Звітність податківцям ≠ звітність до Держстатистики
Відразу ж розставимо крапки над «і». Слід чітко розмежувати обов’язки:
1) подання звітності з податку на прибуток підприємств (далі — ППП)1 і пов’язаний з нею обов’язок подання фінзвітності податківцям (встановлена п. 46.2 ПКУ);
1 Хто повинен виконати такий обов’язок, ви могли прочитати у статті «Квартальна дека з податку на прибуток: кому «пощастило» найбільше?» у журналі «Бухгалтер 911», 2016, № 13.
2) подання фінзвітності до органів Держстатистики (встановлена ч. 1 ст. 14 Закону про бухоблік, п. 2 Порядку № 4192).
2 Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.
За фактом при відправленні фінзвітності в режимі єдиного вікна через систему «Єдине вікно подання електронної звітності» з використанням форматів з літерою «S» ці обов’язки виконуються «одним махом». Але це в жодному разі не скасовує того факту, що це все ж різні обов’язки.
Тому нагадаємо, що низькодохідні (за підсумками 2015 року) платники ППП звільнені від подання квартальних декларацій з ППП, тобто і від подання податківцям проміжної фінзвітності.
Що стосується виконання повинності перед Держстатистики, то такі платники, цілком імовірно, можуть потрапити до категорії СМП або суб’єктів мікропідприємництва ( ч. 3 ст. 55 ГКУ), оскільки за критерієм річного доходу вони відповідають поняттю «мікросуб’єктів» (адже ми зараз говоримо про тих «прибутників», у яких бухдохід за 2015 рік не перевищив 20 млн грн.).

Якщо середня кількість працівників за 2015 рік не перевищила:
— 10 осіб, то ваше підприємство є суб’єктом мікропідприємництва, тобто згідно з абз. 14 п. 2 Порядку № 419 подавати квартальну фінзвітність, на нашу думку, не доведеться3;
3 Закон про бухоблік, між тим, досі не містить норм, які дозволяють бути в цьому на 100 % упевненими, про що ми писали у статті «Фінзвітність постфактум: розгадки ТОП-загадок» (журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 20).
— 50 осіб, то підприємство ваше є СМП. Відповідно, подавати квартальну фінзвітність до органів Держстатистики доведеться, причому робити це потрібно за формою фінансового звіту СМП (форми № 1-м і 2-м)4.
4 Затверджені додатками 1 і 2 до П(С)БО 25 відповідно.
Якщо ж середня кількість працівників у 2015 році перевищила 50 осіб, тоді підприємство є суб’єктом середнього підприємництва (згідно з останнім абзацом ч. 3 ст. 55 ГКУ). А це означає, що подавати до Держстатистики доведеться «звичайну» фінзвітність (у тому числі квартальну) у складі форм № 1 і № 25.
5 За формами, встановленими додатком 1 до НП(С)БО 1. У разі подання консолідованої звітності використовуйте форми з додатка 2 до зазначеного НП(С)БО.

Фінзвітність і юрособи-єдиноподатники
З урахуванням минулорічних змін у П(С)БО 256 у єдиноподатників може виникнути плутанина з підбором потрібних їм форм. Усунемо її.
6 Див, зокрема, статтю «Фінзвітність ЮРЄПів групи 3» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 38.
Категорія суб’єкта | Форми фінзвітності |
Єдиноподатники групи 3 — суб’єкти малого (у тому числі мікро-) підприємництва | 1) форма № 1-мс «Баланс»; 2) форма № 2-мс «Звіт про фінансові результати» |
Єдиноподатники групи 4 — суб’єкти мікропідприємництва | |
Єдиноподатники групи 4 — СМП (крім суб’єктів мікропідприємництва) | 1) форма № 1-м «Баланс»; 2) форма № 2-м «Звіт про фінансові результати» |
Єдиноподатники груп 3 і 4, які не відповідають критеріям СМП | «Звичайна» фінзвітність за формами з НП(С)БО 1 |
Знову ж таки тим єдиноподатникам, хто вписується в «мікро» (див. вище), поки перейматися нічим, оскільки «мікро», вважаємо, до органів Держстатистики звітують тільки за рік.
Зверніть увагу! Спрощений фінзвіт (ф. № 1-мс, 2-мс) згідно з оновленою редакцією п. 2 П(С)БО 25 повинні складати та подавати виключно ті єдиноподатники групи 3, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів і витрат. Виходить, що ті (єдиноподатники групи 3), хто з тих чи інших причин від такої можливості відмовився та веде повноцінний бухоблік, звітувати зобов’язані «повноцінно» (ф. № 1-м, 2-м), а не спрощено.

Списання фінрезультату на рахунок 44: як часто?
Процедура визначення фінансових результатів від різних видів діяльності (операційної, фінансової та іншої) передбачає подальше списання сальдо субрахунків 791 — 793 на рахунок 44.
Користувачі бухпорталу buhgaler911.com ставлять запитання: як часто повинна відбуватися подібна процедура для низькодохідних платників ППП, які подають фінзвітність (у органи Держстатистики) щокварталу, а податківцям звітують тільки за рік? Як ми вже з’ясували, такий платник може бути як СМП, так і суб’єктом середнього підприємництва.
Тут можна діяти на власний розсуд: законодавство не містить жорстких вимог із цього приводу.

Ви можете списувати сальдо за рахунком 79 хоч і щомісяця. Це ще не тягне необхідності розподіляти прибуток (якщо спрацювали в «плюс») або покривати збитки (якщо фінрезультат зі знаком «мінус») — сальдо на кінець місяця (і навіть кварталу) за субрахунками 441 і 442 є цілком допустимим.

Найзручніше, на нашу думку, «обнуляти» рахунок 79 при складанні фінзвітності (тобто у випадку, що розглядається, — щокварталу). Водночас ніхто не забороняє робити це і рідше (сальдо за рахунком 79 бухгалтерське програмне забезпечення зазвичай «пропускає»). Наприклад, логічно прив’язати проведення такої процедури до періодичності виплати дивідендів, встановленої на підприємстві. Адже для розподілу прибутку (дебет субрахунку 443) бажаною є наявність кредитового сальдо на рахунку 44 (а саме на субрахунку 441), а це можливо саме після списання сальдо з рахунка 79. Або за наявності нерозподіленого прибутку, сформованого за результатами минулих періодів.
Фінзвітність держреєстратору за 2015 рік: «бути чи не бути»?
Закон про бухоблік (ч. 3 ст. 14) досі містить вимогу про окреме подання річної фінзвітності держреєстратору.

Але якою мірою ця норма є «адекватною»? Адже згідно з п. 5 ст. 13 оновленого Закону про держреєстрацію самі «статисти» зобов’язані забезпечити передачу до ЄДР фінзвітності у складі балансу та звіту про фінрезультати протягом місяця з дня її отримання.
Вважаємо, що ця норма застаріла. Фінзвітність держреєстратору подавати вже не потрібно7.
7 Про що ми вже говорили у статті «Новації держреєстрації: повний онлайн і Ко» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 4).
Що важливо: жодним із профільних законів спецвідповідальність за неподання фінзвітності держреєстратору не передбачена.