18.12.2019
На сцену цей законопроєкт вийшов досить давно. Містив багато новацій, у тому числі для ФОП. З ним ми вже встигли вас познайомити1. Просувався він «не впевнено». Ходили чутки про його розбиття на три частини — щоб хоча б якась частина пройшла. Потім знову «глухо». І раптом 03.12.2019 р. — прийняття в першому читанні. А друге читання заплановане на 20 грудня. Але… «щось пішло не так».
1 Стаття «Бліц-огляд законодавчих «податкових» ініціатив» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 37).
Судячи з останнього варіанта Розкладу засідань ВР України на 17 — 20 грудня 2019 року, друге читання законопроєкту № 1210 перенесено на пленарний тиждень 14 — 17 січня 2020 року. Відповідно й наш розбір цього Закону по кісточках переноситься ближче до лютого 2020 року.
Якщо, звісно, не буде якоїсь «передумки» від депутатів.
Ще один порушник спокою — проєкт змін до ЄСВ-звітності2. Планували оновити звіти з ЄСВ для роботодавців (ф. № Д4) та підприємців (ф. № Д5). Але й тут, на щастя, «щось пішло не так».
2 Про них — у статті «Плутанину потрібно? (проєкт змін до ЄСВ звітності)» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 50).
За останньою інформацією — найближчим часом ці зміни не з’являться. Тому впевнено говоримо, що роботодавці грудень, а підприємці 2019 рік «закриватимуть» за старими формами
А ось тут уже «все так». Законопроєкт № 23173 таки був проголосований 18 грудня. Офіційний текст з’явиться ближче до кінця року. Тому зараз «пристрілка», а детальний коментар у першому номері журналу прийдешнього року.
Запровадять оподаткування акцизним податком використання товарів (продукції), коди яких згідно з УКТ ЗЕД не зазначені у переліку підакцизного пального, проте використовуються як пальне для транспортних засобів, обладнання або пристроїв.
Уточнили, що паливний бак транспортного засобу не є акцизним складом пересувним. До того, нагадаємо, на рівні Кодексу було визначено лише, що такий бак не є звичайним (стаціонарним) акцизним складом4.
4 Детальніше про це — у статті «Паливний бак — ніякий не акцизний склад!» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 28).
Крім того, уточнять, що не є акцизним складом приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 л включно, яке було отримане від виробника або особи, що здійснила його розлив у таку тару (новий п.п. «ґ» п.п. 14.1.6 ПКУ).
Також торговців пального в споживчій тарі ємністю до 5 л звільнили від обов’язку отримувати ліцензії на продаж і зберігання пального.
Передача пального за договорами підряду = власне споживання. Операції із заправлення пальним за договорами підряду прирівняють до власного споживання, але тільки при дотриманні низки умов, які будуть наведені в абз. 11 — 17 п.п. 14.1.212 ПКУ.
Акцизні накладні. Урегулюють на рівні Кодексу порядок складання АН у разі вивезення пального за межі митної території України.
Також розширять випадки складання та змінять порядок заповнення зведених АН. Детальніше про те, у яких випадках буде дозволено складати зведені АН, пропишуть в оновленому абз. 6 п. 231.3. ПКУ.
Штрафи за порушення строків реєстрації АН/РК й не тільки
Величина штрафів (залежно від тривалості прострочення або (нове!) у разі відсутності реєстрації) при цьому не зміниться5.
5 Їх розміри наведені в статті «На старт! Увага! Штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН!» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 35).
Будуть й інші штрафні зміни…
Поблажки для розпорядників акцизних складів, які до 01.07.2019 р. не підпадали під визначення платника податку згідно з п. 212.1 ПКУ (незалежно від загальної місткості резервуарів, розташованих на їх акцизних складах). Їм: (1) відстрочать застосування штрафу за відсутність витрато- та рівнемірів-лічильників (за п. 1281.1 ПКУ) до 01.07.2020 р.; (2) дозволять одноразово поповнити залишок пального в СЕАРПСЕ без сплати акцизного податку, подавши заявку не пізніше 20.01.2020 р.; (3) відстрочать застосування штрафу за неподання електронних документів (за п. 1281.3 ПКУ).
Зберігання пального. Значно спростили умови отримання ліцензії на зберігання тим суб’єктам господарювання, які: (1) не реалізують пальне іншим особам і (2) використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки. Для отримання ліцензії їм достатньо буде подати тільки заяву (без копій будь-яких документів).
До речі, ситуація може лібералізуватися ще більше з прийняттям (друге читання заплановане на січень 2020 рік) проєкту № 1209-16 (ідеться про незначні обсяги ємностей для зберігання пального).
Але якщо такою (спрощеною) ліцензією «прикривати» діяльність із надання послуг зі зберігання пального іншим суб’єктам господарювання та/або його реалізацію іншим особам, буде ризик нарватися на штраф у розмірі 500 тис. грн.
Також продовжено відстрочення — до 31.03.2020 р. — для фінсанкції (500 тис. грн.) за зберігання пального без ліцензії. А от адмінштрафу ніхто не скасовував