Хто, що, куди і коли?
Розпочнемо з того, що саме доведеться подавати. Річна фінзвітність суб’єктів середнього і великого підприємництва включає:
— Баланс (Звіт про фінансовий стан) (форма № 1);
— Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід) (форма № 2);
— Звіт про рух грошових коштів. Його складають за прямим методом (використовуючи форму № 3) або за непрямим методом (тоді у гру вступає форма № 3-н);
— Звіт про власний капітал (форма № 4);
— Примітки до річної фінансової звітності (форма № 51);
1 Затверджена наказом Мінфіну від 29.11.2000 р. № 302.
— Додатки до приміток до річної фінзвітності (форма № 6).
Суб’єкти малого підприємництва і представництва іноземних суб’єктів госпдіяльності використовують звіт суб’єкта малого підприємництва. А саме Баланс за формою № 1-м і Звіт про фінрезультати за формою № 2-м.
Аналогічно, вважаємо, повинні «здаватися» і неприбутківці. Але час спливає, а ясності в цьому питанні, на жаль, не додалося
2 Цій проблематиці ми приділяли увагу у статті «Актуальні запитання неприбуткових організацій: шукаємо відповіді» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 18-19).
Ті суб’єкти, які відповідають критеріям суб’єкта мікропідприємництва, а також юрособи — єдиноподатники групи 3 (які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів і витрат)3 і взагалі складають спрощений фінзвіт. Це Баланс за формою № 1-мс і Звіт про фінрезультати за формою № 2-мс. Ці форми затверджено додатками 1 і 2 до П(С)БО 25 відповідно.
3 Якщо юрособа — єдиноподатник групи 3 не відповідає критеріям суб’єкта малого підприємництва, то подавати фінзвітність їй треба за «звичайними» формами
Правильно визначитися з тим, до якої категорії належить ваше підприємство, допоможе ч. 3 ст. 55 ГКУ. Зверніть увагу: вона говорить про дотримання двох критеріїв (суми отриманого річного доходу і чисельності працівників) одночасно! Багато хто хоче «розділити» ці критерії №№, але це неправильно.
Якщо не знайшли своє підприємство в жодній з цих категорій, йому пряма дорога в суб’єкти середнього підприємництва. Тому річна звітність для нього — повна.
Куди подавати звіти, знає
Податківці і статистика — в числі останніх. А ось Держреєстратор — вже ні4.
4 Подробиці — в матеріалах «Фінзвітність за І квартал: знімаємо запитання» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 16) і «Новації держреєстрації: повний онлайн і К˚» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 4).
Коли треба звітувати? Залежить від того, високо- або низькодохідним платником податку на прибуток є ваше підприємство.
При цьому виходимо з того, що електронне відправлення фінзвітності здійснюють «умить»
Якщо підприємство високодохідне (а отже, є квартальним «подавачем» «прибуткової» декларації), подати фінзвітність податківцям (а значить, і в статистику) разом із «прибутковою» декларацією треба буде не пізніше ніж 9 лютого.
Якщо ж низькодохідне («прибуткову» декларацію подаватимете тільки за рік) — на «передній план» виходить граничний строк подання фінзвітності в органи Держстатистики (оскільки «прибутковий» строк «закривається» на один день пізніше).
5 Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.
При цьому, вважаємо, не буде порушенням, якщо спочатку ви відправите статзвітність. Виходить, вона прийде відразу і податківцям, і в статистику. А потім вже подасте тільки «прибуткову» декларацію. Хоча, знову ж таки, якщо не збираєтеся відкладати усе на останній день, «здатися» і податківцям, і в статистику логічно «одним махом».
Неприбутківці, увага! Ви «здаєтеся» по аналогії з «низькодохідниками» (див. вище). Граничний строк для здачі «неприбуткового» Звіту такий же, як і для «прибуткової» деки (1 березня). І з декларацією вже не за бажанням (як раніше), а обов’язково має бути здана податківцям річна фінзвітність (останній абзац оновленого п. 46.2 ПКУ).
Єдиноподатникам (які, виходить, подавати фінзвітність податківцям не зобов’язані) відзвітувати в органи Держстатистики треба не пізніше вказаної дати (28 лютого).
Сільгоспвиробники, що обрали особливий період з податку на прибуток (01.07.х — 30.06.х+1), поданням фінзвітності податківцям будуть спантеличені тільки влітку (причому подати їм доведеться цілих 3
6 Подробиці ви могли дізнатися зі статті «Декларативні news: світлі і темні сторони реформи-2017» в журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 4.
Скільки «важить» неподання?
З невеселих новинок. Як ви знаєте, фінзвітність починаючи з 01.01.2017 р. набула статусу додатка до «прибуткової» декларації
7 Про подробиці ви могли дізнатися із статті «Декларативні news: світлі і темні сторони реформи-2017» в журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 4.
Щоб «зміцнити фундамент» для можливості накладення цього штрафу, ВРУ дозволила накладати його також при неподанні (чи несвоєчасному поданні) іншої звітності, обов’язок подання якої в органи ДФСУ передбачений ПКУ.
Фінзвітність vs висока інфляція
Наостанок дуже важливий момент. Цілком імовірно, що деяким бухгалтерам цього року уперше доведеться застосовувати положення П(С)БО 22. Тобто перераховувати показники річної фінзвітності із застосуванням коефіцієнта коригування
Норми цього П(С)БО поширюються на підприємства, організації та інших юросіб, які зобов’язані оприлюднити річну фінансову звітність згідно із Законом про бухоблік.
При цьому на бюджетні установи і підприємства, які згідно із законодавством складають фінзвітність за МСФЗ, П(С)БО 22 «не діє».
Але! Для тих, хто застосовує міжнародні стандарти, аналогічний обов’язок передбачений МСБО 29 «Фінансова звітність в умовах гіперінфляції». Тільки п. 1 цього Стандарту зобов’язує перераховувати показники фінзвітності будь-якого суб’єкта господарювання, функціональною валютою якого є валюта країни з гіперінфляційною економікою. Тобто незалежно від наявності обов’язку оприлюднити свою фінзвітність.
Але важливо, що згідно з п. 3 МСБО 29 необхідність перераховувати фінансові звіти є питанням судження. Тобто остаточне рішення з цього питання приймає керівництво підприємства. Та й оцінні критерії, на підставі яких його слід приймати, відрізняються.
До речі, на сайті Мінфіну розміщено проект8 наказу «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку» від 20.12.2016 р. Завдяки йому чинний критерій, що «сигналізує» про необхідність проведення перерахунку, планують змінити.
8 Знайдете за посиланням: http://www.minfin.gov.ua/news/view/proekty-normatyvnopravovykh-aktiv--?category=zakonodavstvo&subcategory=proekti-dokumentiv.
Поки такий критерій єдиний — досягнення значення кумулятивного приросту інфляції 90 і більше %. За підсумками ж трьох останніх років маємо... 101,2 %