація переведена в розряд недіючих з початку цього року, але навряд чи це говорить про зміну вектора.

Логіка така: раз автомобілі реєструються на фізособу (громадянина), а не на підприємця, то жодного ПДВ при їх купівлі немає (виходить, немає ні податкового кредиту, ні податкових зобов’язань).

На наш погляд, ця позиція помилкова: якщо ви уклали договір купівлі-продажу як підприємець і використовуєте автомобіль у бізнесі для оподатковуваної операції, то у вас є повне право на податковий кредит. Але боротися за це право доведеться в суді img 5.

На цьому сьогодні все. У наступних номерах детальніше поговоримо про експлуатацію автомобілів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі