(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
4/10
Бухгалтер 911
Бухгалтер 911
Грудень , 2018/№ 52-53

Податки «другого ешелону»: вивчаємо новинки Закону

http://tinyurl.com/y5spdxdt
Податкова реформа — 2019, що втілилася в Законі № 2628*, не обійшла стороною і «другорядних» податків і зборів. Зверніть увагу, що вже другий рік поспіль у їх число потрапив (у зв’язку з незначністю змін) і єдиний податок. Пропонуємо вам розглянути і ці зміни.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 р. № 2628-VIII.

Єдиний податок поки що продовжує своє існування. Крім того, зміни, які торкнулися його, у більшості своїй підуть на користь підприємцям/юрособам, які працюють на спрощенці.

Розпочнемо з приємних новин, що стосуються платників податку групи 4. Згідно з п. 5 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ індекс споживчих цін за 2015 та 2017 — 2023 роки, що використовується для визначення величини коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки (далі — НГО) для цілей оподаткування єдиним податком четвертої групи, застосовується зі значенням 100 %. Стосується це сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ). Тобто фактично індексацію НГО можна і не проводити: НГО від того не зміниться.

Також на єдиному податку (група 4) дозволили перебувати малим виробництвам виноробної продукції з виноматеріалів виключно власного виробництва (не придбаних), отриманих шляхом переробки плодів, ягід, винограду, меду власного виробництва. Відповідним чином поправлений п.п. 291.51.2 ПКУ.

А фізособам-підприємцям буде дозволена роздрібна торгівля сидром і перрі (без додання спирту) згідно з п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ (де такий вид діяльності зазначений як виняток із заборонених).

Головне негативне нововведення-2019 полягає в тому, що платників єдиного податку, які реалізовують лікарські засоби та вироби медичного призначення, позбавили «РРО-імунітету». Такі засоби та вироби за компанію з технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту, включили до останнього абзацу п. 296.10 ПКУ.

«Паралельні» зміни внесли і до Закону про РРО.

При цьому нагадаємо, що якщо гроші за реалізовані товари отримувати виключно за безготівковим розрахунком (без використання карток), то РРО не потрібен у принципі.

Лікарський засіб — це будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин): (1) що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей; (2) яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Вироби медичного призначення (медичні вироби) — це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини та (або) забезпечення таких процесів.

Екологічний податок. Майже у 25 разів (з 0,41 грн./т до 10 грн./т) підвищили ставку податку за викиди вуглекислого газу (СО2). Водночас заплановане поетапне підвищення ставки до 30 грн./т у 2023 році наперед у ПКУ не прописали. Проте ніхто не відбирав у депутатів право щорічно змінювати Кодекс . Тобто чи то ще буде…

Але є й «зворотний бік медалі»: за викиди в обсязі не більше 500 т на рік сплачувати податок не доведеться. Якщо обсяг викидів вписується в зазначений «ліміт», реєструватися платником податку (звісно, за відсутності інших підстав) і подавати податкову декларацію з екоподатку не доведеться — п. 240.7 ПКУ. Якщо такий «ліміт» перевищений, реєстрації (і подання еко-звітності ) не уникнути. Але сплачувати податок доведеться лише за обсяги викидів, що перевищують 500 т за рік, — п. 242.4 ПКУ.

А ось обіцяного (на стадії проекту) звільнення від нарахування податку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами потужністю до 100 кВт включно у результаті в Законі не виявилося.

Рентна плата. Цього разу реформа «зачепила» лише окремі її складові. Ставки рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за нафту та конденсат з 01.01.2019 р. змінилися і… вирівнялися. Вони становлять (п. 252.20 ПКУ):

— з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, — 31 %;

— з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 м, — 16 %.

Тимчасово (з 01.01.2019 р. до 31.12.2019 р. (включно)) до ставки рентної плати за користування надрами для видобування залізної руди застосовуватиметься невигідний підвищувальний коефіцієнт 1,1.

Урановмісні корисні копалини, видобуті на стадії геологічного вивчення на підставі спеціальних дозволів, отриманих після 01.01.2018 р., не будуть об’єктом обкладення рентною платою за користування надрами для видобутку корисних копалин згідно з п.п. 252.4.9 ПКУ.

Крім того, значно (на 50 %) зростуть ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (нові ставки знайдете в зміненому п. 256.3 ПКУ). Торкнулося підвищення заготівлі деревини як основних, так і неосновних лісових порід.

Податок на нерухомість. Внесли одну, але доволі істотну зміну. У новому році не будуть об’єктом оподаткування згідно з п.п. «ж» п.п. 266.2.2 ПКУ лише ті будівлі і споруди сільськогосподарських товаровиробників**, які: (а) віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000; (б) не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.

** Якими з недавніх пір можуть стати не лише юридичні, але й фізичні особи (див., зокрема, статтю «Welcome to сімейні фермерські господарства: ухвалено Закон» у журналі «Бухгалтер 911», 2018, № 35), що тепер закріплено і на рівні Кодексу.

Передача будівель і споруд сільгосптоваровиробників в оренду, лізинг або позичку тягне за собою необхідність сплати податку на нерухомість.

Фактично, ці вимоги новими не є. Податківці й зараз наполягають на тому, що за об’єкти нерухомості, що належать сільгосптоваровиробникам, які не використовуються ними для виробництва сільгосппродукції, переробки власновиробленої сільгосппродукції та її реалізації, податок на нерухомість повинен сплачуватися на загальних підставах (категорія 106.02 ЗІР).

Земельний податок. Розпочнемо з приємної новини: індекс споживчих цін за 2017 — 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації НГО сільгоспугідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовуватиметься зі значенням 100 % (п. 9 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ). Це означає, що НГО таких земель за відповідні роки можна не індексувати.

Вводячи окремий земельний податок за лісові землі (Закон № 2497***), народні обранці передбачили не всі «тонкощі» оподаткування ним. Тепер ці питання будуть частково врегульовані.

*** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств» від 10.07.2018 р. № 2497-VIII.

Зокрема, згідно з пп. 10.21 і 10.3 ПКУ встановлення податку місцевими радами не носитиме обов’язкового характеру.

Крім того, встановлено «верхні межі» ставок податку (конкретні розміри яких установлюють місцеві ради). Вони становитимуть не більше 0,1 % від їх НГО — для земель, НГО яких проведена, або 0,1 % НГО площі ріллі по області — для лісових земель, НГО яких не проведена.

Податок за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, тепер стягуватиметься «по повній» — без застосування коефіцієнта 0,25.

Згідно з оновленим п. 271.2 ПКУ вимога про офіційне оприлюднення рішень рад щодо НГО земельних ділянок відповідним органом місцевого самоврядування стосується всіх земель, НГО яких проведена. Строк оприлюднення — до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування НГО земель або змін (плановий період). Зараз ця вимога стосується лише земель, розташованих у межах населених пунктів.

АТО→ООС-пільги/звільнення. Передбачені п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ пільги/звільнення від оподаткування/особливі правила продовжили до закінчення проведення Операції Об’єднаних Сил (ООС)****.

**** Про «переформатування» АТО на ООС ви могли прочитати в статті «Завершилась АТО, а з пільговими правилами що?» у журналі «Бухгалтер 911», 2018, № 24.

Крім того, мораторій на проведення будь-яких перевірок податкових (звітних) періодів, зазначених у повідомленні про неможливість вивезення первинних документів, поданому в контролюючий орган, діятиме безстроково (а не до закінчення АТО, як було передбачено раніше).

Такий мораторій передбачений абз. 7 п. 38.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
податкова реформа, єдиний податок, екологічний податок, рентна плата, податок на нерухомість, плата за землю, АТО, ООС додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті