Теми статей
Обрати теми

Хто з бухгалтерів — суб’єкт первинного фінмоніторингу?

Казанова Марина, податковий експерт
У цій статті ми продовжимо знайомство із Законом № 361*, який незабаром прийде на зміну Закону № 1702 (про боротьбу з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом). Ми вже розповідали про «нову хвилю» подання відомостей про кінцевих бенефіціарів. А тепер поговоримо про нових суб’єктів первинного фінмоніторингу — зокрема бухгалтерів, суб’єктів господарювання, які надають бухгалтерські послуги.

* Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 р. № 361-IX.

Хто у справі?

Закон № 361 (набирає чинності з 28.04.2020 р.) серед переліку осіб, які є спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу (ССПФМ) називає, зокрема (п.п. 7 ч. 2 ст. 6):

— суб’єктів аудиторської діяльності;

бухгалтерів, суб’єктів господарювання, які надають послуги з бухгалтерського обліку;

— суб’єктів господарювання, які здійснюють консультування з питань оподаткування;

— суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги.

Ми сьогодні зупинимося на такій категорії суб’єктів первинного фінансового моніторингу, як «бухгалтери, суб’єкти господарювання, що надають послуги у сфері бухобліку».

Що важливо! Закон чітко визначать, що ССПФМ не є особи, які надають послуги в межах трудових відносин (про це прямо сказано в п. 7 ч. 2 ст. 6 Закону № 361).

Відповідно штатний бухгалтер (у т. ч. і головний бухгалтер) підприємства не є суб’єктом первинного фінмоніторингу. А отже, і виконувати вимоги Закону № 361 такий бухгалтер не зобов’язаний.

Інформація, описана нижче, його не стосується, але вона буде цікава тим суб’єктам господарювання, які замовляють послуги бухобліку «на стороні».

А ось «не наймані» бухгалтери (виходить, ті, які надають свої послуги за ЦПД-договорами і не зареєстровані як ФОП), а також суб’єкти господарювання (ФОП і юрособи), які надають послуги у сфері бухобліку, зобов’язані виконувати вимоги Закону № 361.

Що потрібно?

Власне кажучи, і зараз суб’єкти господарювання, які надають послуги у сфері бухобліку, є суб’єктами первинного фінмоніторингу. Але зараз виконання ними обов’язків суб’єкта первинного фінмоніторингу стосується достатньо невеликого кола операцій.

А ось з набранням чинності Законом № 361 «не наймані» бухгалтери, а також суб’єкти господарювання, що надають послуги у сфері бухобліку, повинні будуть (п. 8 ч. 2 ст. 8 Закону № 361):

— інформувати спеціально уповноважений орган (Держфінмоніторинг) про всі підозрілі фінансові операції клієнта,

— а також надавати копії документів та іншу інформацію, на підставі якої сформовано підозри, також додаткову інформацію за запит Держфінмоніторингу.

Що таке підозріла фінансова операція?

Згідно зі ст. 21 Закону № 361 фінансова операція або спроба її проведення незалежно від суми вважається підозрілою, якщо суб’єкт первинного фінмоніторингу має підозру або має достатні підстави для підозри, що вона є результатом злочинної діяльності, або пов’язана, або стосується фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового ураження.

Сума операції значення не має.

При визначенні того, чи є підозрілою фінансова операція або діяльність, суб’єкт первинного фінансового моніторингу враховує типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом і оприлюднені ним на своєму веб-сайті**, а також рекомендації суб’єктів Держфінмоніторингу.

** sdfm.gov.ua/articles.php?cat id=78, fiu.gov.ua/pages/dijalnist/tipologi/tipologi-derzhfinmonitoringu

Як бачимо, конкретні ознаки, що характеризують підозрілу фіноперацію, в Законі не визначені.

При цьому ч. 3 ст. 12 Закону № 361 говорить про те, що суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний, наскільки це можливо, проводити аналіз і вивчення підстав та цілей усіх фінансових операцій, які відповідають хоча б одній із таких ознак: (1) є складними фінансовими операціями; (2) є незвично великими фінансовими операціями; (3) проведеними у незвичний спосіб; (4) не мають очевидної економічної або законної мети.

Як пояснює Міністр фінансів***, якщо бухгалтер бачить, що

«наприклад, їхній клієнт усе життя щось купував-продавав за «безготівку» і тут раптом йому знадобилося збільшити ліміт каси і провести стовідсоткову готівкову передоплату у великій сумі, то це і є саме той «незвичайний спосіб», про який іде мова в законі. Але якщо бухгалтер зрозумів доцільність такої операції клієнта і довів її банку, взяв на себе відповідальність за транзакцію, бо у нього є всі необхідні докази й документи, то він може не повідомляти про це у Державну службу фінансового моніторингу».

*** visnuk.com.ua/uk/news/100016128-pereviryatimut-menshe-ale-karatimut-zhorstkishe-ministr-finansiv-oksana-markarova-pro-onovleniy-finmonitoring

Хоча Закон вимагає інформувати тільки про ті операції, де є підозри, що діяльність або операція пов’язана зі злочинами або фінансуванням тероризму.

Протягом якого часу і куди потрібно подавати таку інформацію?

Повідомляти про підозрілу операцію потрібно негайно після виникнення підозри або достатніх підстав для підозри. Порядок подання такої інформації повинен затвердити КМУ.

Що ще важливо! Про порогові операції (із сумою більше 400 тис. та дотриманням хоча б однієї вимоги з ч. 1 ст. 20 Закону № 361) бухгалтери/суб’єкти господарювання, які надають бухгалтерські послуги, повідомляти не зобов’язані. Від цього їх звільняє п. 2 ст. 10 Закону № 361 (ср. ).

Із ССПФМ такий обов’язок покладений тільки на «лотерейників». Причому в останніх свій еквівалент порогової операції.

Також вони не зобов’язані виконувати вимоги (з пп. 2, 7 і 18 ч. 2 ст. 8 Закону № 361) стосовно виявлення, реєстрації та зберігання інформації про порогові фінансові операції.

Крім того, на суб’єктів первинного фінансового моніторингу покладається обов’язок (і бухгалтери/суб’єкти господарювання, що надають бухгалтерські послуги, від нього не звільнені) повідомляти про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань****, та інформацією про кінцевих бенефіціарних власників, отриманою суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки клієнта, — не пізніше десятого робочого дня місяця, наступного за місяцем, в якому були виявлені розбіжності.

**** Цікаву інформацію щодо бенефіціарів зможете знайти в статтях: «Відомості про бенефіціарів: нова хвиля» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 8), «Малюємо» бенефіціарів — 2020: «гарячі» запитання» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 9).

Що ще потрібно буде робити:

1. Стати на облік в Держфінмоніторингу як суб’єкт первинного моніторингу.

2. Призначити працівника, відповідального за фінмоніторинг (порядок призначення такого працівника і перевірки відповідності кваліфікаційним вимоги також буде затверджений окремо). Увага! Ця вимога не стосується осіб, які працюють одноосібно.

3. Розробити внутрішні документи з питань фінансового моніторингу (вони повинні містити процедури, достатні для забезпечення ефективного управління ризиками) на основі ризик-орієнтованого підходу. Ця вимога не стосується осіб, які працюють одноосібно.

4. Подавати у встановлені Законом № 361 строки додаткову інформацію на запити Держфінмоніторингу.

5. Документувати заходи, прийняті з метою виконання вимог Закону № 361, і зберігати ці документи не менше 5 років.

Відповідальність

Як заходи покарання до порушника можуть бути застосовані такі санкції, як попередження, анулювання ліцензії та/або інших документів, які надають право на здійснення діяльності, штраф.

Наприклад, сума штрафу за несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації може становити до 20 тисяч нмдг (тобто до 340000 грн).

При цьому повний список штрафів міститься в ч. 5 ст. 32 Закону № 361.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі