Теми статей
Обрати теми

Розрахунок коригування: «РК до РК», дата оформлення, проблеми з реєстрацією

Казанова Марина, податковий експерт, CAP, m.kazanova@buhgalter911.com
Сьогодні продовжимо розпочату в одному з попередніх номерів* тему щодо розрахунків коригування до податкової накладної. Знову розглянемо проблеми, пов’язані з відмовою в реєстрації розрахунків коригування, а також порушимо питання, що стосуються дати складання розрахунку коригування.

* Стаття «Проблемні коригування: чому знову не реєструються РК» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 11).

«РК до РК»

Склали розрахунок коригування (РК) не до тієї податкової накладної (ПН). У результаті одну позицію в ПН помилково скоригували «під нуль». Тепер не можемо її відновити другим «плюсовим» РК. Надходить відмова в його реєстрації. Як виправити помилку?

Тут, дійсно, є проблема. За правилами, для того щоб виправити помилку в РК, потрібно скласти до такої ПН ще один РК, у якому будуть враховані показники попереднього РК. Тобто заповнити його так само, як і перший РК (тільки в причині коригування в гр. 2 зазначити «виправлення помилки»), але при цьому показники в ньому навести з протилежним знаком.

Але! Такий варіант складання РК зараз не проходить реєстрацію img 1. Судячи з усього, проблема в наступному.

У гр. 1 РК («№ з/п рядка податкової накладної, що коригується») ви в такому «виправляючому» РК повинні проставити таке саме значення, що і в попередньому РК. Наприклад, у вас у ПН позиція, яку ви коригували, значилася в рядку 2 ПН. У першому РК (яким ви відмінусували цю позицію) в гр. 1 ви зазначили «2». Таке ж значення «за логікою» повинне стояти і в гр. 1 «виправляючого» РК (на «+»). Адже ми повертаємо зняту позицію.

Але оскільки попереднім РК ви повністю відмінусували позицію з ПН (у нашому випадку «2»), то, судячи з усього, система це сприймає так, нібито такої позиції вже, у принципі, немає в ПН. А отже, і відкоригувати її вже неможливо.

Здавалося б, вихід із ситуації — поставити в нашому «виправляючому» РК у гр. 1 наступний порядковий номер, якого не було в ПН. Наприклад, «3». Але і цей варіант не прийнятний img 2.

«Система» в такому разі «бачить» додавання нової товарної позиції і вважає це за можливе, тільки якщо відбувається зміна номенклатури — коли одним рядком знімається попередня позиція, а другим — додається нова. Тому якщо в ПН була всього одна позиція, і РК ви її обнулили, то другий РК (на «+») система не пропустить на реєстрацію img 3.

У цьому випадку, якщо помилки припустилися і виявили її «по гарячому» (ще не минули «безштрафні» строки реєстрації «початкової» ПН), можна, як варіант, повторно зареєструвати ПН.

Вона має бути складена тією ж датою, що і первісна ПН.

Якщо вони вже пройшли — відправляйте на реєстрацію РК на «+» і зберігайте квитанцію з відмовою в реєстрації РК та звертайтеся до податківців з вимогою зареєструвати РК. Адже право на виправлення помилок у ПН (а отже, і в РК) прямо закріплене в ст. 192 ПКУ. І це право платника не повинне обмежуватися тільки на тій підставі, що в податківців так налагоджено програмне забезпечення.

Якщо в ПН було декілька позицій, то тоді, у принципі, можна спробувати такий варіант реєстрації. Наприклад, ПН була заповнена так:

ПН

1

2

<…>

6

7

8

9

10

1

Товар «А»

5

20,00

20

100,00

2

Товар «Б»

4

50,00

20

200,00

Припустимо, помилково була повністю відмінусована позиція «2».

РК «помилковий»

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

2

Повернення товару

Товар «Б»

<…>

-4

50,00

20

-200,00

У цьому випадку, оскільки позицію «2» ми не можемо коригувати, можемо спробувати її повернути через коригування позиції 1. «Виправляючим» РК її (позицію 1) відмінусовуємо повністю, а потім наступними рядками (! але вже під новими порядковими номерами в гр. 1) додаємо позицію 1 і позицію 2.

РК «виправляючий»

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна номенклатури

Товар «А»

<…>

-5

20,00

20

-100,00

3

Зміна номенклатури

Товар «А»

5

20,00

20

100,00

4

Зміна номенклатури

Товар «Б»

4

50,00

20

200,00

Так, жодної фактично зміни номенклатури в нас немає — але інші варіанти, окрім як зміна номенклатури, система не пропускає на реєстрацію. Якихось наслідків зазначення в РК не тієї причини коригування спричинити не повинна.

Важливо! При цьому все одно радимо спочатку спробувати направити РК просто на «+» з одним рядком (той, який ми за логікою повинні були зробити із зазначенням причини «Виправлення помилки») і зберегти в себе квитанцію з відмовою в його реєстрації!

РК на зміну ціни

На яку дату повинен складатися РК на зміну ціни? Як його заповнити, щоб він пройшов реєстрацію?

Податківці в цьому випадку за те, щоб складати РК не на дату домовленості про зміну ціни (дату підписання додаткової угоди), а на дату події. Наприклад, якщо спочатку була передоплата, а потім сторони підписали додаткову угоду про збільшення ціни, то, за рекомендаціями податківців, РК потрібно складати на дату відвантаження товару.

Якщо спочатку було відвантаження — а потім прийнято рішення про збільшення ціни, — то РК податківці рекомендують складати на дату доплати, а якщо ціна зменшується — на дату повернення оплати (роз’яснення в категорії 101.15 ЗІР, лист ДФСУ від 01.03.2018 р. № 824/6/99-95-42-03-15/ІПК).

Тепер щодо складання РК.

Якщо в нас перша подія — відвантаження і збільшення ціни відбувається після відвантаження. У цьому випадку для коригування ціни ми можемо обійтися одним РК.

Раніше ми його заповнювали так. У гр. 9 РК зазначали тільки різницю («-» або «+») в ціні, а в гр. 10 — кількість товару.

Наприклад, відвантажені 5 одиниць товару «А» за ціною 20 грн. за одиницю (без урахування ПДВ). Загальна сума постачання без ПДВ — 100 грн. Далі сторони уклали додаткову угоду про збільшення ціни до 25 грн. за одиницю (без урахування ПДВ). У цьому випадку РК «за логікою» складаємо так.

РК

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна вартості

Товар «А»

<…>

5,00

5

20

25,00

І такий варіант заповнення РК зараз проходить реєстрацію в ЄРПН.

Але! Попередимо. Деякі платники зіткнулися з такою проблемою. Якщо надалі нам потрібно знову скласти РК до такої ПН (у якій ми РК поміняли ціну), наприклад, частина товару, за яким ми коригували ціну, повертається — то при спробі зазначити в такому «новому» РК нову ціну (у нашому випадку 25 грн) — система не пропускає на реєстрацію такий РК img 4.

Як причина зазначається — що не відповідає ціна в РК і ціна в ПН. Тобто система не враховує, що ми попереднім РК уже скоригували ціну.

Не виключаємо, що, можливо, у цьому випадку в РК припустилися помилок (наприклад, було зазначено неправильне значення в гр. 1 РК — зазначили не той рядок ПН). А можливо, що навіть при зміні ціни потрібно користуватися варіантом:

— повністю знімати стару позицію (зі старою ціною);

— додавати нову позицію (з новою ціною) — але вже під новим порядковим номером у гр. 1.

Проте при цьому варіанті система пропускає на реєстрацію РК, тільки якщо як причина коригування зазначено «Зміна номенклатури».

Тобто на умовах нашого прикладу це виглядатиме так:

РК

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна номенклатури

Товар «А»

<…>

-5

20,00

20

-100,00

2

Зміна номенклатури

Товар «А»

5

25,00

20

125,00

Знову ж таки, у нашому випадку не було жодної зміни номенклатури — мінялася тільки ціна. Тут ті ж рекомендації, що і в попередній ситуації. При цьому зверніть увагу, що будь-яких претензій з боку податківців, наприклад, «коли у вас знімається стара номенклатура і додається нова, то складайте на нову номенклатуру — нову ПН», бути не повинно. Адже фактично номенклатура не мінялася — товар у вас один і той же!

Якщо ціна збільшується після отримання передоплати. У цьому випадку потрібно скласти «нульовий» РК до авансової ПН (оскільки передоплата виходячи з нової ціни вже отримана за меншу кількість товару, ніж зазначено в авансовій ПН).

Коли складати РК? Податківці вважають — на дату відвантаження. Але, на наш погляд, РК можна (і навіть правильніше) скласти вже на дату підписання додаткової угоди. Принципового значення це не повинно мати (адже РК «нульовий»).

Як скласти такий «нульовий» РК, щоб він пройшов реєстрацію — ми розповідали в одному з попередніх номерів**.

** Стаття «Проблемні коригування: чому знову не реєструються РК» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 11).

Знову ж таки, у цьому випадку на дату відвантаження потрібно буде скласти і нову ПН (на різницю між авансовою ПН і фактичною сумою).

У разі зменшення ціни — коригування проводимо зменшуючим РК. Загалом, як і у випадку зі збільшенням ціни (ситуація: відвантаження — збільшення ціни), РК можна скласти тільки, зазначивши в гр. 9 зі знаком «-» різницю в ціні (і зазначивши як причину коригування «Зміна вартості»). Такий варіант теж проходить реєстрацію. Але можливі в майбутньому (якщо знову доведеться складати РК до такої ж ПН і змінювати в ньому ту ж позицію) проблеми з реєстрацією вже наступного РК до такої ПН (див. ситуацію вище).

Зміна ціни частини постачання

Відвантажили постачальникові однією партією 10 одиниць товару. Тепер хочемо поміняти (збільшити ціну) на 3 із них. При спробі змінити ціну на ці 3 одиниці товару система повідомляє про те, що кількість товару в РК не збігається з кількістю в ПН і надсилає відмову в реєстрації. Як діяти?

У цьому випадку ви повинні «переоцінити» — збільшити ціну всієї кількості товару відвантаженої партії (а не її частини). Переоцінити тільки частину з відвантаженої партії товару (якщо це було одне неподільне відвантаження одного й того ж товару) можна тоді, коли в декількох одиницях товару, наприклад, виявлені якісь недоліки — і продавець зменшує ціну цих конкретних одиниць товару.

Розглянемо тоді, як заповнити такий РК.

Наприклад, у нас було відвантажено 10 одиниць товару «А» за ціною 20 грн. (без урахування ПДВ). Тепер у 3 одиницях товару виявлені незначні недоліки і ціна на них зменшується на 5 грн. за одиницю (без урахування ПДВ).

ПН

1

2

<…>

6

7

8

9

10

1

Товар «А»

10

20,00

20

200,00

Врахувавши нинішні налаштування програмного забезпечення, зареєструвати РК у цьому випадку можна буде тільки шляхом:

— зняття старої позиції (старого рядка зі старою ціною з «мінусом»);

— додаванням нових рядків з новими показниками.

При цьому в гр. 1 зазначаємо нові порядкові номери, яких не було в ПН.

РК

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна номенклатури

Товар «А»

<…>

-10

20,00

20

-200,00

2

Зміна номенклатури

Товар «А»

7

20,00

20

140,00

3

Зміна номенклатури

Товар «А»

3

15,00

20

45,00

Помилка в «заголовній» частині ПН

Припустилися помилки — у ПН неправильно зазначили назву покупця. При спробі зареєструвати «нульовий» РК до ПН надходить відмова в його реєстрації. У чому причина?

У цьому випадку потрібно:

— перевірити правильність заповнення «шапки» РК (чи правильно поставлені відмітки «Х» у полях, де зазначається, хто повинен реєструвати РК);

— табличну частину такого РК залишаємо порожньою (у ній узагалі жодних граф не заповнюємо, у тому числі не заповнюємо і гр. 2 «Причина коригування»).

В ІПК від 19.02.2018 р. № 666/6/99-99-15-03-02-15/ІПК сказано, що в разі виявлення помилок у заголовній частині ПН на дату виявлення помилки складаємо РК, у якому всі правильно заповнені реквізити заголовної частини повторюємо, а неправильний показник — заповнюємо правильно. При цьому графи з 1 по 13 розділу «Б» РК і розділ «А» не заповнюємо (залишаємо порожніми).

Дата складання РК при поверненні товару

Покупець — платник ПДВ повертає неоплачений товар. Накладна на повернення товару оформлена 16.01.18 р. Проте до продавця товар «доїхав» лише 19.02.18 р. Якою датою складати РК?

Безпосередньо в ПКУ прямої відповіді на це запитання не знайдемо. Також як і у випадку, що вважати датою відвантаження товарів покупцеві. Щоб не виникало суперечок із цього приводу, досвідчені платники ПДВ прописують цей момент у договорі.

Наприклад, зазначають, що «під поверненням товару розуміється прийняття товару на складі продавця, що підтверджується актом приймання (іншим первинним документом), складеним та підписаним представниками продавця і покупця».

У такому разі на дату складання поворотної накладної покупцем РК не складається. А він складатиметься на дату приймання товару на складі продавця.

А коли подібного застереження немає? Тоді потрібно керуватися тим підходом, якого дотримуються податківці щодо трактування поняття «відвантаження товарів».

Так, у листі від 31.12.12 р. № 8323/0/61-12/15-3115, коли перед ними постало завдання визначити дату виникнення податкових зобов’язань у постачальника при відвантаженні товару покупцеві, вони заявили, що термін «відвантаження товарів» розуміється не як факт виникнення права власності на товар, а як початок процесу фізичного переміщення товару від місця його постійного перебування (зберігання) в постачальника.

При такому підході і датою повернення товарів вважається дата початку їх фізичного переміщення.

У свіжішому листі ДФСУ від 03.11.17 р. № 2509/6/99-99-15-03-02-15/ІПК фіскали додали: дата відвантаження товару повинна відповідати даті, зазначеній в оформлених таким постачальником товаросупровідних документах. Застосувавши такий підхід до нашої ситуації, постачальник, складаючи РК на повернений товар, повинен орієнтуватися на дату складання накладної на повернення товару покупцем.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі