Теми статей
Обрати теми

Припиняєте підприємницьку діяльність? Не забудьте про форму № 20-ОПП та про інші нюанси

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
У категорії 119.07 ЗІР податківці розповіли, що потрібно зробити, щоб припинити підприємницьку діяльність. Ми прокоментуємо їх рекомендації та додамо декілька важливих порад.

Крок 1: відвідати держреєстратора. Потрібно подати держреєстраторові заяву про припинення діяльності (форму № 12).

Крок 2: відвідати банк. Колишньому ФОП необхідно закрити всі підприємницькі (!) рахунки в банках. Конкретного строку, протягом якого це потрібно зробити, немає. Але якщо не поспішите ви, «ініціативу» проявлять податківці.

Податківці повідомляють банк про необхідність закриття підприємницьких рахунків згідно з п.п. 7 п. 11.18 розд. XI Порядку № 15881.

1 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Крок 3: подати податківцям форму № 20-ОПП. Звіт за формою № 20-ОПП з інформацією про закриття об’єкта/об’єктів оподаткування (за їх наявності) подається протягом 10 робочих днів після його/їх (об’єктів) закриття.

Тут потрібно бути уважнішим, оскільки на практиці бувають найрізноманітніші ситуації. У тому числі коли самі підприємці перебувають у невіданні щодо своїх об’єктів оподаткування2 img 1.

2 Вам буде цікавою стаття «Підприємці і ф. № 20-ОПП: ситуації з практики» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 10).

Очевидно, фіскали хочуть отримати цей звіт щонайпізніше протягом 10 робочих днів після реєстрації держреєстратором припинення підприємницької діяльності.

Але тут є свої нюанси img 2! 10-денний строк подання цього звіту встановлений тільки для тих випадків, коли подається інформація про реєстрацію, створення або відкриття нових об’єктів оподаткування (п. 8.4 Порядку № 1588). Якщо ж ми подаємо форму № 20-ОПП, щоб повідомити податківців про зміну стану об’єкта оподаткування (наприклад, про закриття магазину, кафе, перукарні тощо), конкретний строк подання форми № 20-ОПП не встановлений img 3 (п. 8.4 Порядку № 1588)!

За цю «соломинку» можна хапатися, щоб відбитися від 170-гривневого штрафу за п. 117.1 ПКУ, якщо ви вчасно не подали цей звіт. Але умисне порушувати цей строк не радимо.

При цьому є декілька особливостей його заповнення при припиненні діяльності3:

3 Якщо ви хочете детально дізнатися про те, як заповнюється цей звіт, вам стане в пригоді стаття «Оновлена форма № 20-ОПП: правила заповнення і подання» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 38).

у графі 2 «Код ознаки надання інформації» зазначаємо «6» (мається на увазі закриття об’єкта оподаткування);

у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» зазначаємо «7» (зміна призначення/перепрофілювання). Так чинити рекомендують самі податківці категорія 119.11 ЗІР для випадку, коли підприємець здійснював підприємницьку діяльність за місцем проживання, а потім припинив це робити;

у графі 10 «Вид права на об’єкт оподаткування» зазначаємо інформацію про об’єкт, у якому ви займалися підприємницькою діяльністю: право власності, право володіння, право довгострокового користування або оренди, право короткострокового користування, оренди або найму тощо;

графу 11 «Прошу взяти на облік за неосновним місцем обліку за місцезнаходженням об’єкта оподаткування» не заповнюємо;

у графі 12 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)» зазначаємо у разі реєстрації нерухомості, автомобіля або іншого об’єкта у відповідному держоргані: кадастровий номер, реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна, номер кузова/шасі транспортного засобу, реєстраційний знак тощо.

Подати форму № 20-ОПП можна як у паперовому, так і в електронному вигляді (п. 8.4 Порядку № 1588).

Крок 4: подати податківцям останні декларації. Підприємці-загальносистемники зобов’язані подати «ліквідаційну» декларацію про доходи протягом 30 календарних днів після зняття з держреєстрації (п. 177.11 ПКУ). Вона складається за період з 1 січня поточного року до останнього дня того місяця, в якому підприємець знявся з держреєстрації. Після закінчення року декларацію подавати вже не потрібно.

Підприємці-єдиноподатники зобов’язані подати останню декларацію з єдиного податку («звітну», оскільки ліквідаційною не існує в принципі) за той квартал, у якому сталося зняття з держреєстрації. Строк її подання — 40 календарних днів після закінчення цього кварталу. Декларація складається наростаючим підсумком із 1 січня поточного року.

Єдиноподатники груп 1 і 2 можуть подати декларацію аж після закінчення року, в якому знялися з держреєстрації (п. 294.6 ПКУ), тобто в них є 60 календарних днів після закінчення року, щоб відзвітувати. Але податківці хочуть бачити деку за підсумками останнього кварталу. У принципі, затягувати сенсу немає.

Після закінчення року деку подавати не потрібно.

Крок 5: подати податківцям останній ЄСВ-звіт (форму № Д5). Звіт з ЄСВ (форма № Д5 «ліквідаційна») подається протягом 30 календарних днів після зняття з держреєстрації (пп. 10 та 11 Порядку № 4354). Заповнюємо цей звіт із 1 січня по день зняття з держреєстрації.

4 Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435.

ЄСВ сплачуємо протягом 10 календарних днів після подання звіту.

Єдиноподатники сплачують ЄСВ повністю за місяць припинення діяльності, навіть якщо зняття з держреєстрації сталося на початку місяця.

Крок 6: знятися з ПДВ-реєстрації (для платників ПДВ). У принципі, податківці постійно моніторять списки платників ПДВ. Тому, отримавши від держреєстратора повідомлення про припинення підприємця-платника ПДВ, вони повинні б зняти його з ПДВ-реєстрації (п. 5.5 Положення № 11305). Але… сподіватися на пильність фіскалів не варто img 4.

5 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну України від 14.11.2014 р. № 1130.

Краще перестрахуватися і подати до своєї податкової (за місцем проживання) заяву № 3-ПДВ відразу після того, як держреєстратор зробив запис про припинення підприємницької діяльності.

Таку заяву можна відправити в електронному вигляді з ЕЦП, але не можна надіслати поштою6.

6 http://tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/279261.html.

Не забудьте також подати ПДВ-декларацію за останній місяць/квартал роботи і розрахуватися з ПДВ.

Крок 7: розпрщатися з РРО. Якщо у вас був РРО, зареєстрований у податковій, не можна просто взяти й припинити його використовувати. Спочатку його потрібно розпломбувати і зняти з податкової реєстрації.

Для розпломбування звертаємося до сервісного центру й отримуємо там довідку про розпломбування (щоправда, у майбутньому, після введення Реєстру РРО, таку довідку сервіс-центр буде самостійно відправляти податківцям). Потім подаємо податківцям заяву за формою № 4-РРО (разом з довідкою із сервіс-центру) і здаємо реєстраційне посвідчення на РРО (п. 1 гл. 4 Порядку № 5477).

7 Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547.

Разом з РРО автоматично анулюється і реєстрація КОРО (п. 9 гл. 1 розд. III Порядку № 5478), тому окрему заяву про анулювання реєстрації КОРО подавати не потрібно img 5.

8 Порядок реєстрації і ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 року № 547.

У принципі, податківці можуть і самі зняти з реєстрації РРО у підприємця, що закрився (п.п. 10 п. 1 гл. 4 Порядку № 547). Але надійніше не чекати, доки в них «дійдуть до цього руки», а самостійно подати їм форму № 4-РРО.

До речі, у майбутньому (після того як офіційно буде створений Реєстр РРО) податківці анулюватимуть РРО-реєстрацію відразу після того, як отримають від підприємця форму № 20-ОПП про закриття тієї точки, на яку був зареєстрований РРО9.

9 Детальніше про прийдешні зміни ми розповідали в статті «РРО-зміни: продовжуємо вивчати» («Бухгалтер 911», 2018, № 44).

Крок 8: скасувати ліцензії. У разі торгівлі алкоголем або тютюновими виробами: якщо підприємець припиняє діяльність — його ліцензії втрачають силу (п. 44 Тимчасовий порядок № 49310).

10 Тимчасовий порядок видачі ліцензій на право імпорту, експорту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, затверджений постановою КМУ від 13.05.96 р. № 493.

Крок 9: скасувати ЕЦП. Якщо ЕЦП був оформлений на підприємця, то після втрати підприємницького статусу ним користуватися нелогічно. Для того щоб анулювати цей ЕЦП, слід звернутися до акредитованого центру сертифікації ключів, у якому ви його оформляли.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі