Перенесення робочих днів і реєстрація ПН/РК. Упевнені, що платники ПДВ знають, що реєструвати ПН/РК можна тільки протягом операційного дня. Згідно з п. 3 Порядку № 1246* операційний день для реєстрації ПН/РК триває в робочі (!) дні з 8:00 до 20:00. Але! Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем. Інакше кажучи, 15 число й останній день місяця завжди мають бути операційними днями.
Що рекомендує КМУ у своєму розпорядженні від 10.01.2019 р. № 7-р «Про перенесення робочих днів у 2019 році»? Вівторок, 30 квітня 2019 року (останній день місяця), перенести на суботу, 11 травня 2019 року. У результаті вихідними днями будуть: 27, 28, 29, 30 квітня і 1 травня 2019 року. Чудово! Але повернемося до реєстрації ПН/РК:
— 27, 28, 29 квітня і 1 травня ПН/РК реєструватися не будуть. Ці дні є неробочими, а отже, й не операційними;
— 30 квітня (останній день місяця), незважаючи на те, що він вихідний і переноситься на інший робочий день, є операційним днем. А отже, ПН/РК повинні реєструватися в цей день.
30 квітня 2019 року, виходячи з вимог Порядку № 1246, є операційним днем для реєстрації ПН і РК.
Але, незважаючи на те, що бухгалтери «вздовж і впоперек» знають ці норми, побоювання з приводу того, а чи реєструватимуться ПН/РК 30 квітня, усе одно виникають. І не на порожньому місці.
Адже, незважаючи на вищезгадані вимоги Порядку № 1246, наприклад, 31 грудня 2018 року (останній день місяця, який у будь-якому разі мав бути операційним днем), ПН/РК не реєструвалися. Фіскали повідомляли, що операційний день 31.12.2018 р. переноситься на 29.12.2018 р., який, відповідно, є останнім днем поточного року для реєстрації ПН і РК у ЄРПН з урахуванням граничних строків .
Такий факт ігнорування вимог п. 3 Порядку № 1246 насторожує. Малоймовірно, що щось схоже може статися з останнім днем квітня, але, щоб не мати неприємностей, радимо проявити обережність і стежити за новинами фіскалів.
Відзначимо ще такий момент. Відправляти ПН/РК на реєстрацію можна і 27, 28, 29 числа в будь-який час, але зареєструються вони найближчим операційним днем (тобто за правилами — 30 квітня 2019 року).
Якщо протягом операційного дня не надійшла квитанція про прийняття/неприйняття/зупинення реєстрації ПН/РК. Протягом якого часу повинні надходити такі квитанції? Протягом операційного дня (п. 201.10 ПКУ, п. 14 Порядку № 1246).
Якщо ми направили ПН/РК на реєстрацію до закінчення операційного дня, тобто до 20:00, квитанція повинна надійти цього ж операційного дня. І цим же операційним днем (днем відправлення ПН/РК на реєстрацію) мають бути зареєстровані й ПН/РК.
Якщо ПН/РК відправлені на реєстрацію о 20:00 і пізніше, то реєстрація ПН проходить уже наступним операційним днем і квитанція теж може надійти тільки наступного дня.
Є ще, щоправда, положення Порядку № 557**. У ньому зазначено, що після надходження електронного документа контролюючому органу здійснюється його автоматизована перевірка. При цьому автоматизована перевірка здійснюється в день надходження електронного документа, але не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення (пп. 8 і 9 розд. II Порядку № 557).
Але до ПН ця норма не застосовна. Оскільки в ПКУ (у п. 201.10 ПКУ) прописана пряма норма про те, що ПН вважається зареєстрованою, якщо протягом операційного дня платникові не направлена квитанція про її прийняття/неприйняття/зупинення. І п. 14 Порядку № 1246 зобов’язує фіскалів направити в будь-якому разі квитанцію платникові протягом операційного дня.
Ця норма має пріоритет над нормами Порядку № 557.
Якщо квитанція протягом операційного дня не надійшла, фіскали радять (101.17 ЗІР):
1. Через Електронний кабінет переглянути дані ЄРПН щодо складених ним або його контрагентами ПН та/або РК.
2. Звернутися до Центру обслуговування платників податків (ЦОП) за своїм місцезнаходженням або на «гарячу лінію» за номером телефону 0-800-501-007 (напрям 0) з детальним описом ситуації.
3. Якщо після направлення ПН або РК через 2 години не отримана квитанція, в Електронному кабінеті відсутні дані про реєстрацію й інспектор телефоном підтвердив відсутність надходження документа, то необхідно направити документ повторно на реєстрацію.
При цьому в будь-якому разі ще раз повторимо: згідно з п. 201.10 ПКУ (абз. 13) якщо квитанція про прийняття/неприйняття/зупинення реєстрації ПН/РК не надійшла протягом операційного дня, ПН/РК вважається зареєстрованою. Щоправда, незважаючи на таку пряму законодавчу норму, часто за її застосування платникам ПДВ доводиться боротися в суді. У чому труднощі?
Іноді фіскали наполягають на тому, що квитанція не була відправлена протягом операційного дня, оскільки їм цього дня не надходила ПН/РК на реєстрацію. У такому разі важливо заручитися доказами, що ПН/РК усе-таки відправлялася на реєстрацію саме в операційний день. Адже згідно зі ст. 109 ПКУ податковим правопорушенням є протиправні діяння (дії чи бездіяльність), що призвели до неналежного виконання зобов’язання.
Якщо є повідомлення про доставку ПН/РК ДФС і в ньому дата доставки «вписується» в операційний день — чудово. Це й буде доказом відправлення ПН на реєстрацію саме в операційний день.
Гірше, якщо через збої сервера не надійшло навіть повідомлення про доставку ПН/РК на сервер ДФС. Або в ньому значиться вже абсолютно не та дата, якою ПН/РК відправлялася платником на реєстрацію. Але навіть у цьому випадку відбитися від штрафів можна. Як докази відправлення ПН/РК на реєстрацію суди приймають скриншоти з екрана, у яких фіксується дата відправлення ПН/РК на реєстрацію. Хоча варто зазначити, що фіскали останнім часом стали заявляти про те, що скриншоти не є достатнім доказом відправлення ПН/РК на реєстрацію. Але суди здебільшого не погоджуються з такими висновками фіскалів.
Див., наприклад, «свіже» рішення Київського окружного адмінсуду від 28.03.2019 р. у справі № 320/5466/18.
Щоправда, є й негативне рішення, у якому суд дійшов висновку, що скриншоти не можуть братися як належний доказ, оскільки платник на екрані комп’ютера міг «підтасувати» час.
Див., наприклад, постанову Вінницького апеляційного адмінсуду від 14.08.2018 р. у справі № 822/28/18.
Але в такому разі можна подати письмовий інформаційний запит адміністраторові бухПЗ (наприклад, у M.Е.Doc) з таким проханням: «просимо підтвердити надання податкової накладної № <…> від <…> до Державної фіскальної служби України (зазначити дату та час)». Як показує практика, у наданні таких даних не відмовляють.
Січневі проблеми з реєстрацією ПН. Ви, напевно, ще не забули треш з реєстрацією ПН/РК 15 січня 2019 року, коли через збої на сервері ДФС квитанції не надходили/надходили із запізненням та із запізненням реєструвалися ПН/РК.
Незважаючи на спроби громадських організацій домогтися звільнення платників від незаконних штрафів за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК, фіскали своєї вини так і не визнали (лист ДФСУ від 20.02.2019 р. № 639/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).
Багато платників у березні місяці отримали акти камеральної перевірки з фіксацією факту несвоєчасної реєстрації ПН/РК (реєстрація яких припала на 15 січня 2019 року) і ППР.
Щоправда, поки що ще судова практика конкретно в цій справі не сформувалася. Але, враховуючи позитивну судову практику загалом в питанні, коли протягом операційного дня платником не була отримана квитанція від фіскалів, відбитися від штрафів у суді можна. Тому, посилаючись на абз. 13 ст. 201 ПКУ і заручившись доказом «своєчасного» відправлення ПН/РК на реєстрацію, є всі шанси домогтися справедливості в суді. Позовні вимоги можна формулювати так:
1. Визнати податкову накладну <…> прийнятою та зареєстрованою (зазначаємо дату).
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення <…> про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних <…>».