«Електронний кабінет»: «покращення» в дорозі

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт, y.tovstpopyat@buhgalter911.com
Бухгалтер 911 Вересень, 2017/№ 38
В обраному У обране
Друк
З 01.09.2017 р. набув чинності Порядок № 6371. Але результат ми повинні відчути з 01.01.2018 р. Це дата, коли «з іскри займеться полум’я», коли на базі того, що функціонує зараз «у дослідницькій експлуатації», сервісу «Електронний кабінет платника» податків податківці запустять інформаційно-телекомунікаційну систему «Електронний кабінет», повністю «синхронізовану» з вимогами ПКУ.
електронний кабінет платника податків

1 Порядок функціонування Електронного кабінету, затверджений наказом Мінфіну від 14.07.2017 р. № 637. Опублікований в «Офіційному віснику України», 2017, № 68, с. 2057.

Розпочнемо з того, що зараз платники податків можуть користуватися, якщо забажають, безкоштовними сервісами від податківців:

— «Електронний кабінет платника податків»2;

2 Нюанси знайдете в статті «Електронний кабінет платника: час заходити» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 31).

— «Єдине вікно подання електронної звітності»3.

3 Детальніше читайте в статті «Єдине вікно…» для подання звітності на службі платника» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 32).

До роботи обох у платників є запитання. Але тут, як мовиться, «дешева рибка — погана юшка». Водночас передбачається, що найближчим часом тут повинні статися радикальні зміни.

Про те, що намічаються зміни в порядку функціонування «Електронного кабінету платника податків», стало зрозуміло ще на початку цього року4. У ПКУ з’явилися нові норми в цій частині, ось тільки реформаторський Закон № 17975 (п. 1 розд. ІІ) відстрочив набуття їх чинності до «першого числа місяця, наступного за місяцем введення в роботу програмного забезпечення Електронного кабінету, але не пізніше за 01.01.2018 р.».

4 Див. статтю «Новинки в адмініструванні податків: «гарячий» дайджест» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 1-2).

5 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 р. № 1797-VIII.

Схоже, саме з початку нового 2018 року вже і «стане на ноги» «новий» «Електронний кабінет».

При цьому закриють «Єдине вікно подання електронної звітності» (адже п. 49.17 буде виключений з ПКУ).

Знайомимося з... Очевидно, що новий «Електронний кабінет» багато в чому буде схожий на діючий сьогодні «Електронний кабінет платника податків».

Тут вам звичні відкрита й особиста частини6.

6 Посилання на адресу, за якою розташовується веб-інтерфейс «Електронного кабінету», можна знайти на офіційному веб-порталі ДФСУ. Вестися Кабінет буде українською мовою.

При цьому користувачами особистої частини «Електронного кабінету» будуть:

Відкритою частиною зможуть користуватися будь-які фіз- і юрособи, що мають вільний доступ до мережі Інтернет.

а) платники, які зареєструвалися в «Електронному кабінеті» після проходження електронної ідентифікації онлайн з використанням ЕЦП;

б) уповноважені посадові особи держорганів (з метою виконання прав і обов’язків, покладених на них згідно із законом).

Особистий кабінет повинен забезпечити надання платнику послуг, перелік яких визначений п. 421.2 ПКУ. Найважливіші з них:

— перегляд у режимі реального часу інформації про платника, яка збирається податківцями (дані інтегрованих карток платників, дані СЕА, СЕАРП); проведення звіряння розрахунків з бюджетом; управління податковими переплатами;

— автоматичний «підбір» обов’язкових для платника форм звітності і рахунків для сплати; заповнення, перевірка і подання податкових декларацій, звітності;

реєстрація, коригування податкових накладних / розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних і акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних;

— перегляд у режимі реального часу інформації про податкові накладні / розрахунки коригування, реєстрація яких у реєстрі зупинена;

— доступ платників до системи СЕА ПДВ у розрізі поточних значень усіх доданків і від’ємників, передбачених п. 2001.3 ПКУ, у режимі перегляду в реальному часі і доступ до даних Єдиного реєстру податкових накладних;

Включаючи, зокрема, можливість формування, перевірки і підтвердження податкових накладних, складених платником і його контрагентами, перегляд інформації за незареєстрованими накладними.

— інформування платників податків про проведення документальної планової перевірки із зазначенням дати початку проведення такої перевірки, ходу і результатів перевірки, передбачених ПКУ;

У т. ч. отримання наказу про проведення документальної (планової або позапланової, виїзної або невиїзної) і фактичної перевірки, отримання акта або довідки, яким оформлені результати перевірки.

— постановка на облік, унесення змін до облікових даних, перехід на спеціальні режими оподаткування й інші реєстраційні дії;

— реєстрація РРО, подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, КОРО і розрахункових книжок, подання електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, подання інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, або про обсяг операцій за купівлею-продажем іноземної валюти тощо;

— забезпечення можливості адміністративного оскарження рішень контролерів, подання заперечень на акти перевірки;

— подання заяв на отримання ліцензій, дозволів, які стосуються податківців/митниці;

— подання повідомлення про технічну і/або методологічну помилку, виявлену в роботі «Електронного кабінету».

Про це детальніше розповімо трохи пізніше.

Порядок № 637 також уточнює, що платникам податків буде надано право перегляду журналу всіх дій (подій), що відбуваються в особистому кабінеті. Це включає, зокрема, фіксацію дати і часу відправлення, отримання документів через «Електронний кабінет» і будь-якої зміни даних, доступних у кабінеті, за допомогою електронної позначки часу.

Використання кабінету: право чи обов’язок? Обов’язки платників, серед іншого, перераховані в ст. 16 ПКУ.

Незабаром у ній з’явиться «новинка» — п.п. 16.1.4 ПКУ. Саме щодо питання, що цікавить нас.

Цей підпункт набере чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем уведення в роботу програмного забезпечення «Електронного кабінету», але не пізніше за 01.01.2018 р.

Так ось цей підпункт сформульований таким чином:

«16.1.14. використовувати електронний кабінет для листування з контролюючими органами в електронній формі у разі подання звітності в електронній формі, а також після проходження електронної ідентифікації онлайн в електронному кабінеті, крім платників податків, які відмовилися від використання електронного кабінету в порядку, встановленому цим Кодексом, та платників податків, які не визначили спосіб взаємодії із контролюючим органом».

Про що йдеться? Установлюється обов’язок платника використовувати «Електронний кабінет» для листування з контролюючими органами в електронній формі.

Що є листуванням? Йому присвячена ст. 42 ПКУ, яка, до речі, також у майбутньому зазнає змін. І з неї однозначно не виходить, що листування в тому числі передбачає відправлення податківцям звітності. Направлення всіляких квитанцій, заяв, повідомлень тощо — це так.

Далі перейдемо до ст. 421 «Електронний кабінет» ПКУ, яка також готується до набуття чинності. Її п.п. 421.5 говорить про те, що:

«Платник податків стає користувачем електронного кабінету і набуває право подавати звітність в електронній формі і вести листування засобами електронного зв’язку в електронній формі після проходження в електронному кабінеті електронної ідентифікації онлайн.

Платник податків, що пройшов ідентифікацію в електронному кабінеті, самостійно визначає спосіб взаємодії з контролюючим органом, а саме в загальному порядку чи в електронній формі, про що робить відповідну позначку в електронному кабінеті з одночасним обов’язковим зазначенням своєї електронної адреси (адрес).

Починаючи з дня, наступного за днем обрання платником податків електронної форми взаємодії з контролюючим органом через електронний кабінет, окрім вихідних і святкових днів, взаємодія між ними, яка може бути реалізована в електронній формі засобами електронного зв’язку, здійснюється через електронний кабінет.

Платник податків має право в будь-який момент відмовитися від електронної форми взаємодії з контролюючим органом шляхом надіслання відповідного повідомлення через електронний кабінет. Починаючи з дня, наступного за днем надіслання такого повідомлення, взаємодія платника податків з контролюючим органом в електронній формі припиняється і здійснюється в загальному порядку, встановленому цим Кодексом».

Якщо все це спробувати поєднати, то нам уявляється така «картина».

Хочете взаємодіяти з податківцями в електронній формі, зокрема, надавати звітність в електронному вигляді, тоді у вас одна дорога — до кабінету.

Чи означає це, що інший софт уже не можна буде використовувати для відправлення тих же декларацій? Вважаємо, що ні. На п.п. 49.3 ПКУ ніхто не зазіхав.

Єдиною підставою для відмови у прийнятті податкової декларації засобами електронного зв’язку в електронній формі є недійсний ЕЦП такого платника податків за умови, що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа і надана у форматі, доступному для її технічної обробки.

Але ті ж податківці всі свої права й обов’язки, які можна здійснити через кабінет, реалізовуватимуть саме через нього.

Так, в оновленому п.п. 42.4 ПКУ буде сказано, що листування з такими платниками здійснюватиметься засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису шляхом надіслання документа в «Електронний кабінет» з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в «Електронний кабінет».

Тобто простежується й інтерес самих податківців до переходу на електронний формат роботи з платниками.

Якщо електронна взаємодія з податківцями платника не цікавить, тоді «no problem».

Наприклад, ідеться про «малюка» — неплатника ПДВ, якого подання звітності в електронній формі обходить стороною.

У такому разі в кабінеті можна пройти електронну ідентифікацію, але обрати спосіб взаємодії з контролюючим органом «у загальному порядку» (тобто не в електронній формі).

Тоді кабінетом для листування скористатися не вийде, а користуватися іншими його можливостями — будь ласка.

Якщо спочатку була необхідність в електронній взаємодії, а потім вона відпала, можна повернутися до взаємодії «в загальному порядку»

Для цього достатньо буде просто подати повідомлення про відмову через «Електронний кабінет» за формою згідно з додатком 3 до Порядку № 637.

Знову ж таки, якщо електронна взаємодія з податківцями платника не цікавить, він може взагалі не реєструватися в кабінеті!

Якщо щось піде не так... При виявленні проблем у роботі «Електронного кабінету» користувач зможе направити в ДФСУ повідомлення про помилку, що виникла під час роботи в інформаційно-телекомунікаційній системі «Електронний кабінет», форма якого наведена в додатку 1 до Порядку № 637 (ср. 025069200).

ДФСУ буде зобов’язана провести перевірку наявності методологічної помилки протягом 72 годин після надходження повідомлення від користувача, окрім вихідних і святкових днів. За результатами обробки повідомлення користувачу повинні відправити повідомлення про результати обробки помилки, яка виникла під час роботи в інформаційно-телекомунікаційній системі «Електронний кабінет».

Його форма затверджена додатком 2 до Порядку № 637.

У ньому ДФСУ або підтвердить, або спростує наявність помилки.

Якщо наявність методологічної помилки підтвердиться, ДФСУ буде зобов’язана усунути її в строк, визначений з урахуванням критичності виявленої помилки і технічної можливості її усунення (тобто на власний розсуд ).

При цьому якщо така помилка призводить до порушення прав платника податків або передбачає його притягнення до відповідальності, ДФСУ повинна буде направити в «Електронний кабінет»7 документ, яким повідомить про існування методологічної помилки і про час, необхідний для її усунення і відновлення порушених прав платника.

7 А на додаток — і на електронну адресу (адреси) платника.

Щиро сподіваємося, що помилок у новому «Електронному кабінеті» буде менше…

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд