Електронне «спілкування» з контролерами: до чого готуватися?

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт, y.tovstopyat@buhgalter911.com
З 15 листопада набуде чинності Порядок № 5571, а це означає, що слід готуватися до деяких змін «правил гри» в частині обміну електронними документами між платниками податків і контролюючими органами. До яких саме? Пропонуємо розібратися разом!
електронні документи, договір про визнання електронних документів

1 Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

Електронний документообіг: загальні правила

Зараз усе стане зрозуміло img 1. Порядок № 557 «заступить» на зміну наказу ДПАУ «Про надання електронної податкової звітності» від 10.04.2008 р. № 233 і затвердженої ним відповідної Інструкції. Так, тієї, згідно з якою платники зараз подають електронну звітність податківцям.

Ще більше розуміння того, що відбувається, прийде після прочитання нашої статті, присвяченої «новому» «Електронному кабінету»2.

2 Стаття «Електронний кабінет»: «покращення» в дорозі» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 38).

Тобто не електронною звітністю єдиною. По суті, підготовлений ґрунт для переведення в електронний формат усієї взаємодії з податківцями.

img 2Питання про обов’язковий перехід на «електронні рейки» не до кінця зрозуміле. Його ми також обговорювали в названій вище статті.

Так, електронними документами в Порядку № 557, серед іншого, названі: податкова звітність, звітність зі сплати єдиного внеску, фінансова і статистична звітність, податкові й акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових і акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи, складання, та/або подання, та/або відправка яких передбачаються ПКУ, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на основі й на виконання ПКУ, та/або пов’язані з реалізацією прав та обов’язків платника та/або контролюючих органів згідно з нормами ПКУ.

Власне «перекидатися» всім цим з податківцями і потрібно буде відповідно до правил, визначених Порядком № 557.

З чого розпочинається?..

Електронний документообіг повинен здійснюватися відповідно до договору про визнання електронних документів.

img 3Форма Примірного договору про визнання електронних документів указана в додатку 1 до Порядку № 557.

Правилам укладення таких договорів присвячений розд. ІІІ Порядку № 557.

Тепер для того, щоб стати однією зі сторін договору, платникові необхідно буде подати електронну заяву про приєднання до договору за формою додатка до договору3.

3 Це не стосується звичайних фізосіб (що не є підприємцями або незалежними професіоналами), які автоматично вважаються суб’єктами електронного документообігу і мають право подавати електронні документи в податкову виключно з використанням ЕЦП.

Підписантом такої заяви має бути керівник або безпосередньо самозайнята особа (згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань).

На розгляд заяви контролюючий орган має 1 робочий день (згідно з п. 8 розд. ІІІ Порядку № 557).

img 4Підстави для відмови в прийомі заяви про приєднання до договору перелічені в п. 9 розд. ІІІ Порядку № 557.

Про результати розгляду заяви податківці повідомлять за допомогою другої квитанції. Така квитанція є підтвердженням про приєднання автора до договору.

Але дотримання строків — не коник податківців. І для такої не дуже приємної ситуації в Порядку № 557 є свій «рецепт» img 5. Якщо до моменту спливу робочого дня, наступного за днем отримання податківцями заяви про приєднання (дата, зафіксована в першій квитанції), вони не повідомлять автора про приєднання до договору або про відмову в приєднанні, то приєднання станеться автоматично в момент закінчення такого строку (дата, зафіксована в другій квитанції).

Право підпису: як ним наділити?

Для надання права підпису електронних документів4 іншим особам (яким делеговано право підпису) автор (юрособа, підприємець тощо) повинен повідомити про них податківцям.

4 Окрім заяви про приєднання до договору, підписантом якого має бути керівник.

img 6Для цього слугує повідомлення про надання інформації щодо ЕЦП (форма якого вказана в додатку 2 до Порядку № 557). Відправляють його в електронному вигляді.

У таке повідомлення необхідно буде вносити інформацію про підписанта(-ів), якому(-им) надається право підпису електронних документів. При цьому на сформоване повідомлення першими потрібно накласти ЕЦП усіх осіб, включених у таке повідомлення, в порядку черговості їх внесення в цей документ. Після них слід накласти ЕЦП керівника, а в останню чергу — електронну печатку (за наявності).

img 7Розгляд і інформування автора заяви про приєднання до договору про обробку повідомлення відбуватимуться в тому ж порядку, як і самої заяви.

Діючі договори: чи потрібно переукладати?

Ні. Договори, укладені до набрання чинності Порядком № 557, не втрачають своєї актуальності img 8 завдяки п. 4 наказу, якими затверджений цей Порядок.

Підстави ж для припинення дії «старих» договорів перелічені в п. 14 розд. ІІІ Порядку № 557, і вони такі:

— отримання інформації від АЦСК про завершення строку дії (чи скасування) посиленого сертифіката керівника;

— отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника;

— отримання інформації з Єдиного державного реєстру про держреєстрацію припинення юрособи;

— наявність у Реєстрі самозайнятих осіб інформації про зняття з обліку самозайнятої особи як платника податків у контролюючому органі;

— наявність у Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків — підписанта Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв’язку зі смертю.

img 9Також договір може бути припинений за вашою ініціативою. Для цього потрібно подати Заяву про припинення дії Договору про визнання електронних документів5.

5 Форма якого затверджена додатком 3 до Порядку № 557.

Договір вважається розірваним у день настання однієї з таких подій.

У день припинення дії договору податківці направляють повідомлення про припинення дії договору (із зазначенням причини) на електронну адресу, внесену в облікові дані автора.

img 10Форма такого повідомлення затверджена додатком 4 до Порядку № 557.

Квитанції

Не втрачають своєї актуальності img 11 перша і друга квитанції.

Першу з них направляють авторові електронного документа протягом 2 годин з моменту його отримання контролюючим органом. Якщо ж час відправки не передбачає наявності ще 2 годин у поточному операційному дні — протягом перших двох годин наступного операційного дня.

Перша квитанція повідомляє про результати такої перевірки. Якщо вони негативні, то в такій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин. У такому разі друга квитанція не формується.

Якщо авторові протягом установленого строку після відправлення електронного документа не надійде перша квитанція, електронний документ вважається не отриманим адресатом (згідно з п. 11 розд. ІІ Порядку № 557).

img 12Тобто це сигнал для його повторного відправлення.

Що стосується другої квитанції, то її в загальному випадку повинні сформувати не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції6.

6 Якщо інше не встановлено законодавством і Порядком № 557.

Ця квитанція підтверджує прийняття (реєстрацію) або неприйняття img 13 у контролюючому органі електронного документа. У такій квитанції мають бути вказані: (1) реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа; (2) результати обробки в контролюючому органі: (а) дата і час прийняття (реєстрації) або неприйняття, (б) реєстраційний номер, (в) дані про автора і підписанта(ів) електронного документа й автора квитанції.

Відправили до контролюючого органу декілька екземплярів одного електронного документа? Наприклад, при виправленні, неотриманні першої квитанції тощо. У такому разі оригіналом вважається електронний документ, відправлений останнім до закінчення граничного строку, встановленого законодавством для надання такого документа. При цьому він має бути сформований правильно і прийнятий (зареєстрований), про що повинна свідчити друга квитанція.

На цьому поки що все. Заглибимося в тему в наступних номерах журналу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі