Теми статей
Обрати теми

Форма № 1-ОПП vs повідомлення про головбуха

Казанова Марина, податковий експерт
У статті розглянемо декілька питань, які виникають доволі часто і стосуються подання форми № 1-ОПП при звільненні бухгалтера. У який строк її потрібно подавати? Чи обов’язково подавати, якщо обов’язки бухгалтера виконуватиме безпосередньо директор підприємства? Чи можна її не подавати, доки не буде прийнятий новий бухгалтер тощо?

Передусім зауважимо, що обов’язок усіх юридичних осіб, а також відокремлених підрозділів юридичних осіб подавати податківцям відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку на підприємстві / відокремленому підрозділі юрособи — установлено п. 66.4 ПКУ. Таке повідомлення здійснюється шляхом подання податківцям заяви за ф. № 1-ОПП (п. 9.3 Порядку № 1588*).

* Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Тепер перейдемо безпосередньо до розбору ситуацій із практики.

Ситуація 1. Головбух звільнився -> новий головбух (або виконувач його обов’язків) уже відомий і стає відразу до роботи після звільнення попереднього.

Тут усе доволі очевидно. Оскільки змінюється особа, відповідальна за ведення бухобліку, підприємству потрібно подати ф. № 1-ОПП з відміткою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» (п. 9.3 Порядку № 1588).

У який строк потрібно подати ф. № 1-ОПП? За правилами — у 10-денний строк (орієнтир — на календарні дні) з дня виникнення змін в облікових даних платника податків (п. 66.4 ПКУ, п. 9.3 Порядку № 1588). А з якого дня в нашому випадку починається відлік 10 днів? На нашу думку — з дня звільнення попереднього головбуха. Адже підприємство не може «призупинити» ведення бухобліку, відповідно тут же, після звільнення головного бухгалтера, має бути обов’язково призначена особа, відповідальна за ведення бухобліку.

Яка відповідальність, якщо строк у 10 днів буде порушений? Підприємству може загрожувати штраф за п. 117.1 ПКУ — у розмірі 1020 грн. За повторне порушення — 2040 грн.

Хоча на практиці цей штраф у разі порушення строків подання ф. № 1-ОПП податківці застосовують далеко не завжди.

У ф. № 1-ОПП заповнюємо поля: «1» — «Податковий номер»; «2» — «Повне найменування українською мовою»; «4» — «Найменування контролюючого органу, до якого подається заява»; «10» — «Головний бухгалтер (бухгалтер чи інша особа, на яку покладено обов’язки з ведення бухгалтерського обліку платника податків)». Якраз у полі «10» зазначаємо відомості про нового головного бухгалтера. У полі «Дата призначення» зазначаємо дату, з якої новий бухгалтер почав виконувати обов’язки головбуха на підприємстві.

Подавати ф. № 1-ОПП можна як у паперовому, так і в електронному вигляді (ідентифікатор електронної форми — J1312102).

Чи потрібно додавати до ф. № 1-ОПП додаткові документи (наприклад, наказ про звільнення попереднього головбуха, про призначення нового)? Узагалі згідно з п.п. 66.1.3 ПКУ до заяви за ф. № 1-ОПП також додаються підтвердні документи. Але, судячи з п. 9.3 Порядку № 1588, у випадку коли заява подається з відміткою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку», підтвердні документи можна не подавати.

В Електронному кабінеті у вкладці «Облікові дані платника» ви можете перевірити, чи «провели» податківці інформацію про зміну відомостей про особу, відповідальну за ведення бухобліку, на підставі поданої вами ф. № 1-ОПП.

Також відзначимо момент, який стосується електронної взаємодії з податківцями при зміні головного бухгалтера. Жодних заявок на приєднання до електронного договору переподавати не потрібно. А ось «Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису» (за формою додатка 2 до Порядку № 557**) на нового головбуха подати потрібно, щоб він мав можливість ставити свій електронний підпис (ЕП) на звітності. Електронний ідентифікатор форми цього «Повідомлення» — J1391103.

** Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

Само собою потрібно отримати ЕП на такого бухгалтера.

Ситуація 2. «Старий» головбух звільнився -> нового немає (тимчасово або його посаду зовсім скорочено). Тут потрібно пам’ятати, що не може бути такого, що головбух звільнився і ніхто не веде бухоблік на підприємстві. Адже бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації (ч. 1 ст. 8 Закону про бухоблік).

Тому якщо головбух звільнився, а новий не прийнятий або його посаду скорочено, то все одно на період, доки немає головного бухгалтера, має бути призначена особа, відповідальна за ведення бухгалтерського та податкового обліку на підприємстві. І про таку особу потрібно проінформувати через ф. № 1-ОПП. Функції бухгалтера може безпосередньо взяти на себе й директор підприємства:

— якщо посаду головбуха взагалі скорочено — то він може обрати таку форму організації бухобліку з ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, як самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства;

Така форма організації бухобліку не може бути обрана, якщо штатним розписом передбачено посаду бухгалтера.

— якщо посада головбуха в штаті є — то він може тимчасово її «замінювати» (у порядку суміщення посад).

Тобто в будь-якому разі (є посада головбуха на підприємстві чи ні) має бути призначена особа, відповідальна за ведення бухобліку на підприємстві. Якщо це буде директор — подаємо ф. № 1-ОПП з відміткою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку», в якій у полі 10 «Головний бухгалтер (бухгалтер чи інша особа…» зазначаємо дані директора. При цьому в полі «Дата призначення» заяви ф. № 1-ОПП зазначаємо дату, з якої директор почав виконувати обов’язки бухгалтера на підприємстві (категорія 116.01 ЗІР).

Що стосується підписання електронної звітності у цьому випадку (проставлення підпису «за головбуха» у звітності), то вважаємо, що:

— якщо в штаті посада бухгалтера скорочується, тобто обрано таку форму організації бухобліку, як самостійне ведення бухобліку керівником підприємства, — директор проставляє у звітності підпис тільки «за себе» (тобто тільки в полі, призначеному для підпису керівника підприємства);

— якщо посаду бухгалтера передбачено штатним розписом — директор ставить свій підпис і «за директора», і «за головбуха».

Ситуація 3. Змінюється директор підприємства, який раніше виконував обов’язки бухгалтера на підприємстві. У загальному випадку про зміну директора через ф. № 1-ОПП інформувати податківців не потрібно. Ці дані податківці візьмуть з ЄДР. Але! У нашій ситуації колишній директор виконував і обов’язки бухгалтера (був особою, відповідальною за ведення бухобліку на підприємстві). А відомості про особу, яка виконує функції бухгалтера, з ЄДР не підтягуються.

Тому в цьому випадку потрібно буде подати ф. № 1-ОПП знову ж таки з відміткою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку», у полі 10 «Головний бухгалтер (бухгалтер чи інша особа…» зазначивши дані вже про нового директора.

Якщо цього не зробити (ви можете це перевірити через вкладку «Облікові дані платника» Електронного кабінету), то у вас як особа, відповідальна за ведення бухобліку, буде значитися «старий» директор. А отже, можуть виникнути запитання щодо підписання звітності.

Ситуація 4. Новостворене підприємство. Головбуха/бухгалтера ще немає. Чи подавати ф. № 1-ОПП з відомостями про особу, відповідальну за ведення бухобліку?

Так, подавати. Адже, як ми зазначали вище, бухоблік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації. Тому особу, відповідальну за ведення бухобліку, потрібно в будь-якому разі призначити відразу ж після держреєстрації підприємства. При цьому тимчасово керівник може сам виконувати обов’язки бухгалтера чи обрати таку форму організації бухобліку, як самостійне ведення безпосередньо керівником підприємства.

У такому разі у ф. № 1-ОПП як особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та податкового обліку на підприємстві, потрібно зазначити керівника (директора підприємства). Щойно буде прийнятий головбух — тоді подамо ф. 1-ОПП з відомостями про головбуха.

Ситуація 5. Головбух був сумісником -> став основним працівником (безперервно). Чи подавати ф. № 1-ОПП? Ні, не потрібно (за умови, звичайно, що в облікових даних платника є відомості про такого головбуха як про особу, відповідальну за ведення бухобліку). Адже така особа не змінюється. А те, основний працівник він чи сумісник, не так важливо (у ф. № 1-ОПП ці відомості все одно не відображаються).

Такої ж думки дотримуються й фіскали (див. роз’яснення в категорії 116.06 ЗІР).

Ситуація 6. Головбух на лікарняному. Тимчасово його замінюватиме інша особа, призначена керівником підприємства. Чи потрібно на таку особу подавати заяву за ф. № 1-ОПП? Якщо стає зрозумілим, що головбух не зможе у зв’язку з перебуванням на лікарняному підписувати електронну звітність, то, щоб потім не виникло проблем із визнанням цієї електронної звітності, краще подати ф. № 1-ОПП на особу, яка тимчасово виконуватиме функції головбуха. Після того як головбух вийде з лікарняного — знову потрібно буде подати повторно ф. № 1-ОПП (уже з відомостями про головбуха).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі