Теми статей
Обрати теми

Розіграш у соцмережі: як оформити й оподаткувати подарунки/призи?

Біляєва Олена, експерт з питань оплати праці
Ситуація. Торговельне підприєм­ство планує провести серед потенційних покупців розіграш у соцмережі і роздати призи переможцям-фізособам. Як це правильно оформити й що буде з оподаткуванням?

Забігаючи наперед, зауважимо, що ще до проведення акції потрібно визначитися з низкою моментів.

Чи хочемо ми зв’язуватися з тим же ПДФО/ВЗ-оподаткуванням? Не факт, що переможці захочуть надавати/надсилати вам копії того ж ідентифікаційного номера. Це, у свою чергу, заблокує нормальне виконання ваших обов’язків як податкового агента. Якщо не хочемо із цим зв’язуватися, можливо, є резон реалізувати цей захід через стороннього суб’єкта, якому заплатити за відповідну послугу (проведення рекламної акції) і забезпечити його «роздавальним матеріалом»1.

1 При цьому ініціатор заходу не виступатиме податковим агентом. Див., наприклад, постанову Сьомого апеляційного адмінсуду від 09.10.2020 р. у справі № 240/12180/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/92116088).

Якщо все-таки вирішуємо зв’язатися з ПДФО/ВЗ-оподаткуванням, то важливо визначитися, що саме ми будемо робити: дарувати подарунки чи все-таки розігрувати призи. Стосовно подарунків є пільгове ПДФО/ВЗ-оподаткування. Стосовно призів — немає.

Вартість призу оподатковується в повній сумі, про що детальніше говоритимемо в розділі щодо ПДФО/ВЗ.

Від цього вже відштовхуватися при складанні того ж наказу про проведення нашого рекламного заходу.

Шукати/з’ясовувати, де подарунок, а де приз, будемо, зокрема, з урахуванням п. 5.3 ПКУ, який свідчить: «інші терміни, що застосовуються у цьому Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами». Ну а оскільки ПКУ не визначає змісту понять «подарунок» і «приз», використовуємо визначення з інших законів.

Так, згідно зі ст. 717 ЦКУ за договором дарування одна сторона (дарувальник) передає або зобов’язується передати в майбутньому другій стороні (обдаровуваному) безоплатно майно (подарунок) у власність.

Принципово важливо, що договір, який установлює обов’язок обдаровуваного здійснити на користь дарувальника будь-яку дію (!) майнового або немайнового характеру, не є договором дарування (ч. 2 ст. 717 ЦКУ).

Тобто подарунок не може супроводжуватися будь-якими зустрічними вимогами.

У призу ж інша природа. Це поняття пов’язане передусім з азартними іграми. Так, виграш (приз) — це кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцеві в разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри (п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 7682). Азартна гра при цьому завжди передбачає внесення гравцем ставки.

2 Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 р. № 768-IX.

Навряд чи податківці погодяться з таким «вузьким» розумінням призу. Хоча б тому, що ПКУ говорить, зокрема, про призи учасникам спортивних змагань, що спростовує «азартну» логіку.

Але суті справи це не змінює. Якщо податківці угледять, що в нашому рекламному заході від претендента вимагається як умова стати учасником акції виконати якісь зустрічні дії («купи на певну суму», «підпишися, постав скількись лайків до такого-то часу», «поділися публікацією в соцмережі» тощо), то явно будуть проти застосування в такому разі подарункових ПДФО/ВЗ-правил (у сенсі проти застосування пільгового оподаткування негрошових подарунків за п.п. 165.1.39 ПКУ).

Якщо ж умови виписані так, що для участі в акції покупець/замовник нічого спеціально робити не повинен (а, наприклад, лише виконує дії, які й так би здійснив для задоволення своїх споживчих потреб), то із подарунковою природою податківці можливо й погодяться.

Хоча, зізнаємося, межа тут дуже тонка.

Укотре звертаємо увагу. Проводити самостійно рекламну акцію у вигляді розіграшу призів або роздачі подарунків є сенс тільки в тому випадку, якщо ви впевнені, що одержувачі призів/подарунків нададуть вам паспортні дані та ідентифікаційні номери. Відсутність цих даних поставить вас у ситуацію, коли ви не зможете виконати обов’язки податкового агента. А це може загрожувати донарахуваннями з ПДФО/ВЗ, а також штрафом за подання Податкового розрахунку не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками (1020 грн за перше порушення і 2040 грн за повторне порушення впродовж року) (п. 119.1 ПКУ).

А оформлення документів, що містять інформацію про об’єкти оподаткування фізосіб або про сплату податків без зазначення реєстраційного номера облікової картки платника податків (далі — РНОКПП) або з використанням недостовірного РНОКПП, може призвести до штрафу в розмірі 340 грн (п. 119.2 ПКУ).

Оформлення. «Стандартний» набір документів, що підтверджують рекламний характер розіграшу призів / роздачі подарунків, такий:

— наказ про проведення рекламного заходу, в якому зазначені: дата, місце і мета проведення; коло осіб, відповідальних за організацію акції; перелік призів/подарунків; умови розіграшу; способи доведення інформації про акцію до покупців; склад комісії для підбиття підсумків розіграшу;

— кошторис витрат на проведення акції із зазначенням асортименту, кількості та вартості товарів, що розігруються як призи/подарунки;

— накладні на відпуск ТМЦ зі складу;

— рішення комісії про визначення переможців;

— акт про вручення/відправлення призу покупцеві, в якому, крім даних підприємства, потрібно зазначити паспортні дані одержувача і його РНОКПП, а також вартість призу/подарунка;

— звіт про фактичні витрати на проведення розіграшу.

Проінформуйте потенційних покупців про те, що вони:

— беруть участь в акції безоплатно і за її підсумками зможуть отримати подарунок/приз тільки в майновій формі;

— у разі виграшу зобов’язані надати вам копію РНОКПП або копію сторінок паспорта з П. І. Б. із позначкою про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією і номером паспорта (у разі відмови від податкового номера). Ці дані будуть потрібні для заповнення додатка 4ДФ до Податкового розрахунку.

Податок на прибуток. Орієнтуємося на бухоблік.

При безоплатній роздачі товарів виконуються критерії визнання бухвитрат з пп. 5 — 6 НП(С)БО 16 (ср. ). Ну а оскільки проведення подібних акцій — не що інше, як рекламний захід, то собівартість призів/подарунків списують до складу витрат на збут (Дт 93 «Витрати на збут»).

А ось доходів безоплатна роздача призів/подарунків не приносить (п. 5 НП(С)БО 15).

Таким чином, вартість призів/подарунків списується в бухобліку на витрати. Податкові різниці при «рекламно-маркетинговій» роздачі товарів у цьому випадку не виникають. Оскільки при безоплатній передачі товарів, робіт, послуг фізособам, які є платниками ПДФО, збільшуюча різниця з п.п. 140.5.10 ПКУ не застосовується.

ПДВ. За товарами, придбаними для рекламного розіграшу призів/подарунків, підприємство відображає податковий кредит на загальних підставах. При цьому можна обійтися без нарахування «компенсуючих» ПЗ за п. 198.5 ПКУ. Умова від податківців: вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (у тому числі для проведення маркетингових/рекламних заходів), повинна входити до продажної вартості товарів/послуг, що оподатковуються ПДВ3.

3 Нюанси знайдете в статті «Новорічно-вітальні заходи vs ПДВ» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 49).

Позиція логічна. Водночас гарантувати, що місцеві податківці не викинуть якийсь фортель, не можна.

Як варіант — підстрахуватися й попередньо заручитися письмовою індивідуальною податковою консультацією (ІПК) від податківців.

ПДФО/ВЗ. Вирішальне значення тут має можливість персоніфікації одержувачів призів/подарунків. Принадно виглядає консультація податківців (див. категорію 103.23 ЗІР), у якій вони говорять про відсутність бази для утримання ПДФО/ВЗ при проведенні рекламних акцій серед невизначеного кола платників податків. Зовсім не факт, що ми зможемо ідентифікувати переможця із соцмереж (якщо він сам того не захоче). Але чи можна говорити, що наш розіграш — серед невизначеного кола платників податків?

Як уявляється, не можна. Призи/подарунки ми будемо вручати особисто або відправляти через службу доставки конкретним особам. Отже, ми маємо можливість їх персоніфікувати.

А оскільки так, то дохід у вигляді вартості отриманого призу (!) потрапить до загального оподатковуваного доходу фізособи на підставі п.п. 164.2.8 ПКУ. Оподатковують цей дохід за загальними правилами за ставкою ПДФО 18 % (п.п. 170.6.3 ПКУ, категорія 103.14 ЗІР).

Причому оскільки «призовий» дохід ви надаєте щасливцю в негрошовій формі, до бази оподаткування він повинен потрапити збільшеним на «натуральний» коефіцієнт (п. 164.5 ПКУ).

Розмір коефіцієнта — 1,219512.

Що стосується бази оподаткування ВЗ, то, на думку податківців, її потрібно визначати без урахування «натурального» коефіцієнта (див. категорію 126.05 ЗІР).

У розділі I додатка 4ДФ до Податкового розрахунку суму нарахованого/виплаченого доходу, утриманих з нього ПДФО і ВЗ відображайте з ознакою доходу «111».

Якщо рекламну акцію ви оформили як роздачу подарунків (!), то ви маєте право скористатися п.п. 165.1.39 ПКУ. Ця норма звільняє від оподаткування ПДФО вартість негрошових подарунків у частині, яка не перевищує 25 % мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного податкового року, з розрахунку на місяць (у 2021 році — 1500 грн).

Вартість подарунка, що перевищує цю суму, оподатковується ПДФО як додаткове благо4.

4 Див. також статтю «Подарунки до свят: як оподатковувати й обліковувати» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 49).

Із суми, яка оподатковується ПДФО, доведеться також заплатити ВЗ.

У додатку 4ДФ до Податкового розрахунку вартість подарунка відображаємо з ознакою доходу:

«160» — у частині, яка не оподатковується ПДФО/ВЗ (у 2021 році — у межах 1500 грн на місяць);

«126» — у частині, яка оподатковується ПДФО/ВЗ (у 2021 році — у сумі, що перевищує 1500 грн із розрахунку на місяць).

Аналогічний підхід до оподаткування призів та подарунків використовують і податківці.

Див. листи ГУ ДПС у м. Києві від 05.03.2020 р. № 921/10/26-15-33-18-12-ІПК, від 27.12.2019 р. № 2190/10/26-15-33-18-12-ІПК, категорії 103.02, 103.25 ЗІР.

Запитання: за рахунок яких коштів сплачувати податки з призів/подарунків? Контролери вважають, що підприємство повинне це зробити зі своєї «кишені». Про це свідчать, зокрема, роз’яснення ДПІ в Печерському районі ГУ ГФС у м. Києві (kyiv.sfs.gov.ua/okremi-storinki/arhiv1/258484.html), а також консультація, опублікована в журналі «Вісник. Офіційно про податки», 2019, № 38, с. 475.

5 У зазначеній консультації йшлося про подарунки працівникам, але, на наш погляд, та сама логіка застосовна й у ситуації, що розглядається нами.

Або ж, як варіант, підприємство може попросити одержувачів призів/подарунків внести до каси (на поточний рахунок) суму ПДФО/ВЗ до або в день видачі призів/подарунків. Після чого підприємство — податковий агент перерахує цю суму до бюджету.

ЄСВ. На вартість призів/подарунків ЄСВ не нараховують, оскільки в цьому випадку їх одержувачами виступають фізособи, які не перебувають у трудових відносинах із підприємством.

На замітку. Не варто офіційно проводити як призи фізособам алкогольні напої та тютюнові вироби. Це може призвести до штрафів за безліцензійну роздрібну торгівлю в розмірі 200 % вартості отриманої партії алкогольних напоїв / тютюнових виробів, але не менше 17000 грн (абз. 7 ч. 2 ст. 17 Закону № 4816) (категорія 114.02 ЗІР). Окрім цього, є ймовірність також нарватися на штраф за торгівлю алкоголем за цінами нижче мінімальних — 100 % вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних цін, але не менше 10000 грн.

6 Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів…» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі