Теми статей
Обрати теми

Право на податковий кредит, якщо автомобіль купує підприємець

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
Коли підприємець — платник ПДВ купує товари (роботи, послуги) з ПДВ, податківці зазвичай не чіпляються до податкового кредиту (далі — ПК). Але щойно він наважиться поставити до ПК суми ПДВ, сплачені при купівлі автомобіля або нерухомості (нехай навіть ця купівля — винятково для бізнесу), фіскали відразу «б’ють на сполох». Утім, сміливі підприємці успішно обстоювали своє право на ПК у судах. Проте нещодавно з’явився «тривожний дзвіночок» із цього приводу: постанова ВС/КАС від 17.12.2018 р. у справі № 810/1726/16. Про нього і йтиметься.

Стала судова практика

Протягом останніх років податківці неодноразово змінювали свою позицію з приводу ПДВ, сплаченого підприємцем-ПДВшником при купівлі автомобіля: від однозначного «ні» до «так, але з умовою».

А ось суди відзначалися постійністю і були на боці підприємців img 1 * (ухвала ВАСУ від 06.07.2015 р. № К/800/44905/13, постанова Волинського окружного адмінсуду від 02.06.2016 р. у справі № 803/758/16, постанови ВС від 13.03.2018 р. у справі № 819/710/17, від 24.05.2018 р. у справі № 803/1021/17, від 21.08.2018 р. у справі № 823/1648/16, постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 11.12.2018 р. у справі № 857/2657/18).

* Вам може бути цікава стаття «Черговий камінь у город податківців, або Як суд виступив «за» ПК з ПДВ при купівлі автомобіля підприємцем» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 33).

Головний висновок судів такий: той факт, що право власності на автомобіль реєструється на фізособу-громадянина (а не на підприємця), не позбавляє підприємця права на ПК з ПДВ за реально здійсненою операцією, пов’язаною з купівлею транспортного засобу. Зрозуміло, за наявності зареєстрованої податкової накладної.

Нагадаємо, що за чинним законодавством власником будь-якого майна може бути або громадянин, або юрособа (ст. 318 ЦКУ). Окремого власника «фізична особа — підприємець» законодавство не виділяє.

Чи змінилася думка судів?

Поки ще ні img 2. У постанову у справі № 810/1726/16 Касаційний адмінсуд не виніс рішення, протилежного до судової практики, що склалася. Проте вперше ВС засумнівався в правильності своєї позиції, яку він раніше обіймав у подібних правовідносинах img 3.

Суд визнав необхідним відступити від раніше прийнятої практики і розглянути справу повторно, щоб надати правильну правову оцінку з урахуванням фактичних обставин у цій справі. При цьому з податковою накладною проблем не було і реальність госпоперації з купівлі авто теж сумнівів не викликала.

Так які ж обставини насторожили представників Касаційного адмінсуду? І на який прецедент можна чекати в майбутньому?

Факти, які суд має намір вивчити детальніше

Наш коментар

Одним з основних факторів, які визначають правильність формування ПК з ПДВ у підприємця, є подальше використання товарів (основних засобів) в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності

Безумовно, це так. Адже якщо товари (основні засоби) починають використовуватися або навіть просто призначаються для їх використання:

— в операціях, звільнених від ПДВ,

— або в негоспдіяльності,

то платник ПДВ зобов’язаний нівелювати раніше відображений ПК з ПДВ шляхом нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань (ПЗ) з ПДВ (п. 198.5 ПКУ).

Наводячи це твердження, суд, мабуть, намагався підкреслити важливість для підприємця мати докази того факту, що куплений ним автомобіль і призначається, і фактично використовується в госпдіяльності в оподатковуваних ПДВ операціях.

Як це довести? Якщо ваша діяльність — вантажні перевезення (або підприємець працює як маршрутка/таксі): 1) у Держреєстрі (реєстрі ЄП) у вас зазначено «транспортний» вид діяльності (витяг з Держреєстру); 2) у власності/оренді у вас є транспортні засоби (документи на них); 3) є гаражі (договори оренди гаражів або документи про право власності); 4) є договори із замовниками на здійснення перевезень (буде плюсом, якщо у вас є ТТН і подорожні листи / їх аналоги).

Якщо ж підприємець не займається перевезеннями для третіх осіб, але все одно використовує автомобіль саме в госпдіяльності, що має на увазі здійснення оподатковуваних ПДВ операцій, він може це довести, складаючи ТТН і подорожні листи / їх аналоги на кожне перевезення.

До речі, в подорожніх листах / їх аналогах зазначають дані про пробіг. За цією інформацією можна точно визначити, чи їздив автомобіль в межах госпдіяльності, чи використовувався для «особистих потреб» фізособи теж

Згідно з п. 198.5 ПКУ, якщо основні засоби призначаються або починають використовуватися в негоспдіяльності, потрібно нарахувати «компенсуюче» ПЗ з ПДВ виходячи з бази, зазначеної в п. 189.1 ПКУ

Раніше для суду наявність фактичної оплати за товари (необоротні активи) в попередніх періодах була визначальним фактором для підтвердження права підприємця на бюджетне відшкодування з ПДВ (наприклад, ухвала Львівського апеляційного адмінсуду від 28.02.2017 р. у справі 876/10492/16).

Проте тепер вони, мабуть, почнуть уважніше перевіряти, чи використовується куплений автомобіль:

а) тільки в госпдіяльності підприємця (тут усе гаразд, право на ПК з ПДВ зберігається);

б) чи тільки для особистих потреб (тут не все гаразд, оскільки ніхто не скасовував п. 198.5 ПКУ про нарахування «компенсуючого» ПЗ з ПДВ, про що ми писали вище). Щойно підприємець почне використовувати автомобіль тільки для своїх особистих потреб (наприклад, вирішить його продати від імені громадянина або просто їздити на ньому не в бізнес-цілях), він повинен буде нарахувати ПЗ з ПДВ на балансову вартість такого автомобіля (а якщо не веде облік необоротних активів — на звичайну ціну такого автомобіля) — п. 189.1 ПКУ;

в) чи одночасно і в госпдіяльності, і для особистих потреб (тут теж не все гаразд, оскільки податківці формально точно так можуть вимагати нарахувати «компенсуюче» ПЗ з ПДВ, як і в разі, коли автомобіль починає використовуватися тільки для особистих цілей. З іншого боку, є можливість зворотного коригування таких ПЗ згідно з частиною другою п. 198.5 ПКУ).

До речі, зверніть увагу, що в п. 189.1 ПКУ прямо сказано: якщо платник ПДВ не веде обліку необоротних активів, то «компенсуюче» ПЗ з ПДВ нараховується не на балансову вартість основного засобу, а на його звичайну ціну*! Тобто, виходячи з ПКУ, той факт, що платник ПДВ не веде обліку основних засобів, ніяк не перешкоджає йому нараховувати ПК і «компенсуюче» ПЗ з ПДВ img 4. Це важливо, оскільки податківці часто говорять про зворотне

* Ціна на початок того звітного періоду, у якому основний засіб почав використовуватися в негоспдіяльності.

Якщо необоротні активи частково використовуються в неоподатковуваних операціях, а частково — ні, то платник ПДВ зобов’язаний нарахувати «часткове компенсуюче» ПЗ з ПДВ (п. 199.1 ПКУ) — на частину ПК з ПДВ, відображеного при купівлі основного засобу, яка відповідає частці використання цього основного засобу в неоподатковуваних операціях

Згадуючи цю норму, податківці підкреслюють, що підприємці не ведуть бухобліку і не можуть обліковувати основні засоби на балансі, визначати їх балансову, первісну і залишкову вартість, а також частку їх використання саме в госпдіяльності. У зв’язку із цим вони доходять висновку, що підприємці взагалі не мають права відображати ПК з ПДВ при купівлі (чи створенні) основних засобів img 5.

Ось тут ми з податківцями категорично не згодні img 6.

По-перше, ПДВ-правила в ПКУ прописані дуже детально. І якби підприємці не мали права на ПК з ПДВ при купівлі основних засобів, то про це було б прямо сказано в ПКУ. Але таких згадок немає.

По-друге, як ми вже зазначали вище, сам ПКУ допускає, що платник ПДВ може зовсім не вести обліку необоротних активів (п. 189.1 ПКУ) і жодної проблеми в цьому немає: він може нараховувати і ПК, і «компенсуючі» ПЗ з ПДВ.

Як бачите, ПКУ не ставить право підприємця на ПК в залежність від ведення ним балансового обліку основних засобів. Тож податківці неправі.

По-третє, коли йдеться про використання основного засобу частково в оподатковуваних операціях, а частково — у неоподатковуваних, це не означає використання його частково в госпдіяльності, а частково — в особистих цілях. Тут мається на увазі, що платник ПДВ використовує основний засіб тільки у своїй госпдіяльності, але при цьому його госпдіяльність включає одночасно операції, які оподатковуються ПДВ, і ті, які від ПДВ звільнені.

Тільки в цьому випадку потрібно розраховувати частку використання основного засобу в оподатковуваних операціях (п. 199.2 ПКУ). Якщо ж підприємець використовує основний засіб в особистих цілях хоча б частково — це вже інший випадок

«Фізична особа — підприємець» і «фізична особа» мають різний податковий і правовий статус.

Автомобіль реєструється за фізичною особою, а не за підприємцем

Об це твердження було зламано чимало списів і податківцями, і платниками податків. І суди, і Мін’юст обґрунтовано дійшли таких висновків (роз’яснення Мін’юсту від 14.01.2011 р.):

1) статус «підприємець» — це юридичний статус, який засвідчує право фізособи займатися госпдіяльністю. Сам по собі цей статус не впливає і не обмежує права й обов’язки фізособи;

2) у договорах фізособа може виступати і як громадянин, і як підприємець. Якщо предметом регулювання є безпосередньо підприємницька діяльність, застосовуються норми спеціального (господарського) законодавства.

Тобто фізособа має повне право купити автомобіль як підприємець, якщо цей автомобіль призначений саме для бізнесу;

3) незважаючи на те, що купівля була здійснена від імені підприємця, автомобіль реєструється тільки на фізособу-громадянина. Інших варіантів немає, оскільки власником майна може бути або фізособа, або юрособа. Проте факт реєстрації автомобіля на фізособу не впливає на правовий режим майна, придбаного цією фізособою в статусі «підприємець», — саме для підприємницьких цілей. Адже предметом регулювання в цьому випадку є виключно госпдіяльність підприємця (тобто майно не переходить іншому власникові — «фізособі-громадянинові»);

4) згідно зі ст. 51 ЦКУ до підприємницької діяльності фізосіб застосовуються ті ж норми, що й до діяльності юросіб, якщо іншого не встановлено законом і не випливає із суті відносин*. Щодо нашого випадку в ПКУ немає жодних особливих умов для формування ПК з ПДВ у фізосіб-підприємців порівняно з юрособами. У постанові Львівського апеляційного адмінсуду від 29.01.2018 р. у справі № 876/10556/17 про це сказано так: «податкове законодавство України не обмежує право платника податків на податковий кредит залежно від суб’єктного складу сторін у правовідносинах за договорами на придбання товарів (робіт, послуг), у тому числі і транспортних засобів, і визначає однакові права та обов’язки як для юридичних, так і для фізичних осіб — платників податків (у тому числі й фізичних осіб — підприємців)».

Таким чином, факт реєстрації автомобіля на фізичну особу (а не на фізичну особу — підприємця) не позбавляє підприємця права на ПК з ПДВ, якщо цей автомобіль:

— використовується в госпдіяльності в оподатковуваних ПДВ операціях;

— і при його купівлі було дотримано всіх умов формування ПК з ПДВ

* Наприклад: незважаючи на те, що автомобіль реєструється за фізособою, якщо юрособа орендує цей автомобіль у підприємця, зовсім не обов’язково нотаріально посвідчувати такий договір оренди.

І це незважаючи на те, що за загальним правилом договір оренди транспортного засобу між юрособою і фізособою підлягає нотаріальному посвідченню. Але в цій конкретній ситуації предметом регулювання є безпосередньо підприємницька діяльність фізособи, тому підприємець реалізує свої господарські права й обов’язки. Отже, в цій ситуації суди керуються правилами, встановленими для суб’єктів господарювання.

Те ж саме стосується і ПК з ПДВ, сплаченого при купівлі автомобіля для бізнесу: автомобіль придбаний підприємцем — платником ПДВ, тому право на ПК з ПДВ є, необхідності «прибирати» його через «компенсуючі» податкові зобов’язання — немає.

Суди не звернули увагу на систему оподаткування підприємця, а це важливо для правильного вирішення у справі

Раніше суди не приділяли належної уваги цьому моменту.

Якщо ми говоримо про єдиноподатників, то є один «нюанс»: згідно з п. 292.1 ПКУ в дохід спрощенця не потрапляють доходи від продажу рухомого або нерухомого майна, яке належить фізособі, навіть якщо воно використовується нею в госпдіяльності.

Як ми це розуміємо, тут ідеться якраз про майно, яке реєструється на фізособу (нерухомість, транспортні засоби), навіть якщо воно купується спеціально для госпдіяльності.

Але, як уявляється, задумка законодавця була лише в тому, щоб виключити зловживання в частині економії на сплаті ПДФО. І це абсолютно не означає, що весь «цикл» таких речей «загнаний» у цивільний обіг.

Плюс до цього, правила ПДВ-обліку є самостійними і цей нюанс з неможливістю облікувати доходи від продажу реєстрованого майна як єдиноподатний дохід на ці правила не впливає.

Власне, бачимо в цьому прямий аналог із загальносистемниками, для яких установили «витратне табу» на автомобілі та житлову нерухомість, земельні ділянки (пп. 177.4.5, 177.4.6 ПКУ).

Так, амортизацію за ними у витрати віднести не можна, витрати на придбання й утримання теж під забороною. Але все це заборона на облік витрат.

ПДВ-облік тут ні до чого. У нього свої правила. І правила визначення ПК/ПЗ з ПДВ ніяк не пов’язані з обліком доходів і витрат підприємця-загальносистемника.

Тому, вважаємо, обрана підприємцем система оподаткування — питання не таке важливе. Головне, щоб підприємець був платником ПДВ

Підсумок

Таким чином, у постанові у справі № 810/1726/16 Касаційний адмінсуд вирішив, що суди попередніх інстанцій передчасно дійшли висновку про те, що неможливість держреєстрації транспортних засобів за фізособами-підприємцями не позбавляє їх права на ПК з ПДВ img 7.

Що це означає? Хотілося б сподіватися на те, що суд просто засумнівався в тому, що в цьому конкретному випадку легковий (!) автомобіль дійсно використовується саме в госпдіяльності підприємця. І тому вирішив відправити справу на повторний розгляд, щоб цей момент був доведений. Якщо доведуть — отже, отримають право на ПК з ПДВ img 8.

Водночас не можна виключати і песимістичний варіант img 9. Тобто, можливо, ВС засумнівався в тому, що підприємці взагалі мають право на ПК з ПДВ при купівлі автомобілів, а реєстрація автомобіля тільки на громадянина (не підприємця) передбачена в законодавстві не даремно… img 10

Утім, аналіз діючої нормативки (у таблиці) показав, що якщо підприємець:

купив автомобіль саме для бізнесу (виступав у договорі як підприємець);

— має документи про оплату автомобіля і зареєстровану податкову накладну;

— фактично використовує автомобіль саме для бізнесу (має письмові докази цього);

— зареєстрований платником ПДВ, — то він має повне право на ПК з ПДВ точно так, як і юрособа, і не зобов’язаний нараховувати ПЗ з ПДВ тільки тому, що автомобіль реєструється за ним як за фізособою-громадянином, а не як за підприємцем.

Тим не менш наступне слово — за Київським окружним адмінсудом (саме туди справа відправлена на повторний розгляд). Стежитимемо за ситуацією і сподіваємося, що справедливість і закон усе-таки переможуть**.

** Утім, іноді немає особливого сенсу «буцатися» з податківцями за ПК при купівлі авто. Детальніше про це ми розповідали в статті «Автомобіль у підприємця: а якщо продавати» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 29).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі