Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

«Всяко-різно» в обліку: сейфи, двері, картриджі та інше

Шевчук Михайло, податковий експерт, m.shevchuk@buhgalter911.com
Бухгалтер 911 Березень, 2017/№ 14
Друк
У цій статті розглянемо порядок відображення в обліку операцій з деякими основними засобами та іншими необоротними й оборотними матеріальними активами.
класифікація основних засобів, МНМА

Спершу відзначимо низку нюансів.

По-перше, при класифікації об’єктів є сенс звертатися до профільних довідників і роз’яснень. Нерідко вони надають орієнтири для правильного віднесення об’єктів до тієї чи іншої групи необоротних активів.

По-друге, основні відмінності полягають у бухгалтерському/прибутковому обліку. Що стосується обліку ПДВ, то він універсальний для всіх таких об’єктів. Саме тому розглянемо його відразу, щоб потім до нього вже не повертатися. Можливі 3 основні варіанти:

— якщо об’єкт використовують в оподатковуваних ПДВ операціях у межах госпдіяльності, податковому кредиту бути (за наявності податкової накладної і первинних документів);

— якщо об’єкт використовують в неоподатковуваних/негосподарських операціях, податковий кредит відображають, але потім у кінці місяця потрібно нарахувати компенсуючі ПДВ-зобов’язання за п. 198.5 ПКУ. Податковий кредит у такому разі стає невідшкодованим;

img 1Тому абз. 5 п. 8 П(С)БО 7 відкриває йому шлях до складу первісної вартості об’єкта основних засобів. Підтверджують це також пп. 9 і 10 Інструкції № 141*.

* Інструкція з бухгалтерського обліку податку на додану вартість, затверджена наказом Мінфіну від 01.07.97 р. № 141.

— у разі одночасного використання в оподатковуваних/неоподатковуваних операціях (наприклад, сейф використовують для зберігання документів за діяльністю, яка обкладається і не обкладається ПДВ) матиме місце пропорційний розподіл ПДВ згідно зі ст. 199 ПКУ.

Тепер перейдемо, власне, до бухгалтерського/прибуткового обліку.

Двері. Установка дверей в загальному випадку є не що інше, як ремонт. При цьому в листі від 15.05.2015 р. № 8/15-232-15 Мінрегіонбуд вказує, що роботи із заміни дверей можуть бути віднесені як до поточного, так і до капітального ремонту. При цьому Міністерство радить приймати рішення про характер ремонту з оглядкою на Перелік № 150**.

** Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 р. № 150.

Як поточний, так і капітальний ремонт відображають в обліку у складі витрат звітного періоду. Вид витрат визначають, у свою чергу, залежно від напряму використання приміщення.

img 2Але якщо заміна дверей може спричинити збільшення економічних вигод від використання приміщення, керівництво може кваліфікувати такі операції як поліпшення приміщення (з амортизацією і коригуваннями у високодохідників).

Як низько-, так і високодохідні платники податку на прибуток обліковують ремонтні витрати згідно з правилами бухгалтерського обліку (коригувань для них не передбачено). І тільки в разі, якщо приміщення невиробниче, високодохідникам доведеться розраховувати різниці***.

*** Детальніше про які ви могли дізнатися зі статті «Невиробничі основні засоби: у 2017 рік з новими коригуваннями» в журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 12.

Сейф. Придбаний сейф у бухобліку прибуткують на субрахунок 106 «Інструменти, прилади та інвентар», а в «податковому сенсі» — це об’єкт групи 6.

img 3Мінімальний строк корисного використання, встановлений для цієї групи, — 4 роки. Але це орієнтир лише високодохідних платників податку на прибуток.

Для цілей податкового обліку (цікавого, знову-таки, лише високодохідним платникам) важливе значення має вартість сейфа. Основним засобом він буде лише в тому випадку, якщо його первинна вартість перевищує 6000 грн. Інакше — це малоцінний необоротний матеріальний актив (з амортизацією 50/50 % або 100 % і без відображення коригувань, що неодноразово підтверджувала ДФСУ).

Крім того, сейф повинні використати в господарській діяльності.

Нараховувати амортизацію сейфа ви маєте право починаючи з місяця, що йде за тим, у якому він став придатним для корисного використання ( п. 29 П(С)БО 7).

Ворота. Згідно з Інструкцією № 127**** ворота (причому незалежно від їх виду) належать до господарських споруд. Звідси логічно виходить, що в бухобліку їх слід відображати на субрахунку 103 «Будівлі та споруди». У податковому обліку їм відповідає група 3.

**** Інструкція про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, затверджена наказом Державного комітету будівництва, архітектури і житлової політики України від 24.05.2001 р. № 127.

img 4Мінімальний термін корисного використання споруд у податковому обліку складає 15 років. Знову-таки, це стосується лише високодохідних платників.

Ворота потрібно перевірити на відповідність вартісному критерію для віднесення до складу основних засобів. У податковому обліку він установлений на рівні 6000 грн. (з 01.09.2015 р.), у той час як у бухобліку це питання віддається на відкуп керівництва підприємства ( останній абзац п. 5.2 П(С)БО 7).

Автоматичний шлагбаум. Усе, сказане вище, вважаємо, може бути застосовним і до автоматичних шлагбаумів. Тобто, як і ворота, ця споруда з «усіма витікаючими».

А ось для шлагбаума, який не вписується у вартісний критерій для основних засобів, найбільш відповідним є субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Нараховувати амортизацію малоцінних активів п. 27 П(С)БО 7 дозволяє з використанням прискорених методів: (1) 50/50 % (у першому й останньому місяцях використання) або (2) 100 % (у першому місяці).

Картридж. Цей об’єкт не виконує самостійних функцій і навряд чи може кваліфікуватися як окремий актив.

img 5Крім того, витрати на придбання/заправку картриджа не є його ремонтом, оскільки не пов’язані з його поломкою.

Враховуючи це, традиційним підходом до відображення вартості картриджа є віднесення її на поточні витрати, пов’язані з експлуатацією основних засобів (залежно від напряму використання принтера). Тобто, по суті, це витрати на технічне обслуговування принтера.

Порядок їх відображення в бухгалтерському і податковому обліку ідентичний (коригувань для таких операцій не передбачено). Таким чином, уже в момент нарахування таких витрат вони зменшуватимуть об’єкт оподаткування на прибуток (за наявності відповідних первинних документів).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць