Крок 1: відвідати держреєстратора. Потрібно подати держреєстраторові заяву про припинення діяльності (форму № 12).
Крок 2: відвідати банк. Колишньому ФОП необхідно закрити всі підприємницькі (!) рахунки в банках. Конкретного строку, протягом якого це потрібно зробити, немає. Але якщо не поспішите ви, «ініціативу» проявлять податківці.
Податківці повідомляють банк про необхідність закриття підприємницьких рахунків згідно з п.п. 7 п. 11.18 розд. XI Порядку № 15881.
1 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.
Крок 3: подати податківцям форму № 20-ОПП. Звіт за формою № 20-ОПП з інформацією про закриття об’єкта/об’єктів оподаткування (за їх наявності) подається протягом 10 робочих днів після його/їх (об’єктів) закриття.
Тут потрібно бути уважнішим, оскільки на практиці бувають найрізноманітніші ситуації. У тому числі коли самі підприємці перебувають у невіданні щодо своїх об’єктів оподаткування2 .
2 Вам буде цікавою стаття «Підприємці і ф. № 20-ОПП: ситуації з практики» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 10).
Очевидно, фіскали хочуть отримати цей звіт щонайпізніше протягом 10 робочих днів після реєстрації держреєстратором припинення підприємницької діяльності.
Але тут є свої нюанси ! 10-денний строк подання цього звіту встановлений тільки для тих випадків, коли подається інформація про реєстрацію, створення або відкриття нових об’єктів оподаткування (п. 8.4 Порядку № 1588). Якщо ж ми подаємо форму № 20-ОПП, щоб повідомити податківців про зміну стану об’єкта оподаткування (наприклад, про закриття магазину, кафе, перукарні тощо), конкретний строк подання форми № 20-ОПП не встановлений (п. 8.4 Порядку № 1588)!
За цю «соломинку» можна хапатися, щоб відбитися від 170-гривневого штрафу за п. 117.1 ПКУ, якщо ви вчасно не подали цей звіт. Але умисне порушувати цей строк не радимо.
При цьому є декілька особливостей його заповнення при припиненні діяльності3:
3 Якщо ви хочете детально дізнатися про те, як заповнюється цей звіт, вам стане в пригоді стаття «Оновлена форма № 20-ОПП: правила заповнення і подання» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 38).
— у графі 2 «Код ознаки надання інформації» зазначаємо «6» (мається на увазі закриття об’єкта оподаткування);
— у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» зазначаємо «7» (зміна призначення/перепрофілювання). Так чинити рекомендують самі податківці категорія 119.11 ЗІР для випадку, коли підприємець здійснював підприємницьку діяльність за місцем проживання, а потім припинив це робити;
— у графі 10 «Вид права на об’єкт оподаткування» зазначаємо інформацію про об’єкт, у якому ви займалися підприємницькою діяльністю: право власності, право володіння, право довгострокового користування або оренди, право короткострокового користування, оренди або найму тощо;
— графу 11 «Прошу взяти на облік за неосновним місцем обліку за місцезнаходженням об’єкта оподаткування» не заповнюємо;
— у графі 12 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)» зазначаємо у разі реєстрації нерухомості, автомобіля або іншого об’єкта у відповідному держоргані: кадастровий номер, реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна, номер кузова/шасі транспортного засобу, реєстраційний знак тощо.
Подати форму № 20-ОПП можна як у паперовому, так і в електронному вигляді (п. 8.4 Порядку № 1588).
Крок 4: подати податківцям останні декларації. Підприємці-загальносистемники зобов’язані подати «ліквідаційну» декларацію про доходи протягом 30 календарних днів після зняття з держреєстрації (п. 177.11 ПКУ). Вона складається за період з 1 січня поточного року до останнього дня того місяця, в якому підприємець знявся з держреєстрації. Після закінчення року декларацію подавати вже не потрібно.
Підприємці-єдиноподатники зобов’язані подати останню декларацію з єдиного податку («звітну», оскільки ліквідаційною не існує в принципі) за той квартал, у якому сталося зняття з держреєстрації. Строк її подання — 40 календарних днів після закінчення цього кварталу. Декларація складається наростаючим підсумком із 1 січня поточного року.
Єдиноподатники груп 1 і 2 можуть подати декларацію аж після закінчення року, в якому знялися з держреєстрації (п. 294.6 ПКУ), тобто в них є 60 календарних днів після закінчення року, щоб відзвітувати. Але податківці хочуть бачити деку за підсумками останнього кварталу. У принципі, затягувати сенсу немає.
Після закінчення року деку подавати не потрібно.
Крок 5: подати податківцям останній ЄСВ-звіт (форму № Д5). Звіт з ЄСВ (форма № Д5 «ліквідаційна») подається протягом 30 календарних днів після зняття з держреєстрації (пп. 10 та 11 Порядку № 4354). Заповнюємо цей звіт із 1 січня по день зняття з держреєстрації.
ЄСВ сплачуємо протягом 10 календарних днів після подання звіту.
Єдиноподатники сплачують ЄСВ повністю за місяць припинення діяльності, навіть якщо зняття з держреєстрації сталося на початку місяця.
Крок 6: знятися з ПДВ-реєстрації (для платників ПДВ). У принципі, податківці постійно моніторять списки платників ПДВ. Тому, отримавши від держреєстратора повідомлення про припинення підприємця-платника ПДВ, вони повинні б зняти його з ПДВ-реєстрації (п. 5.5 Положення № 11305). Але… сподіватися на пильність фіскалів не варто .
Краще перестрахуватися і подати до своєї податкової (за місцем проживання) заяву № 3-ПДВ відразу після того, як держреєстратор зробив запис про припинення підприємницької діяльності.
Таку заяву можна відправити в електронному вигляді з ЕЦП, але не можна надіслати поштою6.
6 http://tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/279261.html.
Не забудьте також подати ПДВ-декларацію за останній місяць/квартал роботи і розрахуватися з ПДВ.
Крок 7: розпрщатися з РРО. Якщо у вас був РРО, зареєстрований у податковій, не можна просто взяти й припинити його використовувати. Спочатку його потрібно розпломбувати і зняти з податкової реєстрації.
Для розпломбування звертаємося до сервісного центру й отримуємо там довідку про розпломбування (щоправда, у майбутньому, після введення Реєстру РРО, таку довідку сервіс-центр буде самостійно відправляти податківцям). Потім подаємо податківцям заяву за формою № 4-РРО (разом з довідкою із сервіс-центру) і здаємо реєстраційне посвідчення на РРО (п. 1 гл. 4 Порядку № 5477).
Разом з РРО автоматично анулюється і реєстрація КОРО (п. 9 гл. 1 розд. III Порядку № 5478), тому окрему заяву про анулювання реєстрації КОРО подавати не потрібно .
У принципі, податківці можуть і самі зняти з реєстрації РРО у підприємця, що закрився (п.п. 10 п. 1 гл. 4 Порядку № 547). Але надійніше не чекати, доки в них «дійдуть до цього руки», а самостійно подати їм форму № 4-РРО.
До речі, у майбутньому (після того як офіційно буде створений Реєстр РРО) податківці анулюватимуть РРО-реєстрацію відразу після того, як отримають від підприємця форму № 20-ОПП про закриття тієї точки, на яку був зареєстрований РРО9.
9 Детальніше про прийдешні зміни ми розповідали в статті «РРО-зміни: продовжуємо вивчати» («Бухгалтер 911», 2018, № 44).
Крок 8: скасувати ліцензії. У разі торгівлі алкоголем або тютюновими виробами: якщо підприємець припиняє діяльність — його ліцензії втрачають силу (п. 44 Тимчасовий порядок № 49310).
Крок 9: скасувати ЕЦП. Якщо ЕЦП був оформлений на підприємця, то після втрати підприємницького статусу ним користуватися нелогічно. Для того щоб анулювати цей ЕЦП, слід звернутися до акредитованого центру сертифікації ключів, у якому ви його оформляли.