1 Про що Фонд повідомив на своєму офіційному сайті: www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/963295
Доленосний березень: знову на старт! У березні минулого року ФССУ тимчасово призупинив усі планові перевірки використання коштів Фонду страхувальниками2.
2 Про що він офіційно повідомляв тут: www.fse.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/955812.
Не стосувалося це позапланових перевірок, які проводили за погодженням виконавчої дирекції Фонду за результатами моніторингу заяв-розрахунків3.
3 Виняток: зняття страхувальників з обліку, перевірки за бажанням страхувальника, за рішеннями судових органів.
Але з березня цього року проведення планових перевірок страхувальників щодо використання ними коштів Фонду відновлено.
Плани перевірок на ІІ квартал ви можете знайти на нашому порталі4.
4 buhgalter911.com/spravochniki/otvetstvennost-shtrafnye-sankcii/plan-perevirok-fondom-1042572.html.
У зв’язку із цим нагадаємо фундаментальні істини, на яких будується проведення таких перевірок.
Хто надавав право? Право ФССУ на проведення перевірок закріплено ч. 1 ст. 10 Закону № 11055. Згідно з нею Фонд має право:
5 Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.
— одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів;
— перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів ФССУ та зупиняти виплати з Фонду в разі: (а) відмови або перешкоджання з боку роботодавця в проведенні перевірки; (б) виявлення фактів надання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів ФССУ;
— отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;
— накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені за порушення вимог Закону № 1105;
— вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соцстрахування;
— порушувати питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соцстрахування, вимагати надання інформації про вжиті заходи.
Цікавий момент: частину повноважень Законом включено до переліку завдань ФССУ (ст. 9 Закону № 1105), тоді як у числі прав вони не названі .
Хоча навряд чи на це варто покладати великі надії, вважаючи, що права на проведення такого роду перевірок у ФССУ згідно із Законом немає.
Стосується це, зокрема, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам6 (п. 6 ч. 1 ст. 9); контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду (п. 7 ч. 1 ст. 9 Закону).
6 У тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності.
Саме останні віднедавна отримали «друге дихання».
Перевірка: перенесення строків, відеофіксація й оформлення її результатів. Курирує порядок проведення перевірок ФССУ з питань, що цікавлять нас, Інструкція № 297. Розглянемо декілька злободенних питань, на які Фонд пролив світло у своєму листі від 12.03.2018 р. № 6-29-794, що вийшов, до речі, коли планові перевірки вже припинилися .
Чи можливе перенесення строків проведення планової перевірки? Інструкцією № 29, як справедливо зазначає Фонд, перенесення строків проведення планової перевірки не передбачено.
Але якщо страхувальник не може прийняти перевіряючих з об’єктивних причин, то ФССУ рекомендує йому надіслати листа до органу Фонду з проханням перенести строк перевірки із викладенням причин неможливості її проведення.
Такими причинами можуть бути хвороба, відпустка, відрядження керівника або уповноважених осіб, які відповідають за використання коштів Фонду.
А якщо про існування таких обставин перевіряючі дізналися, коли вже прибули до страхувальника? У листі Фонд розглядає ситуацію, коли повідомлення надсилалося, але не було отримано на пошті. Чи можливе перенесення в такому разі?
ФССУ заперечує можливість виникнення такої ситуації. Дивіться: згідно з п. 3.4 Інструкції № 29 планова перевірка проводиться за умови письмового повідомлення страхувальника не пізніше ніж за 10 к. дн. до дня її проведення. Повідомлення надсилають страхувальнику рекомендованим листом або телефонограмою або надають під розписку керівнику або головному бухгалтеру цього страхувальника8. Фонд при цьому отримує поштове повідомлення про вручення підприємству або підприємцеві такого рекомендованого листа, у якому зазначено дату його отримання.
8 Або уповноваженій керівником особі.
Тому при будь-якому із цих варіантів повідомлення про те, що воно не знайшло свого кінцевого адресата, Фонд повинен дізнатися до початку перевірки.
Відеофіксація перевірки: не передбачена, але й не заборонена! У цьому листі можливість відеофіксації цікавила саме того, хто перевіряється. На це ФССУ відповіла, що законодавством України про соціальне страхування та іншими нормативно-правовими документами Фонду відеофіксація процесу перевірки не передбачена. Але чи означає це, що вона заборонена?
Вважаємо, що ні. Хоча питання неоднозначне.
З одного боку, Закон № 8779 дозволяє фіксувати проведення перевірки як перевіряючим, так і тим, хто перевіряється. Та ФССУ традиційно «відхрещується» від цього Закону. Але, на наш погляд, така думка ФССУ є спірною.
З іншого боку, перевіряючі можуть апелювати до ст. 307 ЦКУ, яка дозволяє знімати фізособу на фото-, кіно-, теле- або відеоплівку тільки з її згоди. Але чи можна говорити, що це стосується й виконання ними наглядових обов’язків? Адже цей момент окремо врегульований Законом № 877.
Оформлення результатів перевірки. Йому присвячений п. 3.13 Інструкції. За результатами перевірки складають акт.
Якщо виявлено порушення, акт є підставою для прийняття керівником органу Фонду рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінсанкцій.
Оскарження результатів перевірки. Рішення ФССУ можна оскаржити як в адміністративному, так і в судовому порядку.
У першому випадку алгоритм дій такий (згідно з п. 7.1 Інструкції № 29):
1) ви звертаєтеся з письмовою скаргою до органу Фонду, який прийняв оскаржуване рішення, протягом 10 к. дн. з дати його отримання;
2) керівник (його заступник) органу Фонду повинен прийняти рішення за скаргою протягом 20 к. дн. після її отримання. Цей строк можуть продовжити, але не більше ніж до 60 к. дн.;
3) якщо за скаргою приймуть негативне для вас рішення (про повне або часткове її незадоволення), ви маєте право подати протягом 10 к. дн. з дня отримання рішення про її розгляд повторну скаргу до Фонду вищого рівня.
Оскаржити рішення Фонду можна й у судовому порядку.
Каральні заходи. Вони представлені адмінштрафами на посадових осіб підприємств, установ, організацій, фізосіб, які використовують найману працю:
— за порушення порядку використання коштів ЗДСС, несвоєчасне або неповне їх повернення, несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності щодо використання страхових коштів (згідно зі ст. 1655 КУпАП);
— за вчинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам органів ФССУ в проведенні перевірок щодо використання страхових коштів у випадках, передбачених законом (за ст. 18823 КУпАП).
Штраф за такі порушення — від 8 до 15 нмдг, тобто від 136 до 255 грн.
Повторне протягом року порушення «важить» від 10 до 20 нмдг (170 — 340 грн.).
Складати протоколи за такими порушеннями, розглядати справи та накладати зазначені адміністративні стягнення уповноважений ФССУ. Від імені Фонду робити це має право керівник виконавчої дирекції Фонду, його заступники, керівники робочих органів виконавчої дирекції ФССУ та їх заступники (ст. 24410 КУпАП).
У листі від 12.03.2018 р. № 6-29-794 Фонд розкриває й деякі процедурні тонкощі для другого випадку (якщо страхувальник відмовляється від проведення планової або позапланової перевірки).
Посадові особи органу Фонду в такому разі складають акт про відмову від допуску до перевірки в довільній формі, вручають його керівнику або головному бухгалтеру (бухгалтеру)10 під розписку або надсилають рекомендованим листом.
10 Або уповноваженій керівником особі.
На підставі п. 3 ч. 1 ст. 10 Закону № 1105 ФССУ має право зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця в проведенні перевірки.
Ті ж наслідки, нагадаємо, може викликати й виявлення фактів надання Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.