Позиція податківців у цьому питанні невтішна і зводиться до такого (див. листи ДФСУ від 24.11.2017 р. № 2702/5/99-99-13-02-01-15/ІПК, від 03.07.2017 р. № 932/ІПК/05-99-13-07-13, категорію 301.04.01 ЗІР).
Пункт 94 розд. VIII Закону про ЄСВ звільняв госпсуб’єктів, що перебувають у зоні АТО, від їх ЄСВ-обов’язків (сплати ЄСВ, подання звітності тощо) з 14.04.2014 р. до закінчення АТО або воєнного чи надзвичайного стану. Також було встановлено, що штрафні санкції, передбачені Законом про ЄСВ, у зазначений період до таких платників застосовуватися не повинні.
На виконання цієї норми Кабмін розпорядженням від 30.10.2014 р. № 1053-р затвердив Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Діяв цей Перелік у період з 30.10.2014 р. по 04.11.2014 р., тобто буквально 6 днів, після чого був зупинений розпорядженням КМУ від 05.11.2014 р. № 1079-р.
Це призвело до того, що ЄСВ-пільга для госпсуб’єктів з АТО, прописана в п. 94 розд. VIII Закону про ЄСВ, фактично не діяла, оскільки територія АТО була не визначена. Шанс скористатися цією пільгою зазначені госпсуб’єкти отримали з 02.12.2015 р., коли почав діяти новий Перелік, затверджений розпорядженням КМУ від 02.12.2015 р. № 1275-р.
Та де там. З 01.01.2016 р. законодавці скасували п. 94 розд. VIII Закону про ЄСВ і позбавили ЄСВ-пільг платників із зони АТО.
Див. п. 28 розд. I Закону України від 24.12.2015 р. № 911-VIII.
Що виходить у результаті?
На думку податківців, для платників, які перебували на обліку в органах доходів і зборів на території проведення АТО, ЄСВ-пільга фактично не працювала. Нарівні з усіма вони зобов’язані були нараховувати і сплачувати ЄСВ, а також подавати ЄСВ-звітність у звичайному порядку. За несвоєчасну сплату ЄСВ такі платники несуть відповідальність на загальних підставах. Що, власне, і підтверджується вимогою про сплату штрафних санкцій та пені, отриманою підприємцем у нашому випадку. Але не все так сумно.
На щастя, служителі Феміди на стороні платників, що опинилися не по своїй волі у складній ситуації. Показовим є рішення ВС від 30.03.2018 р. у зразковій справі № 812/292/18*. Розглянемо детальніше, на що акцентував увагу суд, скасовуючи рішення фіскалів.
* http://reyestr.court.gov.ua/Review/73108956.
Норма, що звільняє таких платників від штрафних санкцій і пені за невиконання ЄСВ-зобов’язань починаючи з 14.04.2014 р. до закінчення АТО або воєнного чи надзвичайного стану, з’явилася в розд. VIII Закону про ЄСВ з 15.10.2014 р. «завдяки» Закону України від 02.09.2014 р. № 1669-VII.
Пізніше Законом України від 24.12.2015 р. № 911-VIII із Закону № 1669 був виключений той пункт, який установлював у розд. VIII Закону про ЄСВ ЄСВ-пільги для платників із зони АТО. Але оскільки безпосередньо в Закон про ЄСВ зміни не вносилися, суд вважає, що п. 94 розд. VIII Закону про ЄСВ продовжує діяти і нині .
Причому, що важливо, підставою для незастосування заходів впливу і стягнень за невиконання обов’язків платника ЄСВ є сам факт перебування такого платника на обліку в органах доходів і зборів на території населених пунктів, де проводиться АТО. Це результат прямої дії норми Закону про ЄСВ, яка адресована передусім фіскалам, уповноваженим застосовувати штрафні санкції в ЄСВ-сфері.
Жодних додаткових підтверджень від платника не потрібно.
Так, суд зазначив, що подання сертифіката ТПП з метою підтвердження того факту, що платник здійснював діяльність на території проведення АТО, а також як умови для звільнення від штрафу та/або пені за несвоєчасне та/або не в повному обсязі нарахування, обчислення або сплату ЄСВ є необґрунтованою вимогою з боку податківців. Єдина підстава для звільнення від обов’язку сплачувати ЄСВ зазначена в п. 94 розд. VIII Закону про ЄСВ, і про подання такого сертифіката там нічого не сказано.
Що стосується заяви, про яку йдеться в абз. 2 п. 94 розд. VIII Закону про ЄСВ, то, на думку суду, вона потрібна для визнання безнадійною недоїмки, яка підлягає списанню. Таку заяву платник має право подати протягом 30 днів після закінчення АТО**.
** Формально АТО закінчилася 30.04.2018 р. Її змінила операція Об’єднаних сил, про що детальніше в статті «Закінчилась АТО, а з пільговими правилами що?» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 24).
При цьому суд вважає, що звільнення від відповідальності передбачено безпосередньо Законом про ЄСВ і не вимагає додаткового звернення з боку платника.
Резюмуємо: платники, які перебували на обліку в органах доходів і зборів на території населених пунктів, де проводилася АТО, звільнені від відповідальності за несвоєчасну та/або не в повному обсязі сплату ЄСВ. Причому це звільнення діє без подання платником заяви і сертифіката ТПП.
Зверніть увагу: висновки ВС у цій зразковій справі суди повинні застосовувати при вирішенні всіх адміністративних справ за позовами платників ЄСВ до фіскалів з вимогою скасувати рішення про нарахування штрафів і пені за несвоєчасну сплату ЄСВ у період з 14.04.2014 р. до закінчення АТО.
Тож можна спробувати оскаржити рішення податківців у суді. Шанси на перемогу достатньо високі (див. також постанову ВСУ від 22.05.2018 р. у справі № 805/3054/17-а***).