З 1 жовтня 2021 року усі заклади охорони здоров’я перейшли на оформлення електронних лікарняних. ФСС на своїй офіційній сторінці www.fssu.gov.ua в роз’ясненні застрахованим особам від 06.10.2021 зазначив таке.
Якщо ви офіційно працевлаштовані, то в разі тимчасової непрацездатності для вас буде автоматично відкритий електронний лікарняний. Він сформується на підставі медвисновку, який лікар, що лікує, або сімейний, створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється у разі оформлення медвисновку для дитини застрахованої особи, яка потребує догляду.
Після створення медвисновку і його відправлення в реєстр листків непрацездатності на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:
— від E-Health про створення е-медвисновку із зазначенням його номера;
— від Пенсійного фонду (ПФ) про формування е-лікарняного, його номер і період дії.
Далі ФСС вказує про необхідність повідомити про це роботодавця будь-яким зручним для обох способом, наприклад, телефоном. Але чи усе так, як роз’яснив Фонд, і чи важливі ці СМС?
СМС про е-медвисновок
У разі формування лікарем е-медвисновку про тимчасову непрацездатність ви отримаєте відповідне повідомлення на телефон. Воно міститиме 16-значний номер медвисновку і підтверджуватиме, що висновок було створено саме вам.
СМС-повідомлення може не прийти, якщо:
— ви не вибрали такий спосіб комунікації;
— неактуальні ваші дані в системі E-Health (неправильний номер телефону, введені з помилками або змінилися персональні дані, а ви про це не повідомили);
Необхідно разом із лікарем перевірити дані і за необхідності змінити їх.
— е-медвисновок було помилково створено іншій особі.
Увага! е-Медвисновок створюється для непрацездатної фізичної особи (працівника). Він не потрібен роботодавцеві. Проте на підставі е-медвисновку формується е-лікарняний. Тому вам буде спокійніше, якщо СМС ви все ж отримаєте.
СМС про е-лікарняний
Відразу скажемо: більшість із вас не отримає СМС-повідомлення від ПФ про формування е-лікарняного. Чому? Тому що таке повідомлення може отримати тільки та особа, яка зареєструвалася в особистому кабінеті на порталі ПФ і вибрала цей спосіб комунікації.
Не зареєструвався — СМС не отримав. Хочете, щоб вас повідомляли? Тоді йдемо на портал ПФ. Доступ до нього можливий із будь-якого пристрою, у тому числі із смартфону або планшета.
Реєстрація на порталі доступна декількома способами: за заявою, за допомогою електронного підпису, вхід із БанкID або МобайлID*.
* Див. матеріал «Портал електронних послуг ПФУ: отримуємо користь», «Бухгалтер 911», 2021, № 21.
Проте для надання згоди на отримання СМС слід мати саме електронний підпис.
Вирішили морочитися, зареєструвалися та увійшли до особистого кабінету? Тоді знаходимо розділ «Дистанційне інформування». У цьому розділі даємо згоду на отримання СМС-повідомлень від ПФ і вносимо у відповідне поле свій номер телефону.
Проте навіть після реєстрації і надання згоди на СМС-інформування ви можете не отримати повідомлення про створення е-лікарняного, якщо вказали номер телефону з помилкою або він у вас згодом змінився.
Також ви не отримаєте СМС у разі, коли е-лікарняний не був створений. Якщо система не знаходить працівника в Реєстрі застрахованих осіб, е-лікарняний не формується. Причин тому може бути багато, зокрема, такі:
— не збігаються ваші П. І. Б., дата народження, податковий номер у Реєстрі пацієнтів МОЗ і Реєстрі застрахованих осіб ПФ. У результаті система не може вас визначити як застраховану особу;
— у Реєстр застрахованих осіб роботодавець не подав ваші дані або подав із помилками;
— ви офіційно не працевлаштовані і в Реєстрі застрахованих осіб відсутні дані про сплату ЄСВ.
Якщо ви не отримали від ПФ СМС-повідомлення, хоча й надали згоду, то перевірте в особистому кабінеті на порталі ПФ, чи є ваш лікарняний у розділі «Дані щодо непрацездатності». Якщо є — можна не хвилюватися про відсутність СМС. Якщо немає — варто бити тривогу. У цьому випадку слід звернутися до лікаря і дізнатися, чи надійшла відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності. Якщо лікар отримав повідомлення «Запис не знайдено», а ви є застрахованою особою, то далі звертаєтеся до роботодавця. Останній повинен перевірити коректність відомостей, які подавалися на вас у Реєстр застрахованих осіб.
Якщо у роботодавця помилок немає, звертаємося до ПФ.
Телефон гарячої лінії — 0800503753.
Але якщо е-лікарняний створений і роботодавець бачить його номер та період дії у своєму кабінеті страхувальника на порталі ПФ — проблем у вас немає, навіть якщо СМС не прийшло.
Чи є життя без СМС?
Так чи можна обійтися і без цих СМС? Цілком можна. Перебуваючи на прийомі у лікаря, просимо його назвати номер е-лікарняного. Лікар не бачить е-лікарняний, але бачить його номер. Цю інформацію передаємо роботодавцеві. Навіть якщо ви забули запитати лікаря, перевірити наявність е-лікарняного можна в особистому кабінеті на порталі ПФ, здійснивши вхід із БанкID або МобайлID.
Що стосується роботодавця, то для нього взагалі не має значення, отримав чи ні працівник СМС-повідомлення від E-Health і ПФ.
Головне — щоб працівник проінформував про свою тимчасову непрацездатність і відомості про його е-лікарняний були на вебпорталі ПФ.