За загальним правилом підрядник зобов’язаний виконувати роботи з використанням своїх матеріалів (ч. 1 ст. 839 ЦКУ). Тобто в цьому випадку матеріали, закуплені для проекту, який згодом був змінений, — власність підрядника. Відповідно, якщо замовник готовий їх забрати — то така операція є не інакше, як продаж.
Якщо зміна проекту відбувається після укладення договору і на таку зміну ви укладали додаткову угоду до договору — то можна прямо в додатковій угоді прописати, що придбані і невикористані для початкового проекту матеріали будуть компенсовані замовником з передачею їх йому у власність. Тоді укладати окремий договір на продаж матеріалів не потрібно. Таким договором виступатиме безпосередньо сама додаткова угода.
Можливий і інший варіант — укласти із замовником окремий договір на продаж матеріалів. Але в будь-якому випадку для цілей бухгалтерського і податкового обліку ця операція розцінюватиметься як продаж.
Передачу будматеріалів підрядникові слід оформити або видатковою накладною, або актом приймання-передачі матеріалів.
Оскільки в цьому випадку буде перехід власності на матеріали від підрядника до замовника — то така операція буде операцією постачання, відповідно — вимагатиме нарахування ПДВ. База оподаткування — договірна ціна, але не нижче ціни придбання матеріалів (п. 188.1 ПКУ).
У бухобліку — відображаємо продаж запасів. На субрахунку 205 «Будівельні матеріали» підприємства-забудовники відображають рух будівельних матеріалів, придбаних для виконання будівельно-монтажних робіт.
Враховуючи, що придбані матеріали не були використані за призначенням і належать для продажу, їх доцільно переказати на рахунок 28 «Товари».
№ з/п | Зміст господарської операції | Сума, грн. | Бухгалтерський облік | |
Дебет | кредит | |||
1 | ТМЦ переведено до складу товарів | 10000,00 | 28 | 205 |
2 | Отримано передоплату | 12000,00 | 311 | 681 |
3 | Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ | 2000,00 | 643 | 641/ПДВ |
4 | Відвантажено матеріал | 12000,00 | 377 | 712 |
5 | Списано облікову вартість матеріалів | 10000,00 | 943 | 28 |
6 | Списано суму ПДВ | 2000,00 | 712 | 643 |
7 | Здійснено залік заборгованості | 12000,00 | 681 | 377 |