Теми статей
Обрати теми

Нетипове повернення авансу: як скласти РК?

Сумцова Ольга, податковий експерт
Ситуація. Підприємство склало податкову накладну (ПН) на отриманий від покупця частковий аванс за товар. Потім відбулося 100 % відвантаження товару (складено другу ПН). Але потім за домовленістю сторін отриманий аванс був повернений назад покупцеві як помилково перерахований. За відвантажений товар розрахунок буде здійснено пізніше. Як у цьому випадку скласти РК?

Особливість цієї ситуації полягає в тому, що аванс за товар повністю повернено. При цьому друга подія — відвантаження товарів — відбулася. Оскільки відвантаження товару було, а аванс повернено, то передбачається, що пізніше має бути перерахована 100 % оплата за відвантажений товар. А отже, відвантаження товарів після повернення авансу перетворюється вже на першу подію за операцією. А оскільки ця подія в нашому випадку відбулася в 100 % обсязі (відвантаження товару відбулося в повному обсязі), а ПН на відвантаження складено на не охоплену авансом частину, то таку «відвантажувальну» ПН складено некоректно. Тому в цьому випадку слід повністю обнулити «помилкову» ПН на відвантаження (складену на не охоплену авансом частину) і скласти тією ж датою, що й «помилкова» відвантажувальна ПН — нову правильну ПН на 100 % відвантаження.

Варіант скласти до ПН на відвантаження просто коригувальний РК (яким додається кількість) з кодом причини 102 «зміна кількості» дуже ризикований. Є велика ймовірність, що податківці не визнають податковий кредит у покупця за такою ПН. Так, у категорії 101.15 ЗІР податківці на запитання: як виправити помилку, допущену в гр. 6 (кількість (об’єм, обсяг)) ПН, відповідають, що потрібно скласти РК плюс нову ПН.

«1) на дату виявлення помилки складає РК кількісних і вартісних показників до ПН, в табличній частині якого зі знаком «—» відображає показники щодо усіх зазначених в податковій накладній товарів/послуг та у графі 2.1 заповнює код причини коригування «103»;

2) складає нову податкову накладну, в якій зазначає правильні показники, визначені первинними документами. Такій податковій накладній присвоюється новий порядковий номер та у полі «Дата складання» зазначається дата виникнення податкових зобов’язань продавця».

Слід врахувати, що в будь-якому разі в постачальника податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ мають бути нараховані в повному обсязі (100 %) на дату відвантаження товару. Інакше ПЗ періоду будуть занижені. І РК на зміну кількості в цьому випадку (якщо теоретично припустити, що ми його складатимемо) теж повинен складатися датою відвантаження товару (тобто тією датою, якою складено відвантажувальну ПН на не покриту авансом частину). «Плюс» варіанта з РК — якщо помилку виявлено через час, то штраф за несвоєчасну реєстрацію обчислюватиметься виходячи з «донарахованої» таким РК суми ПДВ. Але з 1 березня по останній календарний день місяця закінчення карантину для штрафів установлено мораторій — п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. У тому числі для штрафів за нереєстрацію/несвоєчасну реєстрацію ПН/РК. Тож для продавця в період карантину варіант виправлення помилки не такий принциповий. А ось для покупця варіант виправлення помилки в кількості за допомогою РК загрожує втратою податкового кредиту. Тому найбезпечніший варіант у цьому випадку — це:

— на дату повернення авансу скласти РК до першої «авансової» ПН з кодом причини «103», тобто повністю «обнулити» її;

— на дату повернення авансу скласти РК (з кодом причини «103») до другої «відвантажувальної» ПН і повністю «обнулити» її. Плюс скласти датою відвантаження (тобто тією ж датою, що й первісна відвантажувальна ПН) «правильну» ПН на 100 % відвантаження.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі