Теми статей
Обрати теми

Працевлаштування «передпенсіонерів»: розбираємо «новинку»

Біляєва Олена, податковий експерт, buhgalter911@mail.ua
У журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 42 ми розповідали про зміни, які чекають бізнес у 2018 році у зв’язку з прийняттям Закону про пенсійну реформу*. І серед іншого коротко торкнулися обов’язкового працевлаштування осіб передпенсійного віку. Ця тема викликала серед бухгалтерів справжній ажіотаж. І хоча для підприємств з кількістю працівників від 8 до 20 осіб зобов’язалівка стосовно працевлаштування «передпенсіонерів» стартує лише з 01.01.2018 р., ми вирішили вже сьогодні розібратися із цим питанням детальніше.
трудова квота, «передпенсіонери»

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 р. № 2148-VIII.

«Передпенсіонери» — хто вони?

Нагадаємо, що говоримо про таку норму, яка запрацює з 01.01.2018 р.:

«Для працевлаштування осіб, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»** залишилося 10 і менше років, підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб встановлюється квота у розмірі не менше однієї особи у середньообліковій чисельності штатних працівників».

** Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі — Закон № 1058).

Ніби як усе зрозуміло. Але лише до того часу, поки ми не відкриємо ст. 26 Закону № 1058. Для осіб, які досягнуть пенсійного віку у 2018 році і далі (адже нас це питання і стане цікавити з 2018 року), встановлені такі правила:

— вийти на пенсію на загальних підставах у віці 60 років вони зможуть за наявності страхового стажу щонайменше 25 років у 2018 році, і цей мінімум збільшуватиметься на 1 рік у кожному подальшому році виходу аж до 2028 року, починаючи з якого для виходу на пенсію у віці 60 років потрібно буде мати мінімум 35 років страхового стажу. Знову ж таки залишається в силі, так би мовити, «жіноча перехідна табличка» (від колишнього жіночого пенсійного віку 55 років до загального 60);

img 1Див. ч. 1 ст. 26 Закону № 1058.

— якщо страховий стаж не дотягне до того, який дозволить згідно з означеною вище умовою піти на пенсію у віці 60 років (чи згідно з «жіночою перехідною табличкою»), то громадянин зможе це зробити лише після досягнення віку 63 роки і при мінімальному страховому стажі: у 2018 році — 15 років, і цей мінімум теж збільшуватиметься на 1 рік у кожному подальшому році виходу аж до 2028 року, починаючи з якого для виходу на пенсію у віці 63 років потрібно буде мати мінімум 25 років страхового стажу;

— якщо ж страховий стаж громадянина не дотягне навіть до того мінімуму, який дозволить згідно з попередньою умовою вийти на пенсію у віці 63 років (чи згідно з «жіночою перехідною табличкою»), то він зможе це зробити, по-перше, не раніше, ніж досягне віку 65 років, а по-друге, не раніше 2019 року, та зате при ще меншому страховому стажі: починаючи з 2019 року — мінімум 15 років.

img 2Див. ч. 3 ст. 26 Закону № 1058.

Тобто мати інформацію лише про вік людини недостатньо. Потрібна ще інформація про її страховий стаж img 3.

Зазначимо, що за період до 01.01.2011 р. страховий стаж визначають на підставі записів у трудовій книжці працівника. Для підтвердження страхового стажу з 01.01.2011 р. роботодавцеві може допомогти довідка за формою ОК-5 або ОК-7 (наприклад, якщо працівник у цьому періоді працював в іншого роботодавця).

«Передпенсійна» квота

Зазначимо, що особи, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058 залишилося 10 років і менше, входили і далі входитимуть у перелік категорій громадян, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню згідно з ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість***.

*** Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 р. № 5067-VI.

img 4«Передпенсіонери» — це лише одна позиція з восьми.

За такими громадянами вже давно встановлена квота в розмірі 5 % середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Ця квота поширюється тільки на підприємства, установи й організації з чисельністю штатних працівників більше 20 осіб (ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість). Причому виконувати цю п’ятивідсоткову квоту підприємства можуть за рахунок працевлаштування будь-яких «незахищених» громадян зі списку, наведеного в ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість, а не тільки за рахунок працевлаштування «передпенсіонерів».

Так ось, для таких підприємств (з кількістю працівників більше 20) після 01.01.2018 р. нічого не поміняється. Вони повинні будуть виконувати «трудову» квоту в тому ж порядку, що і раніше.

А ось підприємства, установи й організації з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб у 2018 році вперше зіткнуться з необхідністю працевлаштування саме «передпенсіонерів». Для них установлена квота в розмірі не менше 1 особи в середньообліковій чисельності штатних працівників.

img 5Таких роботодавців-«малюків» п’ятивідсоткова квота, передбачена абз. 1 ч. 2 ст. 14 Закону про зайнятість, не стосується.

Знову ж таки, ми вважаємо, що обов’язок працевлаштовувати «передпенсіонерів» не поширюється на фізосіб-підприємців. «Трудова» квота встановлена тільки для юросіб: підприємств, установ та організацій.

І хоча з роз’яснень Мінсоцполітики (див. лист від 23.09.2013 р. № 733/021/106-13) виходить зворотне, ми із цим категорично не згодні img 6.

Як визначити, чи стосується нас квота і якщо так, то яка?

Визначити чисельність працівників для квоти достатньо просто — за показником СКШП (середньооблікової кількості штатних працівників) за минулий рік. А з урахуванням «логіки» подання п’ятивідсоткової «квотної» звітності — за два минулі роки**** (хоча можливо для «передпенсінерів» буде запропонований інший підхід).

**** Деталі знайдете в статті «Трудова» квота. Настав час звітувати» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 3).

Уперше з виконання роботодавцями-«малюками» «передпенсійної» квоти звітувати доведеться у 2019 році. Відповідно, матимуть значення показники СКШП за 2017 і 2018 роки.

Якщо її значення більше 20, то ви — п’ятивідсотковий «квотник», якщо від 8 до 20 включно — для вас квота 1 «передпенсіонер». Якщо менше 8 — ви взагалі «неквотник» img 7.

Показник СКШП для цілей виконання «трудової» квоти розраховують за тим же принципом, що і для виконання «інвалідного» нормативу, у порядку, передбаченому п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. № 286 (ср. ). Нагадаємо алгоритм розрахунку в загальному випадку.

1. Спочатку визначаємо кількість штатних працівників за кожен день кожного місяця звітного року, включаючи вихідні, святкові та неробочі дні.

2. Потім розраховуємо СКШП за кожен місяць звітного року: підсумовуємо кількість штатних працівників за кожен календарний день місяця й отриману суму ділимо на кількість календарних днів місяця.

3. І нарешті визначаємо СКШП за рік: підсумовуємо СКШП за всі місяці звітного року і ділимо на 12.

img 8У розрахунках СКШР немає місця сумісникам!

Зверніть увагу! Кількість «передпенсіонерів» теж рахують «не в лоб». Для цього, знову-таки, знадобиться показник СКШП. Але при розрахунку потрібно буде брати тільки «передпенсіонерів», працевлаштованих на повну зайнятість на основне місце роботи. Працівників з неповним робочим часом, у тому числі сумісників, у розрахунок не беремо.

img 9Це виходить з ч. 3 ст. 14 Закону про зайнятість.

Для виконання квоти необов’язково, щоб передпенсіонер відпрацював весь рік. Так, якщо один перебуватиме в штаті не менше 6 місяців, результат округлення в будь-якому разі становитиме 1. Можна також найняти декількох «передпенсіонерів», які відпрацюють по декілька місяців (наприклад, 2 передпенсіонери по три місяці або 3 передпенсіонери по 2 місяці).

За новою квотою за «передпенсіонерами» першу звітність подаватимемо у 2019 році. Потрібно розуміти, що все йтиме по «накатаних рейках». Так само як зараз подається до 1 лютого Інформація про зайнятість і працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню.

Штрафне питання

І наостанок найцікавіший момент. За невиконання «трудової» квоти (зокрема, за непрацевлаштування «передпенсіонерів») відповідальність не передбачена. Проте підприємство можуть покарати за необґрунтовані відмови в працевлаштуванні неконкурентоспроможних громадян у межах невиконаної квоти, зокрема, якщо громадянина направив центр зайнятості.

Штраф складає 2 мінзарплати, встановлені на момент виявлення порушення, за кожну таку відмову (ч. 2 ст. 53 Закону про зайнятість). У 2017 році розмір штрафу складає 6400 грн. Якщо з 01.01.2018 р. мінзарплата підвищиться до 3723 грн., як це передбачено проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 15.09.2017 р. № 7000, то штраф дорівнюватиме 7446 грн.

Але виходить, усе це не раніше 2019 року (після того як буде подана перша звітність).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі