Теми статей
Обрати теми

У ФОП Книг.NET: сталося?

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Історія зі скасуванням книг обліку ФОП гриміла влітку цього року1. За вдалим збігом обставин тоді був прийнятий Закон № 7862. А в ньому, серед іншого, й сиділи норми щодо скасування книг. Строк набрання чинності «книжковими» змінами — 01.01.2021 р. Він непомітно підкрався. А отже, саме час повернутися до цього питання — з урахуванням «багажу» накопичених змін, які відбулися з літа до цього дня. Поїхали!

1 Деталі знайдете в статтях: «10 «гарячих» запитань про скасування Книг обліку у ФОП» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 34), «Книг.NET: «кожен ФОП бажає знати…» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 30), «Книги ФОП і Ко — прийнято закон» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 29).

2 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців» від 14.07.2020 р. № 786-IX.

Чи не передумають? Чи не відіграють усе назад з книгами ФОП?

Таке запитання дійсно звучить. Тому розпочнемо саме з нього. Логічний ланцюжок, зазвичай, такий: «скасування книг же задумувалося під масове насадження РРО для єдиноподатників, а його відстрочили до початку 2022 року, може, і книги тоді повернуть?».

Це навряд чи img 1. По-перше, не факт, що мотивом скасування книг є саме масове насадження РРО/ПРРО для єдиноподатників (принаймні автори Закону № 786 у пояснювальній записці говорять про інші мотиви). По-друге, у «книжкового» питання вже давно немає особливої «гостроти». У тому числі з причини скасування ще у 2019 році «драконівської» 5-кратної санкції за неоприбуткування готівки3 (а оприбуткування у ФОП у більшості випадків відбувається саме в книгах обліку).

3 Див., зокрема, статтю «Касові» та РРО-порушення vs штрафи: що важливо не випустити з уваги» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 44).

Тому «книжкова лібералізація», в принципі, не виглядає кричущою навіть на тлі РРО/ПРРО-відстрочення. У будь-якому разі, щоб «повернути» єдиноподатникам книги, будуть потрібні саме законодавчі зміни. Поки ми таких ініціатив не бачимо!

Єдиноподатковим книгам «кінець», загальносистемні ще на плаву

На виконання Закону № 786 Мінфін уже прийняв наказ4 про скасування форм книг для єдиноподатників і порядків їх ведення. Він набере чинності з 01.01.2021 р. (але не раніше дати опублікування). Тобто єдиноподатковим книгам уже фактично «кінець».

4 Наказ Мінфіну «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року № 579» від 26.11.2020 р. № 728.

Водночас єдиноподатникам не заборонено продовжувати вести їх далі (про що буде сказано нижче).

Щодо загальносистемників поки скасування «книжкової» підзаконки5 не бачимо. І тут не так усе просто. Мінфін для загальносистемників повинен затвердити нові:

5 Мається на увазі наказ Міндоходів «Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» від 16.09.2013 р. № 481 (далі — наказ № 481).

— типову форму, за якою здійснюється облік доходів і витрат;

— порядок ведення такого обліку.

Але поки не видно навіть відповідних проєктів img 2.

Виходить, що за відсутністю альтернативи, в загальносистемників форма книги і порядок її ведення з наказу № 481 затримаються (БЕЗ виконання з 01.01.2021 р. умов, не передбачених ПКУ: в тому числі про необхідність її шнурування, нумерації сторінок, реєстрації книги в податковому органі, прив’язки електронної форми книги виключно до електронного кабінету).

Знову ж таки, самі податківці в інформаційному листі № 166 висловлювалися в такому ключі:

6 Інформаційний лист ДПСУ від 02.09.2020 р. № 16 (tax.gov.ua/data/material/000/339/432244/Informaciyniy_list_16.pdf).

«На сьогодні і до моменту затвердження нової форми Міністерством фінансів України залишається чинною Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міністерства доходів і зборів України від 16 вересня 2013 № 481».

Тобто в розумінні податківців загальносистемники до появи «новин» від Мінфіну повинні продовжувати (у тому числі й після 01.01.2021 р.) вести облік у формі Книги обліку доходів і витрат, що діє зараз, і згідно з порядком її ведення (які затверджені наказом № 481), що діє зараз.

Вимоги закону і «пряма мова» податківців

На цьому фоні не зайвим буде нагадати, чого від ФОПа вимагатиме ПКУ в частині ведення обліку з 01.01.2021 р.

Загальна система

Єдиний податок

177.10. Фізичні особи — підприємці зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат, та порядок ведення такого обліку визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

296.1. Фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку першої та другої груп і платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення отриманих доходів.

Фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення доходів і витрат.

Облік доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді.

А тепер процитуємо інформаційний лист № 16 ДПСУ, в якому є відповіді на багато запитань, що турбують ФОПів, у частині скасування книг.

«…Прокоментуємо декілька важливих аспектів щодо цих нововведень:

1. Закон № 786 фактично скасував вимогу до платників єдиного податку щодо реєстрації Книги у податкових органах. Платникам податків не потрібно вчиняти жодних дій по скасуванню реєстрації вже зареєстрованих книг з 1 січня 2021 року (подавати будь-які заяви чи повідомлення не потрібно).

2. При веденні обліку у довільній формі платники єдиного податку вправі застосовувати будь-який спосіб обліку доходів за період (це можуть бути записи у будь-якому довільному реєстрі — паперових зошиті, журналі чи в електронній таблиці у файлі Excel). У тому числі платники можуть продовжувати вести Книгу обліку доходів (для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість) та Книгу обліку доходів і витрат (для платників єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість) за формами, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року № 579. Кодекс не містить вимоги до платника податків повідомляти контролюючі органи про обраний вид реєстру. Разом із тим податкові органи мають право запросити зазначену інформацію у порядку, визначеному Кодексом, для перевірки дотримання платником вимог Кодексу щодо граничного обсягу доходу за відповідний період. Тому такі записи мають містити інформацію щонайменше про місячні обороти, вони є джерелом інформації для складання платником податку звітності з єдиного податку.

3. Зміни, запроваджені Законом № 786 щодо форми обліку доходів самозайнятими особами, не скасовують обов’язку для всіх платників податків (включаючи таких суб’єктів) дотримуватися вимог підпунктів 44.1 та 44.3 статті 44 Кодексу, зокрема щодо ведення обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів (документів на придбані товари) та їх належного зберігання. Тому інформація про місячні обороти, яку самозайнята особа буде з 1 січня 2021 року заносити до довільного реєстру, має відповідати змісту первинних документів за відповідний період. Для платників єдиного податку, які є платниками податку на додану вартість, продовжують діяти всі вимоги Кодексу щодо обліку податку на додану вартість.

4. Через зміни, запроваджені Законом № 786, з 1 січня 2021 року зникають підстави для застосування до фізичних осіб — підприємців на спрощеній системі оподаткування адміністративного штрафу за неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку відповідно до статті 164-1 Кодексу про адміністративні правопорушення.

5. Можливість ведення обліку доходів і витрат в електронній формі через Електронний кабінет для фізичних осіб на загальній системі оподаткування та фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, буде впроваджено ДПС після затвердження Міністерством фінансів України типових форм, за якими здійснюватиметься облік доходів і витрат такими платниками податків. Про запровадження такого сервісу буде повідомлено окремо

Що робити з книгами/регістрами, які завели в карантин і в податківців за правом з «карантинних» постанов КМУ не реєстрували?

Відповідна норма представлена і в найсвіжішій «карантинній» постанові КМУ від 09.12.2020 р. № 1236:

«24. На період дії карантину тимчасово дозволяється: … 3) фізичним особам — підприємцям та фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, вести облік доходів і витрат без використання книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), якщо ведення зазначених книг повинне розпочатися після встановлення карантину, за умови подальшого подання такими особами книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), до яких внесені дані про доходи і витрати, отримані (здійснені) ними, для реєстрації до контролюючих органів протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про відміну карантину».

Не факт, звичайно, що в наступному році на тлі «книжкової лібералізації» податківці щось реєструватимуть. Але норма така є. І по-хорошому, відповідні облікові регістри з даними до кінця 2020 року повинні бути подані податківцям на реєстрацію «протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про відміну карантину».

Ну а дані з початку наступного року можна вже накопичувати в інших регістрах, які подавати на реєстрацію податківцям не потрібно.

Скасування книг vs оприбуткування

Говорили не раз, нагадаємо ще раз. Зараз Книги ФОП слугують у тому числі для оприбуткування готівки. Але це ні в якому разі НЕ означає, що всім тим, хто працює з готівкою, з 01.01.2021 р. доведеться:

— обов’язково продовжувати вести саме книги;

— записи про дохід робити за кожен день отримання готівки, а не підсумком за місяць, і т. д.

Ні. Оприбуткування не впливає на встановлені ПКУ правила ведення обліку. Воно лише прив’язується до вже діючих (!) правил.

Тобто це НБУ повинен підлаштовувати своє «касове» Положення від 29.12.2017 р. № 148 під нові реалії ведення ФОП-обліку. До речі, із цим завданням він уже впорався!

Ідеться про постанову правління НБУ «Про внесення змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні» від 08.12.2020 р. № 155.

На щастя, НБУ вирішив «не винаходити велосипед». Він просто «вичистив» згадку про єдиноподаткову Книгу обліку доходів, а норму про оприбуткування для ФОП виписав так (з 01.01.2021 р.):

«Оприбуткування та облік фізичними особами — підприємцями отриманих доходів здійснюється в книгах обліку доходів і витрат / у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів у порядку, визначеному Податковим кодексом України».

Тобто додатково нікому нічого робити не доведеться.

1. Для єдиноподатників оприбуткуванням будуть щомісячні записи в їх довільних регістрах (адже саме для них ПКУ буде передбачена вільна форма обліку).

Не зрозуміло, звичайно, як бути з тим, що в тому ж п. 11 «касового» Положення № 148, як і раніше, буде значитися, що «готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі». А у визначенні оприбуткування не буде значитися такий регістр, як «довільна форма».

Але, з іншого боку, в явній формі буде сказано, що оприбуткування відбувається в т. ч. «у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів».

2. Для загальносистемників оприбуткуванням будуть, як і зараз, ті ж записи в їх Книгах обліку доходів і витрат (за формою, затвердженою наказом № 481), які, як ми з’ясували, їм доведеться вести до того моменту, поки Мінфін «народить» нову типову форму для ведення обліку доходів і витрат і порядок ведення такого обліку.

Знову ж таки загальносистемники продовжують вести Книги з використанням сьогоднішньої методології (згідно з Порядком, затвердженим наказом № 481), згідно з якою дохід потрібно показувати за кожен день його отримання, причому «день у день». Тобто все відповідає у т. ч. вимогам «касового» Положення № 148.

Скасування книг для єдиноподатників vs первинні документи

Це питання ризикує стати «каменем спотикання» на шляху облікової лібералізації для єдиноподатників. У тому ж процитованому вище інформаційному листі № 16 фіскали стверджують, що інформація про місячні обороти повинна «відповідати змісту первинних документів за відповідний період». Виходить, потрібні будуть первинні документи на отримані доходи? Інакше податківців ніби як і не зрозумієш img 3.

Узагалі, питання це старе і неоднозначне. Обов’язок підтверджувати облік доходів і витрат, зокрема, первинними, а також іншими документами, пов’язаними з обчисленням і сплатою податків, ведення яких передбачене законодавством, установлено в п. 44.1 ПКУ, а строк їх зберігання — у п. 44.3 ПКУ. Це загальні норми, які стосуються всіх платників.

Але можна стверджувати, що в єдиноподатників є свої, спеціальні правила.

«Полегшені». З оглядкою на те, що це все-таки спрощена система оподаткування.

Згідно з п. 292.13 ПКУ єдиноподатковий дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 ПКУ. А сам порядок ведення обліку єдиноподатниками встановлено в п. 296.1 ПКУ. Там нічого про первинні документи для ФОПів не сказано. Пункт 296.1 ПКУ зараз містить і в зміненій редакції з 01.01.2021 р. міститиме норми відсилань до пп. 44.2, 44.3 ПКУ виключно для юросіб-єдиноподатників! Якби законодавець передбачав обов’язок мати первинні документи і для ФОПів, він би зробив аналогічне застереження і для них. Або взагалі не робив би жодних відсилань, припускаючи, що підтвердження доходів первинкою працює для всіх за умовчанням.

Але, знову ж таки, як бачимо, податківці вважають інакше img 4. Тому безпечний варіант, звичайно, — це мати первинку на отриманий дохід.

Щодо безготівкових надходжень — це виписка з банківського рахунку.

Щодо готівки, яку пропустили через РРО/ПРРО, — Z-звіт.

Щодо готівки, яка пройшла через РК з КОРО, — КОРО.

А що стосовно іншої готівки? Доведеться складати первинку на «прихід» готівки — розрахункові квитанції тощо. Це знову ж таки — в ідеалі.

Але перевірок податківців поки немає. Є можливість почекати/подивитися: будуть податківці форсувати ситуацію чи навпаки лібералізують свою точку зору. Якщо форсуватимуть, то тоді вже вирішувати, що вам цікавіше: «оформити» первинку щодо готівкових надходжень, якої не вистачає, чи заплатити штраф за її відсутність.

Поки на цьому все. Стежимо за розвитком ситуації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі