Теми статей
Обрати теми

Блокування ПН/РК: нові критерії ризиковості — нові проблеми

Казанова Марина, податковий експерт, CAP, m.kazanova@buhgalter911.com
Блокувальний режим відновлений. Мінфін погодив розроб­лені ДФСУ критерії ризиковості платника/операцій та показники позитивної податкової історії, і вони вже навіть опубліковані на сайті ДФСУ*. При цьому ми, як і обіцяли, наводимо детальний аналіз цих критеріїв.

* http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/331616.html.

Спочатку згадаємо механізм застосування критеріїв ризиковості (на схемі ми його розбирали в попередньому номері**).

** Стаття «Блокування ПН/РК: «дубль 2» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 13).

Є ПН/РК, які взагалі випадають з моніторингу, — вони названі в п. 3 Порядку № 117*** (ПН, які не видаються покупцеві, тощо). Такі ПН/РК не потраплятимуть під блокування — навіть у тому випадку, якщо, наприклад, платник ПДВ виявиться ризиковим. Ми їх аналізували в статті «Критерії «блокувального» імунітету: як їх рахувати» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 12), тому сьогодні на них не зупиняємося.

*** Порядок призупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 117.

Усі інші ПН/РК, які не потрапили в «імунітет», — підлягають моніторингу на відповідність:

— критеріям ризиковості платника. Якщо платника визнають за цими критеріями ризиковим — будь-які його ПН/РК, які підлягають моніторингу (не підпадають під «імунітет»), блокуватимуться (п. 6 Порядку № 117);

— критеріям ризиковості операцій. Якщо подана ПН/РК відповідає критеріям ризиковості, її блокують — за винятком випадку, коли платник має позитивну податкову історію (п. 7 Порядку № 117).

Тепер детальніше про критерії ризиковості платника, позитивної податкової історії і ризиковості операцій.

Критерії ризиковості платника

Як ми вже зазначали, якщо платник визнається ризиковим, то всі його ПН/РК (окрім тих, які випадають з-під моніторингу) блокуватимуться.

Критерії ризиковості платника діляться на дві групи:

1. Безапеляційні. Це коли платник ПДВ (достатньо відповідати хоча б одному критерію) зареєстрований (перереєстрований):

1) на недійсні і підробні документи;

2) фізособою з подальшою передачею (оформленням) у володіння або управління неіснуючим, померлим, зниклим без вісті особам;

3) фізособою, яка не мала наміру здійснювати фінансово-господарської діяльності;

4) без відома і згоди засновників та призначених у законному порядку керівників;

5) щодо посадової особи / посадових осіб платника ПДВ судом винесено обвинувальний вирок за ст. 205 ККУ — «Фіктивне підприємництво» (зверніть увагу, що враховується саме наявність вироку, а не сама собою наявність кримінального провадження).

Якщо податківці виявлять факт відповідності платника хоча б одному такому критерію, то автоматично платник вважатиметься ризиковим.

2. За рішенням Комісії ДФС. При відповідності платника таким критеріям у день отримання фіскалами інформації про це буде скликана Комісія ГУ ДФС області, м. Києва, Офісу великих платників, яка прийме рішення визнавати платника ризиковим або ні. Подання платником будь-яких документів/пояснень, щоб вплинути на «результат» такого рішення — не передбачено. За рішенням Комісії ДФС ризиковим можуть визнати платника ПДВ (достатньо потрапити хоча б в один критерій), якщо він:

1) зареєстрований (перереєстрований) на непідконтрольній території України (зона АТО, Крим);

2) зареєстрований платником ПДВ менше ніж 3 місяці;

ПДВ-новачків від блокування може врятувати, наприклад, «відсікаючий» критерій — у 500 тис. грн.

3) не має відкритих рахунків у банку (для юросіб);

4) посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб’єкта господарювання, який ліквідований за процедурою банкрутства протягом останніх 3 років;

5) не подавав фіскалам звітність з ПДВ за останні 2 звітні періоди;

6) не подавав фінзвітність фіскалам за останній звітний період, якщо така звітність повинна була подаватися (стосується платників податку на прибуток);

7) щодо якого є податкова інформація, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій. Це найбільш невизначений і небезпечний критерій, оскільки навіть приблизний перелік таких ознак не названий. За бажанням, фіскали запросто можуть ним «зловживати». І тоді ні позитивна податкова історія, ні те, що операції платника не вважаються ризиковими, не врятує від блокування (хіба що ПН/РК підпадатимуть під «імунітет» — див. вище). Подивимося, як на практиці фіскали користуватимуться цією підставою.

І ще один момент. Критерії ризиковості платника передбачають, що якщо платник припиняє відповідати критерію, на підставі якого він був визнаний ризиковим, то він виключається з «ризикових». Причому якщо ризиковим платник був визнаний за рішенням Комісії ДФС, то і виключення його з «чорного» списку здійснюється також за рішенням комісії ДФС. Але ось строк, протягом якого комісія ДФС повинна зібратися і прийняти таке рішення, не визначений. Як ви розумієте, це означає, що цей процес може затягуватися…

Поки не буде прийнято відповідне рішення комісії ДФС, платник залишатиметься у складі ризикових img 1.

Критерії позитивної податкової історії

Позитивна податкова історія рятує, якщо конкретна ПН/РК підпадає під ознаки ризикових, проте сам платник не відповідає критеріям ризиковості (див. вище).

Звернемо увагу на такі моменти:

1) для «позитивності» платникові достатньо відповідати хоча б одному критерію позитивної податкової історії (це чітко зазначено в самих критеріях);

2) показники для визначення позитивної податкової історії згідно з п. 11 Порядку № 117 розраховуватимуться фіскалами щомісяця до 10 числа місяця, що настає за звітним;

Розраховані фіскалами показники будуть доступні в Електронному кабінеті.

3) найближчий розрахунок показників для визначення позитивної податкової історії буде здійснений податківцями у строк до 10 квітня 2018 року. При цьому незрозуміло, як застосовуватимуться позитивна історія щодо ПН/РК, реєстрованих до цієї дати.

Тепер безпосередньо до критеріїв «позитивності». Наведемо їх у таблиці.

№ з/п

Критерій

Коментар

1

Обсяг постачання, зазначений платником у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК не перевищує 150 тис. грн. на одного покупця — платника ПДВ

Обсяг постачань на кожного покупця — платника ПДВ у поточному місяці не повинен перевищити 150 тис. грн. Як рахується сума в 150 тис.?

— судячи з усього, 150 тис. — це сума без ПДВ (те, що йде за гр. 10 ПН / гр. 13 РК). Такого висновку можна дійти за аналогією з «відсікаючим» критерієм за обсягами постачання 500 тис. Щодо нього фіскали в листі ДФСУ від 06.09.2017 р. № 2723/99-99-07-05-01-18 говорили, що це сума без ПДВ;

— 150 тис. за місяць не можна перевищити за кожним контрагентом — платником ПДВ (за кожним окремим ІПН). Причому неважливо, 150 тис. буде в одній ПН/РК або «набіжить» за декількома ПН/РК;

— 150 тис. визначаться за даними ПН/РК поточного місяця. Поки що механізм такого підрахунку не зовсім зрозумілий. Радше за все, контролюватиметься дотримання цієї суми за складеними за відповідний місяць ПН/РК, що потрапили до ЄРПН (неважливо, коли вони реєструватимуться). І судячи з формулювання, доти, доки в поточному місяці платник не набрав хоча б за одним контрагентом обсяг постачань у 150 тис., він вважається позитивним. Щоправда, не зрозуміло, як це узгоджується з тим, що показники позитивної податкової історії розраховуються ДФС щомісяця до 10 числа, що настає за звітним. Адже конкретно цей показник може змінюватися «в режимі реального часу»

2.

Обсяг постачання, зазначений платником у ПН/РК, які не підлягають наданню отримувачу, зареєстрованих за останні 6 місяців, становить більше 50 % від загального обсягу постачання товарів/послуг, зазначених у зареєстрованих ПН/РК

Цей критерій, по суті, для тих платників ПДВ, які переважно працюють з неплатниками ПДВ. Якщо більше 50 % загального обсягу ПДВ-постачань за останні 6 місяців оформляється ПН/РК, які не підлягають видачі покупцеві — платник визнається «позитивним».

Нагадаємо, що ПН, які не підлягають видачі покупцеві, взагалі випадають з-під моніторингу. Але цим критерієм можуть користуватися платники, які, окрім неплатників, мають ще й покупців платників ПДВ (за умови, що постачання неплатникам усе ж становлять більше 50 % загального обсягу постачань.)

Цей показник визначатиметься за даними ПН/РК, зареєстрованих за останні 6 місяців. Кожен місяць (до 10 числа місяця, що настає за звітним) він перераховуватиметься вже з урахуванням постачань за попередній місяць

3

Товари/ послуги, які постачаються (виготовляються) платником, а саме придбання і постачання одного товару/послуги, зазначеного в ЄРПН, перевищують 50 % від загальної суми постачання товарів/послуг, зазначених у зареєстрованих ПН/РК за останні 6 місяців

Критерій сформульований не зовсім чітко. Звертає на себе увагу зворот «придбання і постачання ОДНОГО товару/послуги». Вважаємо, що навряд чи тут мався на увазі тільки один конкретний товар/послуга. Вважаємо, мається на увазі придбання та продаж одних і тих же товарів, тобто з одними і тими ж кодами (на це вказує те, що критерій розпочинається зі слів «товари/послуги»).

Радше за все, дотримання цього критерію перевірятиметься так. Братимуться дані «вхідних» і «вихідних» ПН/РК, зареєстрованих за останні 6 місяців. За їх даними визначать, які коди товарів/послуг постійно фігурують протягом цього періоду у «вхідних» і «вихідних» ПН. Якщо обсяг постачань за такими постійно фігуруючими товарами/послугами становить більше 50 % від загального обсягу постачань (формально, у знаменнику враховується тільки обсяг постачань, без урахування покупок), то платник уписується в цей критерій. Знову ж таки, цей критерій є «плаваючим», кожного місяця фіскали його перераховуватимуть

4

На постійній основі протягом будь-яких чотирьох звітних місяців з останніх шести, платник здійснює постачання товарів/послуг з одним і тим же кодом УКТ ЗЕД / кодом послуг, за якими обсяг постачання становить 20 % від загального такого обсягу постачання

Критерій дотримується, якщо платник на постійній основі постачає товари/послуги з одним і тим же кодом товарів/послуг. Обсяг таких постачань (з одним і тим же кодом) повинен становити, слід розуміти, не менше 20 % від загального обсягу постачань (у тексті критеріїв ідеться просто про 20 %).

Ще такий момент: обсягу постачань з одним і тим же кодом потрібно дотримуватися протягом 4 з 6 останніх звітних місяців. Тобто допускається, що в якихось двох (не обов’язково послідовних) періодах із шести цей критерій може не виконуватися

5

Залишкова вартість основних засобів платника податку на прибуток на кінець звітного періоду (звітний період обирається згідно з пп. 137.4 та 137.5 ПКУ) становить більше 1 млн грн. і відображена у звітності, по якій граничні строки подання передують календарному дню розрахунку цього показника за умови, що з 01.01.2017 р. керівник і засновник не змінювалися

Залишкова вартість основних засобів на кінець звітного періоду (кварталу або року — залежно від того, підприємство —квартальний платник податку на прибуток чи річник) повинна складати більше 1 млн грн. Тут слід звернути увагу на такі моменти:

1. У цей критерій можуть потрапити тільки платники податку на прибуток (незалежно від того, відображають коригування чи ні).

2. У розрахунку враховується саме залишкова вартість основних засобів (тобто за «мінусом» амортизації).

3. Дотримання цього показника відстежуватиметься, радше за все, за даними фінзвітності, яка, нагадаємо, є невід’ємною частиною «прибуткової» декларації. Причому звернемо увагу на такий момент — беруться показники за даними звітності, граничний строк подання якої передує дню розрахунку цього показника. Припустимо, квартальний платник податку на прибуток подав декларацію за 1 квартал 2018 року (додавши до неї фінзвітність), скажімо, 5 квітня 2018 року. А податківці розрахунок показника податкової історії, наприклад, здійснюють 10 квітня. Так ось, для підрахунку показників податкової історії на 10 квітня враховуватимуться дані попередньої поданої декларації — тобто за 2017 рік. Адже на дату перерахунку показників (на 10 квітня) граничні строки подання звітності за 1 квартал 2018 року ще не настали.

4. Щоб відповідати цьому критерію, керівник або засновник не повинні змінюватися з 01.01.2017 р.

6

Наявність власних (право власності/користування), орендованих земельних ділянок понад 200 га включно або наявність орендованих земельних ділянок комунальної та/або держвласності площею не менше 0,5 га (станом на 01.01.2018 р.), які задекларовані до 20.02.2018 р.

Цей критерій актуальний, передусім, для аграрних підприємств (але не обмежується ними). При цьому в ньому враховується площа земельних ділянок станом на 01.01.2018 р., дані за якими відображені в декларації з плати за землю, поданій до 20.02.2018 р. Якщо, скажімо, після цієї дати ви отримали у власність/користування/оренду земельні ділянки — то вони не будуть враховуватися при підрахунку загальної площі земельних ділянок

7

Сплата ЄСВ на одного працюючого перевищує суму ЄСВ з мінзарплати в 1,5 раза за останні 12 місяців за умови, що з 01.01.2017 р. керівник та/або засновник не змінювалися

Цей критерій для тих, хто платить зарплату в 1,5 раза більше мінімалки. Судячи з усього, мається на увазі, що в середньому на одного працівника сума ЄСВ повинна в 1,5 раза перевищувати ЄСВ від мінімалки (а не за кожним конкретним працівником). Показник повинен дотримуватися за останні 12 попередніх місяців. Повинна дотримуватися ще одна умова — з 01.01.2017 р. не повинні мінятися директор та/або засновник

8

Загальна сума сплачених у попередньому звітному році сум ЄСВ і податків (окрім імпортного ПДВ) повинна перевищити 5 млн грн.

Цей критерій для тих, хто платить багато податків/ЄСВ. Минулого року при дотриманні цього критерію всі ПН/РК такого платника випадали з-під моніторингу. Тепер це лише критерій «позитивності»

Критерії ризиковості операцій

Ну і нарешті перейдемо до критеріїв ризиковості операцій. Вони доволі схожі на своїх попередників, але дещо модифіковані.

1. Основний критерій — невідповідність обсягів постачання товарів/послуг обсягам їх придбання. Він спрацьовує, якщо одночасно виконуються такі умови:

умова 1 (змінена формула розрахунку!). Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПН/РК, поданій для реєстрації, повинен дорівнювати або виявитися більшим залишку, визначеного як різниця між:

обсягами придбання (ввезення) такого товару/послуги, зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 р. в ЄРПН і митних деклараціях, помноженого на 1,5;

обсягами постачання відповідного товару, зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 р. в ЄРПН.

При підрахунку обсягів до уваги беруться тільки вартісні показники.

Тобто передбачається така формула: Обсягпост. у реєстрованій ПН ≥ (Обсягпридб. х1,5 - Обсягпост.). Раніше на 1,5 множили різницю між придбаннями і продажами, а не обсяг придбань. При цьому, як і раніше, в обсягах придбання не враховуються обсяги придбання товарів/послуг з пільгових і нульових операцій;

умова 2. Переважання «ризикових» товарів/послуг у загальній (а не за конкретним кодом товарів/послуг) різниці між покупками і придбаннями, про яку ми говорили вище. Більше 75 % повинен складати вартісний залишок «ризикових» товарів/послуг. Перелік таких «ризикових» товарів/послуг наведений у самих критеріях ризикових операцій. У переліку з’явилися і коди послуг (наприклад, коди «49.41», «59.29»);

Критерій більше не містить прив’язки до податкового навантаження.

умова 3. Товари/послуги, зазначені в поданій на реєстрацію ПН, не значаться в Таблиці даних платника податку як товари/послуги, що постачаються на постійній основі.

2. Другий критерій — відсутність діючої ліцензії на виробництво/обіг підакцизного товару (продукції), зазначеного в поданій на реєстрацію ПН / РК.

3. Третій (новий) критерій — відсутність платника на дату складання ПН/РК на підакцизне пальне (з кодами УКТ ЗЕД з п.п. 215.3.4 ПКУ) в Реєстрі платників акцизу від реалізації пального.

4. Четвертий критерій. Стосується РК на зміну номенклатури, складених на ПДВ-платників. РК підпадатиме під блокування, якщо заміна номенклатури передбачає зміну перших чотирьох цифр коду товару або перших двох цифр коду послуг. Це було і раніше. Але тепер додали, що заблокують такий РК тільки в тому випадку, якщо товари/послуги, судячи з усього, «нової» номенклатури (а точніше, їх коди) не зазначені в Таблиці даних платника податку як товари/послуги, які на постійній основі постачаються.

При цьому тепер немає умови про те, що під блокування потраплятимуть РК, якщо ними передбачається зміна вартості товару/послуги більш ніж у два рази.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі