Теми статей
Обрати теми

Нові підакцизні товари: що робити із залишками?

Шевчук Михайло, податковий експерт
З 23 травня поповнився список підакцизних товарів, що класифікуються до того ж як пальне1. Якщо ви раніше мали справу з ними, у вас є два шляхи: продовжити це робити, підлаштувавши свою діяльність під нові вимоги, або ж припинити працювати із цими товарами. Зараз пропонуємо розібрати пов’язані із цим нюанси!

1 Детальніше про що ви могли прочитати у статті «Нові підакцизні товари (у т. ч. деякі розчинники): що врахувати ВСІМ» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 23).

Не все те золото, що блищить

І далеко не все те, що має коди УКТ ЗЕД, які відповідають новим підакцизним товарам, — пальне та підакцизний товар у розумінні п.п. 215.3.4 ПКУ.

Це питання ДМСУ оперативно роз’яснила в листі від 03.06.2020 р. № 16-4/16-02-02/7/1302. А тепер багато в чому продублювали/підтвердили податківці2.

2 tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/421901.html (https://buhgalter911.com/news/news-1050903.html)

Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш ніж 85 об. % яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350 °C (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового (коди за УКТ ЗЕД: 2710 19 62 00 — 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00) — це суміші на основі газойлю (дизпалива) з доданими важко-легкими фракціями рідкого палива, мінерального масла (олив) тощо.

Паливо пічне побутове (коди УКТ ЗЕД 2710 19 62 00, 2710 19 64 00, 2710 19 68 10, 2710 19 68 20, 2710 19 68 90, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00) — окремий підакцизний товар. Ставка податку для нього становить 139,50 € за 1000 л.

Як зазначають «митники», нововведення обходять стороною, зокрема:

— тверді, напівтверді та пластичні мастила в будь-якій упаковці і тарі;

— в’язкі, густі та пастоподібні суміші;

— базові оливи та аналогічні нафтопродукти, які під час фракційного розгону за методом ISO 3405 при температурі 350 °C зазвичай переганяються в кількості до 35 об. %.

Розчинники або розріджувачі на основі метанолу; інші готові суміші на основі метанолу (код згідно з УКТ ЗЕД 3814 00 90 90). Це ті суміші, у яких метанол за кількісним показником, вираженим у масових відсотках у суміші, переважає кожен з інших компонентів.

Наприклад, складним органічним розчинником, розріджувачем або іншою готовою сумішшю на основі метанолу:

вважається розчинник, що складається із 40 мас. % метанолу, 10 мас. % бутанолу, 20 мас. % етанолу та 30 мас. % ізопропанолу, або розчинник, що містить 95 мас. % метанолу, а інші — будь-які штучно додані розчинники (наприклад, пентанол, бутанол, пропанол);

Тобто метанолу не обов’язково повинно бути в розчиннику/розріджувачу або іншій суміші більше половини маси: головне, щоб його масова частина була більше, ніж у інших компонентів.

НЕ вважається розчинник, що складається із 20 мас. % метанолу, 30 мас. % етанолу і 50 мас. % ізопропанолу. Усе тому, що масова частина ізопропанолу в ньому у 2,5 раза, а етанолу — у 1,5 раза більше, ніж у метанолу.

Якщо хочеш залишитися…

ДПСУ нагадує, що особи, які реалізують пальне зазначених видів, та ті особи, які підпадають під визначення розпорядника акцизного складу, зобов’язані:

— пройти обов’язкову реєстрацію платниками акцизного податку з реалізації пального;

— зареєструвати усі акцизні склади в СЕАРПСЕ;

— складати акцизні накладні та реєструвати їх ЄРАН — у випадках, передбачених п. 231.1 ПКУ;

— отримати відповідні ліцензії на здійснення діяльності з пальним.

Власне, це те, про що ми говорили у попередній статті. Але, знову ж таки, не забуваємо про винятки — про «привілейоване» ходіння (для акцизних і ліцензійних цілей) пального в тарі до 5 л (включно3)4.

3 Хоча формально саме з-під ліцензування виведені опт, роздріб і зберігання пального в споживчій тарі до 5 л без (!) приписки «включно». Але системний підхід — на користь «включно».

4 Детальніше прочитаєте про це у статті «Нові підакцизні товари (у т. ч. деякі розчинники): що врахувати ВСІМ» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 23).

Від себе додамо, що якщо ви торгували новими підакцизними товарами на спрощенці (у групах 1 — 3), а точніше, допустили їх продаж починаючи з 23 травня, то вам доведеться:

1) оподаткувати дохід, отриманий від їх продажу, за ставкою 15 % згідно з пп. 4 п. 293.4 ПКУ (якщо ви — ФОП групи 1, 2 або 3) або подвійною ставкою податку згідно з п.п. 3 п. 293.5 ПКУ (якщо ви юрособа — платник групи 3);

2) з ІІ півріччя залишити спрощенку img 1, перейшовши на загальну систему оподаткування на виконання п.п. 5 п.п. 298.2.3 ПКУ.

Нагадаємо, що як виняток (з «підакцизних заборон») на єдиному податку можна торгувати вроздріб ПММ у ємностях до 20 л (це благословляє п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ). Що належить до ПММ — питання з дуже довгою передісторією і дуже заплутане. Але ми б НЕ взялися стверджувати, що ті ж розчинники/розріджувачі на основі метанолу належать до ПММ. Так, це пальне, але не паливо (і, відповідно, не ПММ).

Тому якщо й намагатися заходити через логіку, що раз такі розчинники названі в ПКУ пальним, то й до ПММ їх теж можна «запхнути», то не інакше як через письмову ІПК.

Знову ж таки, щоб уникнути цих згубних єдиноподаткових наслідків, можна (якщо це можливо) вдатися до процедури повернення5. Але якщо це не пальне в тарі до 5 літрів (включно), неминуче виникне запитання: що потім робити із цими отриманими назад товарами (про що детальніше буде сказано пізніше)?

5 Вам буде цікавою стаття «Повернення в єдиноподатників — ФОП та юросіб» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 16).

Крім того, ДПСУ констатує й без того відомий сумний факт, що жодних Перехідних положень щодо нових підакцизних товарів у Законі № 4666 не було передбачено img 2. А це означає, зокрема, те, що:

6 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 р. № 466-IX.

ПКУ не передбачено окремих строків обладнання акцизних складів витрато- та/або рівнемірами-лічильниками та їх реєстрації в Єдиному державному реєстрі таких «диво-приладів» для суб’єктів господарювання, які здійснюють ввезення або реалізацію товарів, з 23.05.2020 р. віднесених до підакцизного пального. Нагадаємо, що до 01.01.2020 р. впоратися з обов’язком обладнати акцизні склади витрато- та рівнемірами-лічильниками повинні були навіть «найдрібніші» розпорядники;

— для таких платників не передбачено й будь-яких винятків у частині застосування штрафних санкцій, зазначених у:

а) п. 117.3 (за реалізацію пального без реєстрації платником акцизного податку — у розмірі 100 % вартості реалізованого пального);

б) ст. 1202 ПКУ (за порушення порядку реєстрації акцизних накладних і розрахунків коригування до них у ЄРАН);

в) ст. 1281 ПКУ: (1) штрафи за кожен необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу — у розмірі 20 тис. грн (50 тис. грн — при повторному протягом року порушенні); (2) мільйонний штраф за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у СЕАРПСЕ розпорядником акцизного складу (при повторному протягом року порушенні — 2-мільйонний); (3) штраф у розмірі 1000 грн за кожен не поданий електронний документ, що містить дані про фактичні залишки та обсяг обігу пального;

— для обліку обсягів нових підакцизних товарів у СЕАРПСЕ платнику необхідно зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального. Умовою такої реєстрації є наявність на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку, не менше суми акцизного податку, розрахованого з обсягу пального в цій заявці.

Як вони повинні там з’явитися — ДПСУ не уточнює. При цьому про жодну інвентаризацію, за підсумками якої такі залишки могли б потрапити до системи без сплати акцизу, ПКУ не говорить… img 3

Позбавитися від залишків

Чи можливо позбавитися від залишків без акцизних наслідків, враховуючи те, що майже будь-який рух пального є його реалізацією в розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ (для цілей оподаткування акцизним податком)?

Нагадаємо, що згідно із зазначеним підпунктом реалізація пального для цілей розд. VI ПКУ — це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне або без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

— на акцизний склад;

— на акцизний склад пересувний;

— для власного споживання чи промислової переробки;

— будь-яким іншим особам.

Це визначення використовують для цілей оподаткування акцизним податком. А ось для оподаткування єдиним податком, податком на прибуток і ПДВ діють інші правила.

Тобто формально повернення товару продавцю буде реалізацією пального, навіть якщо його продавець не є розпорядником акцизного складу (у тому числі пересувного) (у такому разі він буде «будь-якою іншою особою»…). З усіма подальшими наслідками.

Але тут можна зайти зі сторони Порядку № 2627. При поверненні пального розд. V Порядку № 262 вимагає виписування розрахунку коригування до акцизної накладної. Тобто підхід такий, що це не зворотне постачання/реалізація, а саме повернення.

7 Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2019 р. № 262.

На цьому й можна спробувати зіграти (заручившись ІПК). Інше питання, чи захоче з поверненням зв’язуватися продавець. Адже для нього податкові наслідки, очевидно, будуть «малоцікавими».

Також не потрапити під «реалізацію» можна через винятки. Важливо: не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:

1) у споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Із цим варіантом узагалі жодних проблем! Якщо ви мали справу з продажем пального в дрібній тарі, можете спокійно й надалі цим займатися без необхідності реєстрації платником акцизу та отримання будь-яких ліцензій!

Нюанс тільки з єдиним податком — розчинники складно «запхнути» в ПММ, про що ми сказали вище. Відповідно їх реалізація в умови перебування на ЄП груп 1 — 3 не вписується.

2) при використанні пального суб’єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу (у тому числі пересувного), яке передане (відпущене, відвантажене) платником акцизного податку таким суб’єктам господарювання виключно для потреб власного споживання або промислової переробки.

Чи є у вас акцизний склад і чи є ваше підприємство / ФОП — відповідно розпорядником акцизного складу?

Згідно з п.п. «б» п.п. 14.1.6 ПКУ акцизний склад — це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

При цьому якщо: (1) пальне використовують виключно для потреб власного споживання або промислової переробки та (2) не здійснюють операції з реалізації та зберігання пального іншим особам, істотне значення починають відігравати місткість ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального та/або річний обсяг отриманого пального. Через «маленьку» місткість якраз і можна звільнитися від тягаря акцизного складу (у разі використання на власні потреби).

Також не є акцизним складом згідно з п.п. «ґ» п.п. 14.1.6 ПКУ приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.

Знову ж таки, якщо це не пальне в дрібній тарі, варіант і з використанням у власних цілях від акцизу рятує. А від необхідності отримання ліцензії на зберігання пального — ні.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі