Теми статей
Обрати теми

Електронно взаємодіємо з контролерами на новий лад

Біляєва Олена, експерт з питань оплати праці
Наказом від 01.06.2020 р. № 261* Мінфін виклав у новій редакції Порядок обміну електрон-ними документами з контролюючими органами від 06.06.2017 р. № 557 (далі — Порядок). Що змінилося для платників, читайте в цій статті.

* Наказ набуває чинності з 1-го числа місяця, наступного за місяцем його офіційного опублікування. На момент підготовки номера не опублікований.

Приєднання до Договору. Електронний документообіг з контролерами, як і раніше, розпочинається з приєднання до Договору про визнання електронних документів (зміни в цій частині відбудуться трохи пізніше, про що читайте наприкінці публікації). Але для такого приєднання спеціально подавати Заяву буде не потрібно (з моменту, коли набуде чинності наказ № 261, що коментується, очевидно, з 1 вересня). Достатньо надіслати контролерам перший будь-який електронний документ у встановленому форматі (стандарті) з дотриманням вимог законодавства стосовно електронного документообігу та електронних довірчих послуг. Підтвердженням приєднання платника до Договору буде квитанція про прийняття документа контролюючим органом (п. 1 розд. III Порядку).

Виходить, платник, який надіслав перший електронний документ податківцям і отримав другу квитанцію, може вважати, що він приєднався до Договору успішно.

У зв’язку зі зміною процедури приєднання до Договору підкориговано й перелік підстав для відмови в такому приєднанні. Їх усього 4: (1) відсутність автора на обліку в контролюючому органі; (2) невідповідність даних підписанта першого електронного документа даним в ЄДР** про керівника автора; (3) наявність в ЄДР запису про держреєстрацію припинення юрособи або припинення підприємницької діяльності ФОП; (4) наявність у Держреєстрі фізичних осіб — платників податків інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписанта першого електронного документа (керівника) у зв’язку зі смертю.

** Єдиний держреєстр юросіб, фізосіб — підприємців і громадських формувань.

Договір. Зміст Примірного договору про визнання електронних документів (додаток 1 до Порядку) також підправили. Зокрема, з нього прибрали всі згадки про «приєднувальну» Заяву і визначили, що контролери забезпечують відправлення квитанцій в Електронний кабінет або на електронну адресу автора.

Надання права підпису іншим особам. Щоб надати право підпису електронних документів іншим особам, як і раніше, треба подати Повідомлення, наведене в додатку 2 до Порядку (п. 3 розд. III Порядку).

При цьому визначено, що перша квитанція, сформована за результатами автоматизованої перевірки Повідомлення, вирушає авторові протягом 2 годин із часу її отримання контролюючим органом, інакше — протягом перших 2 годин наступного операційного дня (п. 4 розд. III Порядку).

Друга квитанція формується автоматично та є підтвердженням прийняття або сповіщенням про неприйняття Повідомлення контролерами.

Автоматизована перевірка. Встановлено, що контролери проводять автоматизовану перевірку отриманого електронного документа в день його надходження, а якщо документ надійшов після закінчення операційного дняна наступний робочий день (п. 6 розд. II Порядку).

Зверніть увагу: раніше документ, що надійшов пізніше ніж за 1 годину до закінчення операційного дня, перевіряли на наступний робочий день. Тепер, мабуть, усі документи, що надійшли протягом операційного дня, навіть за 1 хвилину до його закінчення, повинні автоматизовано перевірятися того ж дня.

Автоматизована перевірка електронного документа відтепер включає перевірку:

— правового статусу кваліфікованого електронного підпису або печатки відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону № 2155***;

*** Закон України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. № 2155-VIII.

— обов’язковості та послідовності накладення на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або печатки підписантів в установленому порядку;

— відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);

— наявності обов’язкових реквізитів;

— права підпису електронного документа підписантом.

Контролери більше не перевірятимуть наявність Заяви про приєднання до Договору і строк дії такого Договору.

Припинення дії Договору. Дія Договору і пов’язаних з ним Повідомлень припиняється, якщо: (1) від кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг отримана інформація про закінчення строку дії (або скасування) кваліфікованого сертифіката відкритого ключа керівника; (2) з ЄДР отримана інформація про зміну керівника, сторони Договору; (3) з ЄДР отримана інформація про держреєстрацію припинення юрособи; (4) у Реєстрі самозайнятих осіб з’явилася інформація про зняття з обліку самозайнятої особи як платника податків; (5) у Держреєстрі фізичних осіб — платників податків з’явилася інформація про закриття реєстраційного номера облікової картки підписанта електронного документа у зв’язку зі смертю.

Самостійно ініціювати припинення дії Договору, як це було раніше (шляхом подання Заяви), платник більше не зможе.

У день припинення дії Договору контролери, як і раніше, автоматично надсилатимуть платникові відповідне Повідомлення (за формою з додатка 3 до Порядку). Робити це вони тепер будуть або через Електронний кабінет, або на електронну адресу, внесену в облікові дані автора.

Зверніть увагу! З 07.11.2020 р. «завдяки» Закону № 786**** електронний документообіг з контролерами здійснюватиметься взагалі без укладення Договору. Тож через 3 місяці чекаємо на чергові поправки у Порядку.

**** Закон України «Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців» від 14.07.2020 р. № 786-IX.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі