Теми статей
Обрати теми

Виплачуємо дохід нерезиденту: про що потрібно пам’ятати, застосовуючи міжнародний договір про уникнення подвійного оподаткування

Сумцова Ольга, податковий експерт
Ситуація. Ви виплачуєте дохід нерезиденту, який є резидентом країни, з якою Україною укладено договір про уникнення подвійного оподаткування. Як застосовуються ці договори і які документи повинен надати нерезидент — про це розповімо в статті.

Виплачуючи нерезиденту-юрособі доходи, названі в п.п. 141.4.1 ПКУ, резидент-юрособа, що виплачує такий дохід, у загальному випадку повинен утримати з нерезидента так званий податок на репатріацію (15 %). Якщо йдеться про виплати нерезидентам-фізособам, то в загальному випадку «українські» доходи нерезидентів оподатковують за правилами і ставками, встановленими для резидентів (п.п. 170.10.1 ПКУ).

Але! Якщо нерезидент (юрособа чи фізособа) є резидентами країни, з якою Україною укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, то доходи нерезидента можуть оподатковуватися за правилами міжнародного договору (повністю звільнятися від оподаткування або може застосовуватися зменшена ставка податку).

Звісно, нерезидент зацікавлений у тому, щоб скористатися нормами міжнародного договору. Але, як показує практика, фіскали часто всіляко намагаються довести, що «пільга» була надана нерезиденту необґрунтовано. Тому резидентові, який застосовуватиме пільгу на підставі міжнародного договору, потрібно вивчити правила застосування договорів про уникнення подвійного оподаткування.

Порядок застосування правил міжнародних договорів України регулює ст. 103 ПКУ.

Фактично для застосування норм міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування повинні дотримуватися три умови:

— нерезидент має бути резидентом країни, з якою Україною укладено міжнародний договір;

— нерезидент повинен надати довідку (або її нотаріально посвідчену копію), яка підтверджує, що він є резидентом країни, з якою Україною укладено міжнародний договір;

— нерезидент має бути бенефіціарним власником доходу.

Наявність договору про уникнення подвійного оподаткування. Перше, що потрібно зробити, — переконатися в тому, що з країною, резидентом якої є нерезидент, укладено договір про уникнення подвійного оподаткування.

Інформація щодо переліку країн, у відносинах з якими Україна застосовує міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування, щороку (на початку року) доводиться ДФСУ до відома та розміщується на веб-сайті ДФСУ.

Перелік діючих міжнародних договорів станом на 01.01.2019 р. наведено в листі ДФСУ від 04.02.2019 р. № 3470/7/ 99-99-26-02-03-17 (див. у кінці статті).

Причому, як приклад, відмітний лист ДФСУ від 19.06.2018 р. № 2700/6/99-99-01-02-02-15/ІПК (ср. ). У ньому фіскали роз’яснювали, чи може бути застосована до нерезидента — резидента Гонконгу угода про уникнення подвійного оподаткування, укладена Україною з Китайською Народною Республікою (04.12.95 р.). Так ось, фіскали дійшли висновку, що вищеназвана угода не поширюється на території з окремим законодавчим полем, які мають самостійну податкову систему і на які не поширюються закони КНР щодо оподаткування. До таких територій, зокрема, належить Гонконг, Макао і Тайвань. Оскільки із цими територіями Україна окремо не уклала договір про уникнення подвійного оподаткування, то відповідно ст. 103 ПКУ застосовуватися не може.

Також потрібно ознайомитися з текстом самого міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування. Чи передбачає він узагалі «пільгу» зі сплати податку до доходу, що виплачується нерезидентові, і на яких умовах.

Рекомендації щодо застосування конвенцій про уникнення подвійного оподаткування наведено в листі ДФСУ від 27.12.2012 р. № 12744/0/71-12/12-1017.

Довідка про статус податкового резидента. Нерезидент повинен надати довідку про те, що він є резидентом країни, з якою Україна уклала міжнародний договір. Вимоги до такої довідки:

1. Вона має бути видана компетентним органом країни (який саме орган — зазначається безпосередньо в міжнародному договорі).

2. Довідка має бути в паперовому вигляді (102.18 ЗІР). Довідка в електронному вигляді, на думку фіскалів, — не підходить.

3. Довідка має бути легалізована. Легалізація довідки проводиться різними способами. Усе залежить від країни, чиїм резидентом є особа. Це може бути: (1) проставляння апостиля на документі або (2) консульська легалізація. Також існує низка країн, з якими Україна домовилася про непроведення легалізації як такої.

Апостиль допускається в країнах, які є сторонами Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, від 05.10.61 р.

Консульську легалізацію проводить консульство країни призначення (тобто України).

Є категорія країн, де не потрібні ні апостиль, ні консульська легалізація. Це ті держави, з якими Україна бере участь у двосторонніх договорах про правові відносини і правову допомогу в цивільних та кримінальних справах. А також у багатосторонній Конвенції від 22.01.93 р., яка застосовувалася до набрання чинності Конвенцією про правову допомогу від 07.10.2002 р.

4. Довідка має бути перекладена українською мовою. Податківці наполягають на необхідності нотаріального посвідчення перекладу (102.18 ЗІР).

5. Довідка діє протягом календарного року, у якому вона видана (102.18 ЗІР).

Нерезидент є бенефіціарним власником доходу. Найважливіше, на що звертають увагу фіскали, — це чи є нерезидент бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу. При цьому бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не може бути юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого доходу. Крім того, як випливає з міжнародної практики застосування угод про уникнення подвійного оподаткування, для визнання особи фактичним отримувачем доходу така особа не лише повинна володіти правом на отримання доходу, але й повинна бути особою, яка визначає подальшу економічну долю доходу.

Фіскали достатньо прискіпливо ставляться до перевірки статусу бенефіціарності. Тому потрібно мати документ, який підтверджує, що нерезидент є бенефіціарним власником доходу. Що це може бути за документ, у ПКУ не сказано. Але, як показує практика, як такі документи, наприклад, підходять: (1) лист-підтвердження статусу бенефіціарного власника від самого нерезидента; (2) довідка, видана податковим органом країни-нерезидента, що підтверджує бенефіціарні права власності на дохід; (3) висновок аудиторів та ін.

Такі документи теж мають бути відповідним чином легалізовані і містити переклад українською мовою.

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 04.02.2019 р. № 3470/7/99-99-26-02-03-17

ГУ ДФС в областях, м. Києві

Офісу ВПП

ДФС повідомляє, що за інформацією, одержаною від МЗС України, станом на 01.01.2019 р. набрали чинності міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування з Австрією (20.05.99), Азербайджаном (03.07.2000), Алжиром (01.07.2004), Бельгією (25.02.99), Білоруссю (30.01.95), Болгарією (03.10.97), Бразилією (26.04.2006), Великою Британією (11.08.93), В’єтнамом (19.11.96), Вірменією (19.11.96), Грецією (26.09.2003), Грузією (01.04.99), Данією (21.08.96), Єгиптом (27.02.2002), Естонією (24.12.96), Ізраїлем (20.04.2006), Індією (31.10.2001), Індонезією (09.11.98), Іраном (21.07.2001), Ірландією (17.08.2015), Ісландією (09.10.2008), Італією (25.02.2003), Йорданією (23.10.2008), Казахстаном (14.04.97), Канадою (22.08.96), Кіпром (07.08.2013); Киргизстаном (01.05.99), Китаєм (18.10.96), Республікою Корея (19.03.2002), Кувейтом (22.02.2004), Латвією (21.11.96), Ліваном (06.09.2003), Лівією (31.01.2010), Литвою (25.12.97), Люксембургом (18.04.2017), Македонією (23.11.98), Мальтою (28.08.2017), Марокко (30.03.2009), Мексикою (06.12.2012), Молдовою (27.05.96), Монголією (03.11.2006), Нідерландами (02.11.96), Норвегією (18.09.96), Об’єднаними Арабськими Еміратами (09.03.2004), Пакистаном (30.06.2011), Південноафриканською Республікою (23.12.2004), Польщею (11.03.94), Португалією (11.03.2002), Російською Федерацією (03.08.99), Румунією (17.11.97), Саудівською Аравією (01.12.2012), Сінгапуром (18.12.2009), Сирією (04.05.2004), Словаччиною (22.11.96), Словенією (25.04.2007), США (05.06.2000), Таджикистаном (01.06.2003), Таїландом (24.11.2004), Туреччиною (29.04.98), Туркменістаном (21.10.99), Угорщиною (24.06.96), Узбекистаном (25.07.95), Фінляндією (14.02.98), Францією (01.11.99), ФРН (04.10.96), Хорватією (01.06.99), Чехією (20.04.99, зі змінами 09.12.2015), Швейцарією (26.02.2002), Швецією (04.06.96).

Конвенція між Кабінетом Міністрів України і Союзним Урядом Союзної Республіки Югославія про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи і капітал, яка була підписана 22 березня 2001 р. і набрала чинності 29.11.2001, застосовується у відносинах України з Республікою Сербія та з Республікою Чорногорія.

Крім того, відповідно до статті 7 Закону України «Про правонаступництво України» Україна застосовує договори СРСР про уникнення подвійного оподаткування, що діють до набуття чинності новими договорами. Договори СРСР діють у відносинах України з Іспанією, Малайзією, Японією.

Директор Департаменту стратегічного розвитку

та міжнародного співробітництва

А. Александров

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі