* Закон України від 06.12.2019 р. № 361-IX.
** Стаття «Хто з бухгалтерів — суб’єкт первинного фінмоніторингу?» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 10).
Відразу заспокоїмо — штатних бухгалтерів це все не стосується. Вони не є суб’єктами первинного фінмоніторингу (п. 7 ч. 2 ст. 6 Закону № 361) .
А ось «ненаймані» бухгалтери, а також суб’єкти господарювання, які надають послуги у сфері бухобліку, зобов’язані виконувати вимоги Закону № 361 . До них належать: (1) ФОП і юрособи, які надають послуги у сфері бухобліку; (2) бухгалтери, які надають послуги за ЦПД-договорами (не ФОП); (3) самозайняті особи (не ФОП), які ведуть бухоблік.
Причому важливий саме факт надання бухгалтерських послуг (а не заявлені КВЕД). Як варіант, можна уникати в договорі формулювань про надання бухгалтерських послуг (хоча врешті-решт вид послуги визначається не з назви, а з характеру виконуваних робіт).
Що потрібно буде робити? «Доповідати» Держфінмоніторингу:
(1) про всі підозрілі фінансові операції клієнта. Чи спроби їх здійснення. Важливо! Розмір операції значення не має. Немає й конкретних ознак, що характеризують підозрілу операцію;
При визначенні підозрілої фінансової операції потрібно враховувати типологічні дослідження***, а також рекомендації суб’єктів Держфінмоніторингу.
*** sdfm.gov.ua/articles.php?cat_id=78, fiu.gov.ua/pages/dijalnist/tipologi/tipologi-drzhfinmonitoringu
(2) повідомляти про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта, які містяться в ЄДР, і інформацією про кінцевих бенефіціарних власників, отриманою суб’єктом первинного фінмоніторингу.
Що важливо! Потрібно буде стати на облік у Держфінмоніторингу як суб’єкт первинного моніторингу (ч. 2 ст. 8 Закону № 361). Причому це стосується всіх бухгалтерів — «ненайманців».
Поки що порядку постановки на облік, розробленого під положення Закону № 361, немає. Відповідно можна говорити, що поки немає процедури такої постановки, не може бути й відповідальності за порушення такої процедури. Хоча Держфінмоніторинг на своєму офіційному сайті**** вже надав рекомендації, як до введення підзаконної нормативки стати на облік у Дерфінмоніторингу та інформувати про підозрілі операції.
При цьому зазначимо, що у Верховній Раді зареєстровано проєкт закону про перенесення дати набрання чинності Законом № 361 на 1 липня (№ 3372). Сподіватимемося, що його приймуть.