Ідеться про ситуацію, коли платник безкоштовно роздає товари (самостійно виготовлені/придбані/ввезені) або надає послуги в рекламних цілях.
Зазвичай, коли йдеться про безкоштовні передачі, то «маячать» відразу дві підстави для нарахування податкових зобов’язань (ПЗ) з ПДВ:
1) за п. 188.1 ПКУ — адже безкоштовна передача вважається постачанням (п.п. 14.1.191 ПКУ) — виходячи з мінбази;
2) за п. 198.5 ПКУ — що вимагає нарахування «компенсуючих» ПЗ у випадку негосподарського використання товарів/послуг.
При цьому у випадку з безкоштовною передачею товарів/послуг у рекламних цілях — підстав для нарахування ПЗ за п. 198.5 ПКУ немає, адже рекламна роздача — це госпдіяльність (оскільки її основна мета — збільшення обсягу продажів і, відповідно, — доходу). З чим погоджуються і фіскали (у тому числі й в обговорюваній нами ІПК).
А ось підстави для нарахування ПЗ за п. 188.1 ПКУ — залишаються.
Але фіскали вже протягом достатньо тривалого часу говорять, що в разі, якщо вартість товарів/послуг, які безкоштовно роздаються в рекламних цілях, включається у вартість товарів/послуг, що реалізовуються, то ПЗ з п. 188.1 ПКУ нараховувати не потрібно. Адже в такому випадку не буде окремої операції постачання товарів/послуг. Тобто в цьому випадку не потрібно нараховувати ПЗ ні за п. 188.1 ПКУ, ні за п. 198.5 ПКУ.
Якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення НЕ включається до складу вартості продукції/послуг, то така передача товарів оподатковується ПДВ у загальному порядку, виходячи з мінбази, визначеної п. 188.1 ПКУ.
Тепер фіскали більше конкретизували, що мається на увазі під включенням вартості товарів, які безкоштовно роздаються, в продажну вартість товарів/послуг. Вони говорять — те, що вартість товарів/послуг, які безкоштовно роздаються/надаються, включається у вартість товарів/послуг, що реалізовуються, повинно бути визначено калькуляцією вартості товарів/послуг або іншим документом, визначеним обліковою політикою підприємства, яким установлюються ціни продажу.
Зверніть увагу! Ідеться не про віднесення на собівартість (адже вартість безкоштовно розданих товарів далеко не завжди туди потрапить), а про включення до кінцевої (продажної) ціни товарів, що продаються. Ну а оскільки ціну товарів калькулюють виходячи з усіх понесених витрат, цілком імовірно, що туди «поміститься» і вартість безкоштовних роздач.
Інакше кажучи, для ненарахування ПДВ при безкоштовних роздачах потрібно мати калькуляцію ціни товарів/послуг, у якій як окрема стаття буде виділено, що до неї (до продажної ціни) включається і вартість товарів/послуг, які безкоштовно передаються в межах рекламних акцій.
Можна мати й інший документ, який встановлює ціни продажу (але що це за документ, потрібно прописати в обліковій політиці).